כחול לבן כשלה כבר פעמיים במאמציה להביא להחלפת ראש הממשלה בנימין נתניהו ולבחירתו של בני גנץ במקומו. שוב ושוב הלכה כחול לבן לאותו כיוון שלא הוכיח את עצמו. 

קודם כל נרשמה התמקדות בקמפיין המפלגה הגדולה, כלומר, במאמץ לקושש מנדטים נוספים מהעבודה ומרצ, במקום להתמקד בהגדלת הגוש התומך במועמדות גנץ לראשות הממשלה. הגידול בכוחה של כחול לבן בין מועד א’ לבין מועד ב’ של הבחירות לא הביא לגנץ את הרוב הנדרש להקמת ממשלה.

לבחירות מועד ג’ צריך לבוא עם מסר חדש, אחר ומלהיב, משהו שיסמל שבירת מסגרות ויאותת לציבור שבכחול לבן אכן מתכוונים להביא לחילופי שלטון ומוכנים גם להתפשר על עמדות, ואף לשלם מחיר אידיאולוגי לשם כך. בבחירות מנצחים עם מסר ברור של שינוי שנותן תקווה. 

האיחוד בין העבודה בראשות יצחק (בוז'י) הרצוג והתנועה בראשות ציפי לבני היה מהלך שאיש לא צפה מראש, שהכניס אנרגיות חדשות למחנה המרכז־שמאל והביא ליציאתם מהבית של רבים שנמנעו מכך. במחנה הציוני היה משהו חדש ומרענן ושובר מסגרות. הם אומנם זכו רק ב־24 מנדטים אבל התנהלות נכונה של הרצוג מול משה כחלון אז הייתה מביאה את הרוב הנדרש להחלפת נתניהו.

גם היום דרוש מפץ, לא עיסוק אובססיבי באיחוד קטן של מרצ והעבודה־גשר שההנמקות לו ותחינות מרצ לבצעו רק מדרדרות את התמיכה הציבורית במפלגות אלו. זהו סוג של ירייה ברגל של מרצ, ובנוסף, הדיון שאותו מובילים בכירים בכחול לבן על כך ש”מרצ יעברו או לא יעברו את אחוז החסימה, ולכן על מרצ להתאחד עם העבודה־גשר” הרסני. כך גם שלל הפיתויים לכאורה המוצעים לעבודה ולגשר - כמו שריון מקום לאורלי לוי־אבקסיס ברשימת כחול לבן, תפקידי שרים מעבר למספר היחסי של חברי הכנסת לעבודה־גשר והבטחת סרק לתמיכה בעמיר פרץ לנשיאות משל היו השניים, פרץ ולוי־אבקסיס, מטבעות עוברים לסוחר או סחורה בשוק - הם ביטויים נלוזים המנוגדים לפוליטיקה חדשה ונקייה ול"עם ישראל לפני הכל". פיתויים אלה הם תעתיק מדויק של התנהלות נתניהו, שאותו כחול לבן כל כך רוצה להחליף.

יוזמת פרץ לאיחוד גדול של מחנה המרכז־שמאל יכולה להיות הניצוץ שידליק מחדש את להבת התקווה לשינוי בקרב רבים. הצבעה בפתק “הטריפל המרכזי” - כחול לבן, העבודה־גשר ומרצ - יכולה להביא למימוש סדר היום של לפחות מחצית מאוכלוסיית ישראל ולשנות אפילו עקרונות מתמטיים שאיינשטיין הכיר: ולפתע אחד ועוד אחד ועוד אחד יהיו שווים 61. 

בפני כחול לבן עומדת להכרעה השאלה אם ברצונם בממשלה אחרת ששמה את ישראל ואת בני האדם לפני הכל או שהם רוצים שותפים בדמות הליכוד, עם או בלי נתניהו (עם - בתנאי שגנץ ראשון).

יוזמת האיחוד הגדול יכולה להיות הבסיס למימוש ססמת בחירות: רק איחוד יכול לנצח את הליכוד. ד