המאגר הארצי להשתלות מוצלבות הוקם השנה במסגרת פעילות המרכז הלאומי להשתלות. פרופ' איתי אשלגי, ממפתחי תוכנית ההצלבות, ישראלי שמלמד באוניברסיטת סטנפורד בארה"ב, מסייע ותומך מקצועית באופן שוטף. רופאים משתילי כליות ונפרולוגים הגדירו את הכללים למציאת התאמות כמו נוגדנים, זמן המתנה להשתלה ועוד. כללים אלו הוגדרו בתוכנת ההצלבות.

מאז אפריל 2019 כבר נמצאו מספר הצלבות, והשיא כמובן היה שרשרת של שש השתלות במשותף עם צ'כיה שבוצעו בחודש שעבר. שיתוף פעולה עם מדינות נוספות מגדיל את האפשרויות למצוא התאמות, וזו בשורה חשובה לחולים בארץ. אנחנו קוראים לכל החולים שבני משפחתם לא נמצאו מתאימים לתרום להם כליה, שיצטרפו למאגר הארצי והבינלאומי.

הפעילות השנה הייתה מבורכת בדומה לשנה החולפת עם עלייה בשיעור החותמים על כרטיס אדי, עלייה במספר ההשתלות מתורמים חיים, אך בד בבד ירידה קלה במספר קביעות המוות המוחי, דבר שתלוי במצבם הרפואי של הנפטרים ובמחלות הרקע שלהם. מתאמות ההשתלה והצוותים העוסקים בהשתלות עבדו באותה נחישות ומחויבות וביצעו את העבודה בימים ובלילות בשבתות ובחגים.

המרכז להשתלות מעריך ומוקיר את משפחות התורמים שבעת שקיבלו את ההודעה על מות יקירם נענו לתרום איברים ורבים מהם אף יזמו את התרומה מיד לאחר ששמעו על קביעת המוות המוחי. אנשים אצילים, אנשי נתינה. הכותבת היא מנהלת המרכז להשתלות.