מזג האוויר הסוער והשיטפונות גרמו למחסור חמור בתות שדה. צרכנים שילמו מחירים גבוהים, לעיתים של 50 שקלים ויותר עבור ק"ג תות, גם בשווקים. "יש מחסור בתותים. הוא נובע מצירוף של כמה דברים", סיפר ארז וייסברוד ממושב קדימה בשרון, ראש שולחן התותים במועצת הצמחים ובעצמו מגדל זה 32 שנים תות שדה.

לדבריו, הגשמים החזקים שירדו במרבית ימי השבוע שעבר מנעו קטיף של תותים. "היו כמה חלקות שהוצפו, אבל הסיבה העיקרית היא שלא ניתן היה לבצע את הקטיף בימים הגשומים", הוא מסביר ומוסיף: "גם למזג האוויר של הימים האחרונים, שהוא דומה לאירופה, הייתה השפעה. נוצר מחסור בימי שמש והלילות קרים. זה גרם להאטה בהבשלה של התותים בשדות".

וייסברוד גם התריע לנוכח הכוונה לאפשר ייבוא תות שדה מעזה. "אם יאפשרו ייבוא מעזה, יחסלו את ענף התותים בישראל. פעם ישראל הייתה יצואנית של תות שדה למדינות באירופה, אבל כיום ייצוא התותים לאירופה מגיע בעיקר ממצרים ומרוקו בחורף ומספרד לקראת הקיץ".

במשרד החקלאות אמרו כי לא ידוע על מחסור חריג לחודש ינואר וקצב קטיף התותים אופייני לעונה. "כבר לקראת פברואר כמות התותים תענה על הביקוש עד לסוף עונת התותים באמצע חודש מאי", ציינו.

בתוך כך, מזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח, העריך אתמול שבעקבות הרוחות והגשמים הכבדים נגרמו לחקלאות נזקים הנאמדים בכ־50 מיליון שקל. "יש להעניק טיפול מיידי לחקלאים שנפגעו מנזקי הסערה האחרונה", דרש יפרח. הגידולים העיקריים שנפגעו: פלחה, מטעים וגידולי שדה בצפון, ושתילי תפוחי אדמה וגזר באזור הדרום.