מצוקת הקרקע לקבורה הפכה מזמן ברחבי העולם לבעיה של ממש, עם הגידול החד באוכלוסייה. הדבר מאתגר את הרשויות, במיוחד במדינות צפופות כמו ישראל, בהן משאב הקרקע מוגבל מאוד. אז כבר שמענו על קבורה בקומות ועל קברים כפולים, אבל בחברה קדישא ראשון לציון מאמצים בימים אלה שיטה נוספת וחדשה יחסית – שיטת הקלקר.

השיטה מיושמת בבית העלמין גני אסתר בעיר, העומד בפני הרחבה משמעותית. כיום, בית העלמין מורכב מקומה תחתונה המשתרעת על פני 16 דונם ובה יש כ־4,000 קברים, בקומות ובמכפלות, ובקרקע נותרו בו 300 קברים בלבד. כדי להגביר את ניצול הקרקע מוקמים מאות קברים נוספים במפלס הרחוב, כאשר מעליו יוקמו ארבעה דונמים נוספים בשיטה החסכונית החדשה. 

מנכ"ל חברה קדישא ראשון לציון, ישראל הורוביץ, מסביר: "אנחנו משתמשים באלמנטים של קלקר, שיטה חדשה יחסית ואנחנו למעשה החברה קדישא השנייה בישראל שבונה קברים בשיטה הזו. מדובר בחומר סינתטי שיכול לתת רמת דיוק גבוהה מאוד בהכנת הקברים, ומצד שני גם קל מאוד. כלומר, בבנייה של מספר קומות (מפלסים) של קברים, יש פחות עומס ופחות צורך בהשקעה בבטון בבניית המבנה עצמו. מכאן שגם ניצול השטח טוב יותר, החומרים ידידותיים יותר לסביבה וגם ההשקעה הכספית נמוכה במקצת". 

"נכון להיום כ־3,000 מתוך 4,000 הקברים במפלס התחתון בבית העלמין עשויים בשיטת הקלקר. השיטה מאפשרת לנו תכנון לעשור הקרוב לבנות כ־20 אלף קברים נוספים בעלות של 150 מיליון שקלים באותו בית העלמין", מוסיף הורוביץ.