הודעת השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, שלפיה הוא מקפיא את תהליך מינוי המפכ"ל הקבוע למשטרה, התקבלה בקרב הקצונה הבכירה במשטרה בקולות מעורבים. אף שהשר ארדן חידד במכתבו כי מ"מ המפכ"ל רשאי לבצע סבב מינויים פנימי, ברור לרבים מהקצינים בדרגות פחות מניצב כי האפשרות לקידומם מצטמצמת בימים אלו ולפחות במהלך חצי השנה הקרובה.

לגבי מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, יודגש כי הוא ימשיך לכהן כממלא מקום לפחות עד להקמתה של ממשלה חדשה, הליך שיכול להימשך חודשים ארוכים, רק לאחר הקמת הממשלה יעסוק השר לביטחון הפנים שימונה בעניין מינוי מפכ"ל קבוע לארגון.

הליך זה אמור להימשך מספר חודשים ובמהלכם לא יעסוק הארגון במינוי ניצבים חדשים. זאת, בשעה שלפחות שלושה ניצבים צברו תקופות ותק ארוכות, בהם ניצב דוד ביתן, מפקד מחוז תל אביב, שמינוי שר חדש למשרד לביטחון הפנים יכול, מחד, להציב אותו מחדש ברשימת המועמדים לכהונה כמפכ"ל ומאידך, עלול להוביל לפרישתו מהארגון.

עתיד דומה צפוי לניצב קובי שבתאי מפקד משמר הגבול, שרק שר חדש יכול להוביל אותו לפרישה או לחילופין למועמדות למפכ"לות. גם מפקד מחוז חוף ניצב לא יוכל להמשיך בתפקידו ולכן נראה כי הוא יפרוש מהארגון.

מ"מ המפכ"ל ניצב מוטי כהן. צילום: דוברות המשטרה
מ"מ המפכ"ל ניצב מוטי כהן. צילום: דוברות המשטרה

מהלכים אלו מעלים את הצורך בבחירת ניצבים חדשים ומשמעותו שמספר תנ"צים יתחרו על קידומם בדרגה ועל הצבתם בתפקידים בכירים של מפקדי מחוז (במשטרה שבעה מחוזות בלבד) וכן מפקד מג"ב, הנחשבים כתפקידים מבצעיים ועוד מספר תפקידים ניהוליים.

ההחלטה לאפשר ביצוע סבב מינויים פנימי בימים אלו מצמצמת אם כן את האפשרויות ויוצרת תסבוכת בתוך הארגון ואפילו יש בה כדי לפגוע בחלק מהקצינים שיצטרכו להמתין חצי שנה לפחות עד ששמם יעלה כאפשרות לקידום בדרגה ובתפקיד.

"הארגון תקוע כל עוד אין מינוי מפכ"ל קבוע. ההחלטה להקפיא את ההליך לא עשתה טוב עם הרבה מאוד קצינים והטיבה עם ניצבים שעומדים לפני פרישה ובינתיים מושכים זמן. חבל מאוד שיש בינינו קצינים שיוצאים נפסדים עד למינוי מפכ"ל קבע וגם אם מי מאיתנו יקבל תפקיד ויקודם בדרגה, יכול להיות שמפכ"ל חדש ידרוש לבצע שינויים דבר שיגרום לבלבול נוסף במערכת", אומרים קצינים במשטרה.

בינתיים, הטיל מ"מ המפכ"ל ניצב כהן על ראש אמ"ש במשטרה, ניצב עינת גיל צוברי, לערוך רשימה של הקצינים המועמדים לקידום ורק לאחר שיקבל את הרשימה המעודכנת לידיו יחליט ניצב כהן מי מהקצינים יזכה לקידום כבר בתקופה הקרובה ומי יצטרך להמתין עד למינוי מפכ"ל קבע בשל אילוצי מקום.