משרד החוץ פרסם היום (שני) הודעה המגיבה לפרסומים בתקשורת האוקראינית, במסגרתם, כך לפי הודעת המשרד, הואדר שמם של רוצחי היהודים בשואה ובפוגרומים וכן "אבות רוחניים של האנטישמיות". במכתב התייחסו גורמים במשרד החוץ גם לנציגיו בעולם. "האדרה של רצח יהודים אינה נושא פנימי. זוהי חובה ראשונה במעלה של כל דיפלומט ישראלי, כמו גם חובה מוסרית משותפת לישראל ולידידותיה הרבות ברחבי העולם", נכתב.

הרקע להודעת המשרד הוא שורת אירועים על רקע אנטישמי שבוצעו באוקראינה בחודשים האחרונים. בתחילת דצמבר, קיבל הפרלמנט האוקראיני החלטה לציין באופן לאומי את ימי ההולדת של פעילי ארגון הלאומנים האוקראינים, שביצעו בין היתר פשעים נגד היהודים וכן שיתפו פעולה עם הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה. בתגובה למקרה, שגרירות ישראל בקייב פרסמה תגובה חריפה היוצאת נגד ההחלטה, והשגריר זומן לפגישה עם חברי הפרלמנט במטרה להציג את עמדת ישראל למצב. 

בסוף אותו חודש, החליטה עיריית לבוב במערב אוקראינה להנציח את זכרם של פעילים לאומנים שהיו אף הם מעורבים ברציחות של יהודים ופולנים. שגרירי ישראל ופולין פרסמו תגובה משותפת המגנה את החלטת העירייה. ההודעה זכתה לביקורת מצד משרד החוץ האוקראיני, והשגריר הפולני אף זומן לשיחה. 

מקרה נוסף התרחש בתחילת חודש ינואר, בו נתלה על בניין עיריית קייב פוסטר ענק של סטפן בנדרה, שהיה מראשי התנועה הלאומנית האוקראינית, והיה האחראי לפעילות אנטישמית ואנטי-פולנית. גם על כך מחו שגרירי ישראל ופולין בהודעתם. 

גרפיטי אנטישמי על פסלו של שלום עליכם בקייב (צילום: מ.אסמן, קייב)
גרפיטי אנטישמי על פסלו של שלום עליכם בקייב (צילום: מ.אסמן, קייב)

האירועים הללו מתווספים לשורה של אירועים מדאיגים שהתרחשו במדינה, לאחר שגם בחודש נובמבר האחרון נרשמה תקרית אנטישמית בקייב, במסגרתה רוססו צלבי קרס על פסלו של הסופר היהודי שלום עליכם במרכז העיר. הרב הראשי של אוקראינה, משה אסמן, אמר אז למעריב בתגובה לתקרית: "מעשה הונדליזם האנטישמי נעשה בלילה, במרכז העיר, ליד בית כנסת. צלבי הקרס רוססו באמצעות הצבע. זה לא סתם חוליגנים, לדעתי, זה מעשה שתוכנן מראש. מחכים לחקירת הנושא על ידי הרשויות". 

גם  בחודש יולי שעבר התרחש אירוע אנטישמי בבירת אוקראינה, לאחר ששגרירות אינדונזיה החלה לבנות מקדש בודהיסטי על עצמות יהודים בשטח בית הקברות היהודי ההרוס במרכזה של קייב. לדברי הקהילה היהודית בעיר, האירוע הוא תוצאה ישירה של פשעי המשטר של סטלין בזמנו, אשר הרס לחלוטין את בית הקברות היהודי העתיק של קייב בשנת 1930.