הקרב על חסינות נתניהו: בית המשפט העליון דחה היום (ראשון) את בקשת הליכוד למנוע את פרסום חוות הדעת של היועץ המשפטי לכנסת איל ינון. לאור זאת העביר ינון ליו״ר הכנסת, חבר הכנסת יולי אדלשטיין את חוות דעתו בעניין היקף שיקול הדעת של יו״ר הכנסת בנוגע לכינוס הוועדה המסדרת ומליאת הכנסת בפגרת בחירות. 

לעניין כינוסה של הוועדה המסדרת - עמדת היועץ המשפטי לכנסת היא, כי יו״ר הכנסת אינו יכול למנוע את כינוסה של הוועדה המסדרת לצורך קיום דיון בהקמת הוועדות הקבועות, לרבות ועדת הכנסת.

הכרעת יועמ"ש הכנסת by מעריב אונליין on Scribd

לעניין כינוס המליאה - עמדת היועץ המשפטי לכנסת היא כי ככל שהוועדה המסדרת תגבש הצעה בדבר הרכב הוועדות הקבועות, יוכלו הממשלה או 25 חברי כנסת לבקש את כינוס המליאה ויהיה על יו״ר הכנסת להיענות לדרישה זו.

יו"ר כחול לבן, חה"כ בני גנץ אמר בתגובה לחוות הדעת של יועמ"ש הכנסת כי "הנחיתי את יו"ר סיעת כחול לבן, חה"כ אבי ניסנקורן, לכנס בהקדם האפשרי את הוועדה המסדרת ולהקים את ועדת הכנסת בכדי לדון בחסינות נתניהו. נתניהו ביקש - נתניהו יקבל".

יו״ר הוועדה המסדרת, חה״כ אבי ניסנקורן אמר כי ״על יו״ר הכנסת להתנהל כעת בצורה הממלכתית המתחייבת ולאפשר את כינוס הוועדה המסדרת באופן מיידי. אפעל להקמת ועדת הכנסת החל ממחר ונקיים את דיוני החסינות בצורה הוגנת ויעילה״.

חה"כ רויטל סויד, ראש צוות התגובות של מפלגת העבודה-גשר אמרה בתגובה לחוות דעתו של ינון, כי ״יש גבול גם לתעלולים של נתניהו, והיום הוא סומן. כל הספינים וכל האיומים וכל השקרים לא עזרו - ועדת הכנסת תתכנס בהקדם, כפי שהחוק דורש.  דיון החסינות יתקיים, ואזרחי ישראל יזכו לדבר הבסיסי המגיע להם לפני הבחירות - לדעת האם המועמד-נאשם נתניהו יעמוד לדין או שלא. רצית דיון חסינות, קיבלת”.

מוקדם יותר היום הגישו תנועת הליכוד ויו"ר הסיעה, חה״כ מיקי זוהר, עתירה דחופה לבג״ץ נגד היועץ המשפטי לכנסת. חה"כ זוהר אמר כי "החלטנו לעתור לבג״ץ עקב התנהלות בלתי סבירה מצד היועמ״ש של הכנסת, אנו מקווים שתתקבל ההחלטה נכונה תוך כדי שימת דגש לכל הטענות שהעלנו בעתירה".

בנוסף, מטעם הליכוד הוגשה פנייה דחופה לבית המשפט העליון למנוע בנסיבות העניין את פרסום חוות הדעת של ינון עד לדיון והחלטה של בית המשפט העליון בעתירה שהוגשה. 

על פי העתירה, שהגישו עורכי הדין מיכאל ראבילו, אבי הלוי ורועי שכטר, מתבקש בג"ץ להורות ליועמ"ש הכנסת להימנע מלהגיש את חוות הדעת בשל ניגוד העניינים בו הוא מצוי בשל העובדה שבת זוגו, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד עמית מררי, הייתה חלק מהצוות שהחליט להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. 

"היועץ המשפטי לכנסת פועל למרבה הצער בניגוד גמור להסדר ניגוד העניינים עליו הוא חתום ובניגוד גמור להסדר ניגוד העניינים עליו חתומה בת זוגו, וזאת בניגוד גמור לדין ובאופן המערער את אמון הציבור במוסד החשוב של הייעוץ המשפטי לכנסת", נכתב בעתירה. "האם מישהו באמת מאמין שאם בת זוגו של ינון הייתה נמנית על צוות ההגנה של ראש הממשלה, היה מתאפשר לו לעסוק במישרין או בעקיפין בעניין כלשהו הנוגע לראש הממשלה? האם כל הגורמים המשפטיים הרלוונטיים לא היו מזדעקים – ובצדק – ומונעים ממנו לעסוק בעניין? האם ינון לא היה פוסל עצמו מלדון בעניין? כשם שמצב זה היה מביא בצדק לפסילתה של חוות דעת, אם הייתה ניתנת, כך יש לנהוג גם כעת".

