שינוי כיוון: אל מול האיחוד בשמאל, בימין נחתם היום (שלישי) הסכם ריצה משותפת מפתיע בין יו"ר הימין החדש, נפתלי בנט ואיילת שקד לבין יו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ', זאת לאחר שהמשא ומתן בין מפלגתו של האחרון לבין הבית היהודי פוצץ לפנות בוקר. בתוך כך, היום החלו המפלגות להגיש לוועדת הבחירות את הרשימות לכנסת. המועד האחרון להגשתן הוא מחר בשעה 22:00.

בימין החדש מיהרו מיד לאחר חתימת ההסכם לקרוא לרב פרץ לחבור אליהם למפלגת ימין מאוחדת רחבה. בנט מסר כי "זה יום גדול. איחדנו מחדש את הבית. הובלנו לאחדות גדולה בימין האידיאולוגי ובציונות הדתית - ממסורתיים ועד חרד״לים, מכיפה סרוגה ועד כיפת שמיים, מתל אביב ועד קדומים. אני קורא לידידי הרב רפי להצטרף אלינו מיד למפלגה אחת מאוחדת לניצחון המחנה הלאומי".

שקד הוסיפה כי "אני מברכת על החיבור עם האיחוד הלאומי. בצאלאל סמוטריץ הוא שותף וחבר לדרך. החיבור עימו מאחד את כל זרמי הציונות הדתית והימין החילוני האידיאולוגי ויבטיח הקמת ממשלת ימין יציבה ובטוחה. אני קוראת לבית היהודי להצטרף אלינו".

סמוטריץ' בירך אף הוא, ואמר: "בשבועות האחרונים אנחנו עושים הכל כדי להגיע באחריות אמיתית לחיבורים שיביאו בשורה אמיתית ותקווה לבוחרי הציונות הדתית והימין האידיאולוגי. לשמחתי עשינו הלילה צעד משמעותי וגדול, ובעזרת השם נשלים את האיחוד המלא עם הבית היהודי בשעות הקרובות".

סמוטריץ' הסביר הבוקר כי "רגע לפני החתימה, ואחרי שגובשו הבנות, נסוג הבית היהודי מהחתימה וביקש להמשיך במו"מ לאחר כינוס המרכז". עם זאת, הוא הדגיש כי "במעט הזמן שנותר עד לסגירת הרשימות נחתור בכל הכח לאיחוד כמה שיותר גדול מימין לליכוד שימנע סיכון של בזבוז קולות והקמת ממשלת שמאל". 

לדבריו של סמוטריץ', "אתמול בצהריים, אחרי שעות של דיונים שהתקדמו יפה, נתכנסנו לסגירה של המו"מ עם הבית היהודי בביתו של מו"ר הרב דרוקמן, מתוך כוונה ברורה של שני הצדדים לצאת משם עם הסכם חתום שיאושר בהמשך הערב בשני מרכזי המפלגות. דרישה יסודית ועקרונית שהיוותה את הבסיס לכל ההסכם היתה חתימה על נספח מיזוג המפלגות וכניסה לתהליך מידי של ביצוע המיזוג, על מנת להביא בשורה של אחדות לציבור הציוני דתי, כפי שהתחייבנו בראשית הדרך". 

הוא הסביר כי "בכדי לוודא שהמיזוג לא ימוסמס לאחר הבחירות ויישאר בגדר הבטחת בחירות, כלל נספח המיזוג תהליך ברור ולוחות זמנים למימושו ולעריכת בחירות ליו"ר המפלגה המשותפת, וכן כערובה למימוש המיזוג, מנגנון אל חזור שמעביר את סמכויות המיזוג מיושבי הראש ומרכזי המפלגות לוועדה חיצונית משותפת שתוודא את ביצועו, תמנע את מיסמוסו על ידי מי מהצדדים, ואף תוסמך לקבוע בעצמה את הליך הבחירה במידה ואחת המפלגות תטרפד את המיזוג ועריכת הפריימריז 
נספח זה מהווה שינוי בחוקות שתי המפלגות ועל כן נדרש היה לאשר אותו במרכזי המפלגות, כל מפלגה בהתאם לפרוצדורה שקבועה בחוקה שלה, בכדי לתת לו תוקף משפטי מחייב". 

