אני בן 62 ולפני כחודשיים עברתי תאונת דרכים קשה שבמהלכה קיבלתי מכה חזקה מאוד בראש, ומאז אני סובל מצפצוף חזק שמהדהד לי בראש. קשה לי לתפקד גם ברעש וגם בשקט. רופא אף־אוזן־גרון אמר שמדובר בטנטון, אבל אני חושש שמדובר במשהו אחר. מה דעתך?

"אחרי חבלת ראש יכולים להופיע טנטון ורגישות לרעש, אבל לרוב זה עובר. אם הטנטון נשאר הדרך היחידה לטפל בו היא ליטול תרופות שמרגיעות את מערכת העצבים. עליך לזכור שבהרבה מקרים ברגע שתיטול את הכדורים תראה שיפור משמעותי. לפעמים הכדורים יצליחו להעלים את הטנטון כמעט לגמרי ולפעמים הם יצליחו להפוך את הטנטון לנסבל יותר, כך שתוכל לחיות איתו בשלום. סביר להניח שמבחינה נוירולוגית החלמת, אבל אני עדיין ממליץ שתפנה לבדיקה נוספת שתרגיע אותך".
 
אני בן 34 וסובל מהתקפי חרדה ופאניקה מאז שהייתי צעיר. אני מטופל ב"ציפרלקס" ו"לוסטרל", אבל לאחרונה מרגיש שהכדורים הפסיקו להשפיע עליי. לאחר התייעצות עם רופא הובהר לי שעליי לעלות את המינון של התרופה, אבל אני חושש. אילו תופעות לוואי עלולות להופיע עם העלאת המינון? 

"כשמתחילים ליטול את התרופות במינון גבוה יותר זה עלול לגרום לדכדוך קל שעובר אחרי כמה ימים. אתה בחור צעיר וכל החיים עוד לפנייך, לכן אני חושב שטוב יהיה אם תשלב טיפול קוגניטיבי יחד עם הטיפול התרופתי. אתה יכול לפנות לקבלת טיפול cbt שיכול לייצר תוצאות טובות מאוד. נניח ויש לך מכונית חונה מתחת לבית, אף אחד לא מתקרב אליה או חלילה מנסה לפרוץ אותה, אבל האזעקה שלה פועלת. איך תגיב? תדע שזו אזעקת שווא ותטפל בזה. ככה החרדות מהן אתה סובל: חרדה היא סוג של אזעקת שווא שמגיעה ממערכת העצבים שלך". 

אני אם לילדה בת 4 שסובלת מהקאות חוזרות. כל פעם שהיא מפתחת מחלה היא מתחילה להקיא. כל חודשיים אנחנו רצים איתה למיון כי היא מתייבשת. מה עליי לעשות בכדי לסייע לה להרגיש טוב יותר?

"תסמונת ההקאה המחזורית (Cyclic Vomiting Syndrome) מוכרת בעיקר אצל ילדים, ופחות אצל מבוגרים. בתור התחלה חשוב לדעת שיש כמה תרופות אנטי אפילפטיות שיכולות לעזור לה במידה ונותנים אותן בכמות קטנה. עלייך לפנות לנוירולוג מומחה בילדים ולבדוק את האפשרות הזו בהתאם לאבחנתו. מעבר לזה, אני ממליץ שלא תכריחו את הילדה לאכול או לשתות כשהיא באמצע התקף. זה לא יועיל לה. במקום זה, תוכלו להציע לה לאכול גלידה או סורבה, שמכילים סוכרים ונוזלים שיטיבו עמה. יש ילדים שבמצבים כאלה יעדיפו למצוץ קרח כדי להרגיש קצת יותר טוב. אפשרות נוספת שכדאי לבדוק היא שימוש בנרות ווליום - נרות אלה מרגיעים את התגובה העצבית ומסייעים לילדים באמצע התקף. רופא ילדים יוכל לאשר את האבחנה ולנפק לך מרשם לנרות למקרי חירום". 

אני בת 75 וחשה זרמים חשמליים קצרים באזור הישבן שלעתים גורמים לי לכאב גדול. לרוב זה מתרחש תוך כדי תנועה. מה עליי לעשות?

"את מתארת כאב נוירופטי שהוא כאב עצבי. זהו כאב שעלול להופיע כתוצאה מגירוי בעצבים שיוצאים מעמוד השדרה באזור L2-L1, ושרלוונטי במיוחד לישבן והירך. לעתים הוא מורגש כמו כאב חשמלי. עלייך לפנות לבדיקת סי.טי או אם.אר.איי ולבחון את עמוד השדרה המותני הגבוה. אם הכאבים חוזרים ללא תופעות נוספות יש כדורים שמקלים על העצבים כמו 'ליריקה' או 'טגרטול' שמיועדים לכאבי עצבים. 

אני ממליץ לך לנסות גם ללכת למרפאת כאב שתוכל להזריק לך סטרואידים ולהקל עלייך מאוד. פני גם לאורטופד ולנוירולוג. השילוב של שניהם יסייע לך למצוא את הפתרון שיקל עלייך וישפר את איכות חייך".

אני בת 22, בריאה בדרך כלל. יש לי מחזור סדיר, אבל בין מחזור אחד לשני יש לי יום או יומיים של דימומים וגינאליים. האם זה מצריך בירור רפואי?

"בין מחזור למחזור עלייך להיות נקייה וללא דימומים. במידה ויש דימומים מעבר למחזור החודשי עלייך לפנות לגניקולוג שיבדוק אותך, ויראה מה פשר הדימום. איך אומרים? אם יש ספק אין ספק".