בית המשפט לענייני משפחה בחיפה דן לאחרונה בבקשה לקיום צוואה שהגישו ארבעה מתוך עשרת ילדיה של המנוחה שיוצגו על ידי עורכת הדין דניאלה יובנוביץ טויטו. לפי הצוואה, שלושה מהמבקשים הם הזוכים ברכושה של האם ואילו שבעה ילדים לא נכללו בצוואה.

העניין הגיע לפתחו של בית המשפט לאחר שהאחים לא הצליחו ליישב ביניהם את המחלוקת בנוגע לחלוקת העיזבון של אימם המנוחה.

בפסק הדין צוין כי במסגרת צוואתה של האם היא הורישה את כל רכושה כולל דירת המגורים לשלושה מילדיה וחילקה את הרכוש ביניהם, כאשר שבעה ילדים לא זכו ברכוש כלל.

רוצים לדעת יותר על צו קיום צוואה? לחץ/י כאן

האחים שנושלו מהצוואה טענו שהאם הושפעה באופן בלתי הוגן
האחים שהתנגדו לקיום הצוואה טענו כי האם ערכה את הצוואה מאחר שהושפעה בצורה בלתי הוגנת על ידי המבקשים שניצלו את מצבה הגופני והנפשי. לדברי המתנגדים, הם לא ידעו על הצוואה והמבקשים הסתירו אותה מהם בכוונה. עוד נטען כי מערכת היחסים בינם לבין אימם הייתה קרובה וחמה ולא ברור להם מדוע בחרה שלא לצוות להם חלק מרכושה עם פטירתה. 

המתנגדים הוסיפו וטענו כי אחד האחים שימש כסמכות העליונה בכל הקשור להחלטות שקיבלו בני המשפחה וכפה את דעתו על האם אף בתחום הכלכלי. לדבריהם, המנוחה הבטיחה לאורך השנים כי העיזבון יחולק באופן שווה בין כולם.

לפי גרסת המתנגדים, האם פנתה לבתה מספר פעמים וביקשה שעורך דין יגיע לביתה ויערוך את הצוואה כך שרכושה יתחלק באופן שווה בין כל ילדיה אך בסופו של דבר הדבר לא נעשה. לפיכך בית המשפט התבקש לבטל את הצוואה.

צוואה בבית משפט. צילום: שאטרסטוק.
צוואה בבית משפט. צילום: שאטרסטוק.

האחים הזוכים טענו כי הצוואה משקפת את רצונה של האם
מנגד, המבקשים שיוצגו על ידי עורכת הדין דניאלה יובנוביץ טויטו, טענו כי הצוואה של האם משקפת בפועל את רצונה של האם. לגרסתם, האם המנוחה הייתה ביחסים קרובים מאוד עימם בעוד שיחסיה עם חלק מהאחים המתנגדים היו מעורערים.

האחים שהגישו את הבקשה לקיום הצוואה טענו באמצעות עורכת הדין יובנוביץ טויטו כי האם הייתה דומיננטית וניהלה את משפחתה ביד רמה והוסיפו כי למרות ההתדרדרות בכושרה הגופני של האם בשנתיים האחרונות לחייה, כושרה השכלי לא נפגע כלל.

עוד טענו ארבעת האחים כי האם המנוחה לא אמרה שרכושה יתחלק באופן שווה בין האחים ולא נידבה כל מידע ביחס לחלוקת הרכוש. על כן ביקשו האחים לדחות את ההתנגדות ולקיים את צוואת המנוחה.

האם הייתה עצמאית מבחינה שכלית והכרתית בעת עריכת הצוואה
השופט ציין כי בשנה שבה המנוחה ערכה את הצוואה היא הייתה עצמאית מבחינה שכלית והכרתית. הובהר כי המנוחה הייתה אישה דומיננטית, גידלה עשרה ילדים וניהלה חנות מכולת גם לאחר שבעלה נפטר. השופט הוסיף כי הוכח שעוד בחייה האם נהגה לחלק את רכושה בצורה בלתי שוויונית בין ילדיה ואף אחד מהם לא חלק עליה או התעמת איתה בעניין.

עוד נקבע כי המנוחה פעלה לפי רצונה, דאגה לענייניה הכספיים בדרכה, ולא היה ניתן להתעמת איתה נגד רצונה, דבר שהעיד על אופייה הדעתני והדומיננטי בכל הקשור לחיי המשפחה. לפיכך נפסק כי האם הייתה אישה חזקה לא ניתנה להשפעה בקלות.

השופט החליט כי לא הוכחה כל השפעה בלתי הוגנת על האם המנוחה ביחס לעריכת הצוואה או מעורבות של צד שלישי בעריכתה.

האם נהגה לחלק רכוש בצורה בלתי שוויונית עוד בחייה
בסופו של דבר התקבלו טענותיהם של המבקשים, שיוצגו על ידי עורכת הדין דניאלה יובנוביץ טויטו, ונקבע כי האחים המתנגדים לקיום הצוואה לא הוכיחו כי הצוואה אינה משקפת את רצון המנוחה. לאחר שבחן את כלל העדויות והראיות, השופט קבע כי המנוחה נהגה לחלק גם בחייה את רכושה באופן בלתי שוויוני ולכן הדבר עולה בקנה אחד עם הצוואה. 

השופט הוסיף כי צוואת המנוחה מתיישבת עם דמותה של המנוחה כאישה חזקה ודעתנית שהולכת בדרכה גם אם זו מנוגדת לדרכם של הסובבים אותה. לפיכך, השופט הורה על קיום צוואת המנוחה ועל דחיית ההתנגדות.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לענייני ירושה LawGuide.