"כאמור", ציין שר התחבורה, "ביקשנו ואף דרשנו לחתום על ההסכם כולו לפני היציאה להחלטות המרכז בכדי שהוא יאושר במרכזים. למרבה ההפתעה, רגע לפני החתימה, ואחרי שגובשו הבנות, נסוג הבית היהודי מהחתימה וביקש להמשיך במו"מ לאחר כינוס המרכז. כפועל יוצא מכך לא הונחו ההסכם והנספח בפני מרכז הבית היהודי והוא לא אישר אותם (אלא רק הסמיך את הרב רפי לחתום על הסכמים פוליטיים נוספים - משפט שבוודאי אין בכוחו לעגן את נספח המיזוג בחוקת המפלגה) וממילא לא אישר את נספח המיזוג על השלכותיו החוקתיות".

הבית היהודי הגיב להודעת האיחוד הלאומי: ״בשביל לומר אמת לא צריך אלפי מילים. יש אמת פשוטה והיא שהאיחוד הלאומי מתנהג בחוסר אחריות למחנה הימין כולו. המרכז של הבית היהודי אישר אמש ליו״ר להוביל חיבורים והמיזוג יאושר על ידי המרכזים המשותפים בהמשך. אין שום פערים וניתן לסגור כבר עכשיו, זה רק עניין של רצון. הסירוב של האיחוד הלאומי מגלה שלא איחוד מפלגות מעניין אותם אלא כנראה הצעה חדשה מהימין החדש. הציבור במחנה הימין ובציונות הדתית מצפה מאיתנו להגיע לאחדות זה מה שעשינו עד עכשיו וזה מה שנעשה.״

בן גביר. צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90
בן גביר. צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

"לעומת זאת, מרכז האיחוד הלאומי אישר ברוב הדרוש של 75% (ואף יותר מכך) את ההסכם והנספח והתיקונים לחוקה הכלולים בו. בהעדר עיגון של הליך המיזוג, ועל רקע התמונות שהתפרסמו מישיבת מרכז הבית היהודי וההבנה שהמרכז לא יכונס שוב עד הבחירות, וגם אם כן לא ברור שנספח המיזוג יעבור בו ברוב הדרוש, הפך נספח המיזוג לאות מתה, והבסיס להסכם הריצה המשותפת נשמט. בלי הסעיף המרכזי והעקרוני של איחוד המפלגות ועל רקע ההבנה כי אין עוד אפשרות להעביר זאת במרכז הבית היהודי, הודיעו באיחוד הלאומי כי הם מחשבים מסלול מחדש". 

את דבריו חתם באומרו כי "כפי שאמרנו לכל אורך השבועות האחרונים - בלי בשורה של ממש לציבור על מיזוג אמיתי ועריכת בחירות דמוקרטיות לפחות לבחירות הבאות, לא ניתן יהיה להפיח רוח חדשה בציונות הדתית ולהחזיר את המצביעים הביתה, והרשימה תתקשה לעבור את אחוז החסימה. חתימה על הסכם ריצה משותפת שכוללת רק סידורי כסאות ותפקידים היא צעד חסר אחריות שלא יביא את אמון הציבור. התמונות הקשות ממרכז הבית היהודי, בצירוף התנהלות המפלגה לכל אורך השבועות האחרונים, פוגעות עוד יותר בסיכויי הרשימה לעבור את אחוז החסימה, ולכן חתימה עם הבית היהודי בלבד ללא חיבורים נוספים שיבטיחו את הצלחת הרשימה היא חוסר אחריות לימין והציונות הדתית".

הימין החדש תרוץ עצמאית בבחירות

הפיצוץ במו"מ התרחש לאחר שאתמול הודיעה מפלגת הימין החדש כי תרוץ עצמאית בבחירות, וכי מפלגת האיחוד הלאומי, בראשות בצלאל סמוטריץ', תצטרף לאיחוד מפלגות הימין. עם זאת, יצוין, כאמור, כי טרם התקבלה החלטה רשמית על צירוף האיחוד הלאומי לאיחוד בין הבית היהודי ועוצמה יהודית.

הימין החדש הוקמה בדצמבר 2018 בידי נפתלי בנט ואיילת שקד, שפרשו מהבית היהודי. בבחירות לכנסת ה-21 המפלגה התמודדה עצמאית ולא עברה את אחוז החסימה. בבחירות לכנסת ה-22 היא התמודדה כחלק מרשימת "ימינה" וזכתה לשלושה מנדטים מתוך שבעה לרשימה כולה.