בעקבות העתירה, דחה עו"ד ינון את הגשת חוות הדעת לשעה 16:00. שעה לאחר מכן יכנס יו"ר הכנסת אדלשטיין מסיבת עיתונאים, בה יתייחס לנושא. ינון מסר הודעה לבית המשפט, לפיה למרות העובדה שהעותרים לא ביקשו צו ביניים נגד פרסום חוות הדעת, הרי שלמען הזהירות הוא מעדכן מראש את בית המשפט כי בכוונתו לפרסם את חוות דעתו בשעה 16:00.

ח"כ רויטל סויד, ראש צוות התגובות של מפלגת העבודה-גשר, אמרה בתגובה: ״רגע, אנחנו קצת מבולבלים - אז בעצם מותר לבג"ץ להתערב בעבודת הכנסת? אה, רק כשזה נוגע להישרדות המשפטית של נתניהו. איזו צביעות. ולמה יש לנו תחושה שאם בג"ץ יפסוק שמותר לעו"ד ינון לפרסם את חוות הדעת שלו לאדלשטיין, השופטים הם הבאים בתור אחרי ינון למסע האיומים והאימים של נתניהו והליכוד?".

מהמחנה הדמוקרטי נמסר בתגובה כי "מיקי זוהר הוא לא יותר מבריון בשליחות ראש ממשלה נאשם שנמלט מאימת הדין. נתניהו שמנהל מסע רדיפה מאפיונרי נגד כל מי שעומד בינו לבין החסינות. מה שהתחיל ברדיפת אגף החקירות, עבר לרדיפת המפכ"ל, המשיך ליועמ"ש הכנסת, ואם לא נחליף את השלטון - הרדיפה תגיע לשופטי בית המשפט המחוזי. את המאפייה הזו צריך לסלק".

חברת הכנסת סתיו שפיר אמרה כי "הכנופיה של מיקי זוהר תוקפת את המשטרה, מסיתה נגד הפרקליטות ותכף תתחיל לאסוף לכלוך על שופטים. מאפיה מושחתת שהשתלטה על המדינה כמו ארגון פשע. פעם הם נגד עתירות לבג"ץ פעם בעד - הכל אינטרס אישי. האזרחים? לא רואים אותנו ממטר. הדרך להיפטר מהמאפיה מתחילה בלהיפטר מהאגו: להתאחד להצלת המדינה".

65 ח"כים בעד הקמת הוועדה

כזכור, 65 חברי כנסת מסיעות כחול לבן, ישראל ביתנו, העבודה־גשר, המחנה הדמוקרטי והרשימה המשותפת חתמו על דרישה לכנס את ועדת הכנסת על מנת לטרפד את בקשת החסינות של ראש הממשלה.

יו"ר הוועדה המסדרת, ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן), שיעמוד גם בראש ועדת הכנסת, מתכנן להתחיל בדיוני החסינות כבר בשבוע הבא ולסיים אותם בתוך כשלושה שבועות, כשבמקביל תנהל הוועדה דיונים בבקשת החסינות של ח"כ חיים כץ (ליכוד) וגם של נתניהו, שצפוי להופיע באופן אישי בפני הוועדה ולנמק את בקשתו.

בכיר כחול לבן, ח"כ עפר שלח, אמר אתמול באירוע "שבתרבות" במועצה האזורית דרום השרון כי הוא מאמין שיו"ר הכנסת לא ינסה לעכב את הדיון בחסינותו של נתניהו, ולכן לא יהיה צורך במהלך להחלפתו של אדלשטיין. "אמרתי כל הזמן שאדלשטיין מבין שאי אפשר לעמוד בדרכם של 65 ח"כים שרוצים דיון בחסינות כבר עכשיו. לבוחרים שילכו לקלפי ב־2 במרץ מגיעה ודאות. הם צריכים לדעת אם אכן המועמד לראשות הממשלה בנימין נתניהו יהיה מיד אחרי הבחירות הנאשם בנימין נתניהו".

גם בישראל ביתנו המשיכו לדרוש את הקמת הוועדה, ואיימו בהדחת יו"ר הכנסת במקרה שינסה למנוע זאת. אמש אמר ראש המפלגה, חה"כ אביגדור ליברמן, בראיון בתוכנית "פגוש את העיתונות" של חברת החדשות: "נקים השבוע את ועדת הכנסת ונקיים דיון על בקשת החסינות של בנימין נתניהו - עם או בלי יולי אדלשטיין".