אני אם לשלושה ילדים, ולצערי לא השכלתי להילחם על כספי המזונות כשהתגרשתי. העזרה היחידה שיש לי היא שאני מתגוררת בבית קטן של 50 מ"ר שהוריש לי אבי. לצערי זו דירה ישנה, מלאה בנזילות. אני ישנה בסלון בכדי לאפשר לילדים פרטיות, והם מבחינתם משתדלים לסייע כלכלית כמה שרק אפשר: עובדים כבייביסיטר ואפילו בפיצרייה השכונתית. אבל המצב שלנו קשה כל כך. אני עובדת כסייעת בגן ילדים, מרוויחה משכורת רעב ומרגישה שאני חיה בחושך. למי עליי לפנות בכדי לאפשר לי ולילדיי חיים טובים יותר? 
"יש לך שתי אפשרויות: להיות שקועה בעצב ובסיפור הקשה הזה או להילחם על חייך. אני מבין את הקושי, אך גם אם תדברי על מצבך הקשה עוד אלף פעם זה לא יוציא אותך ממנו. את נמצאת בחוויה קשה, ומאשימה את העולם על שזה המצב. את העולם זה לא מעניין, בדיוק ההפך. הטענה שלך נכונה אך אין לה רלוונטיות. עכשיו את צריכה לפעול. את חייבת לשנות גישה ולחפש לראות רק אור מסביבך. הרי אם תשני את הגישה תגלי שאת בריאה, הילדים שלך בריאים, והנה, למרות הקושי אתם מצליחים להעביר את היום. יש פתרונות רבים, ואת יכולה לייצר אותם בעצמך או לפנות לעזרה. לפני כמה זמן התקשרה אליי אם חד־הורית עם סיפור דומה, ושאלתי אותה למה היא לא מוצאת אם חד־הורית נוספת ושוכרת איתה בית משותף שיהיה נוח לכולם. מעבר לזה, אני ממליץ לך לנסות לחשוב על דרכים יצירתיות להעלות את ההכנסה שלך. בתיאור הדברים שלך כבר מובנה החושך של החיים. כשאת בתוך המרמור הזה את מושכת אלייך עוד מרמור. דומה מושך דומה לו. האנרגיה של היקום עובדת כך. ברגע שתעשי שינוי אנרגטי טוטאלי, ובמקום לראות קשיים תראי אתגרים, החיים שלך יתהפכו".

אמא שלי מכרה דירה ב־1.7 מיליון שקלים, עזרה לאחי בסכום של 250 אלף שקלים, וכעת אנחנו צריכים לדאוג לה למגורים כמו שצריך. מה דעתך?
"קודם כל, חשוב שתשאל אותה אם זה משנה לה לגור בדירה קנויה, או בשכירות. לתפיסתי, הדבר הכי טוב שהיא תוכל לעשות למען הכסף שלה הוא לגור בשכירות, לפנות לבית השקעות, ולפתוח תיק השקעות מגוון שיניב את הוצאות שכר הדירה שלה לאורך זמן".

לאחרונה קיבלתי ייעוץ לגבי תוכניות חיסכון לילדים שלי. ייעצו לי להפקיד כל חודש את הסכום בקופות גמל להשקעה. האם לדעתך מדובר במהלך שעלול לסכן את הכסף שאני מעוניין להפקיד עבורם? 
"בכל דבר בחיים שלנו יש סיכון, אבל במקרה הזה הסיכון הוא לא רלוונטי. מבחינתי, הסיכון הכי גדול בחיים הוא לא ליזום, אלא להיות בחוסר תנועה. לדוגמה, אם אתה יוצא מהבית אתה מעלה את הסיכון, אבל אם תשב בבית מהיום שנולדת, ותחליט שאתה מפסיק לזוז, אחרי כמה זמן אתה לא תוכל לחיות יותר; זכור שהעולם הזה בנוי לתנועה, אין סיכון יותר גדול מחוסר תנועה. כשילד נולד לעולם, המוסד לביטוח לאומי שולח להורים הטריים את כל מסלולי החיסכון האפשריים מתוך רצון שיבחרו את מה שמתאים להם. ממחקר חדש מסתבר שהחיסכון לילד יהפוך להיות הסיבה לפערים החברתיים בדור הבא. ילד שהוריו העבירו את החיסכון שלו במסלול הסולידי, שלדעתי צריך לכנות את המסלול הזה מוות בייסורים, דנים אותו לחיי עוני רק בגלל שהם פוחדים להסתכן. ההבדל בין מסלול מנייתי לסולידי עומד על כ־300%".

אני בת 55, ללא פנסיה. אמא שלי נפטרה לפני זמן מה, והשאירה לי מיליון שקלים. האם אתה ממליץ על רכישת דירה להשקעה בחו"ל? 
"כשמשקיעים בחו"ל, דברים יכולים להשתבש, וכשמדובר בפנסיה שלך לא כדאי שתלכי לכיוונים האלה. בסכום הזה את יכולה לרכוש דירה להשקעה בישראל, אבל חשוב לי לציין שהתשואות הן לא גבוהות. מעבר לזה, אם תרכשי דירה חדשה ישירות מהקבלן יכול מאוד להיות שתוכלי להרוויח יותר על הנכס. אפשרות נוספת היא לרכוש דירה בחצי מהכסף, ובחצי השני לעשות תיק השקעות סולידי שיניב תשואות יפות, ויעזור לך בתקופת הפנסיה".