דרמה בימין: מספר שריונים לרשימות הכנסת ה-23 פורסמו היום (שלישי) במפלגות במחנה הימין. בחדשות ערוץ 12 פורסם הערב כי נתניהו איים לפטר את שר הביטחון, נפתלי בנט, מתפקידו במשרד הביטחון, במידה והאחרון לא יחבור למפלגה הנמצאת מימין לליכוד. בנוסף, בערוץ 13 פורסם כי בנט הציע ליושב ראש מפלגת זהות, משה פייגלין,  את המקום השלישי ברשימת מפלגתו, והאחרון סירב להצעה. לרשימת הבית היהודי צורפה היום העיתונאית ואשת הרוח, שרה ב"ק. 

לאחר הודעות האיחוד השונות, סקר ערוץ 12 העלה כי מפלגות הימין החדש והאיחוד הלאומי יזכו לשישה מנדטים, מפלגות הבית היהודי ועוצמה יהודית  יזכו לארבעה, ורשימת הימין המאוחדת תזכה לעשרה.

מוקדם יותר היום, הגיבה ח"כ איילת שקד להסכם עם האיחוד הלאומי, וקראה לבית היהודי בראשות הרב רפי פרץ להצטרף: "אתמול בלילה נוצרה הזדמנות לבצע איחודים בימין, בנט, סמוטריץ' ואני, עובדים יחד כבר הרבה שנים, פוליטיקאים מאוד ביצועיים, עם הרבה הישגים מוכחים ויכולת עשייה. אנחנו חושבים שכרגע עבור מחנה הימין הדבר הנכון, שהבית היהודי, בהובלת רפי פרץ, יצטרפו אלינו ונצעד יחד לניצחון גדול. כרגע אפשר לשים מחלוקות בצד ולנסות להגיע לאיחוד גדול".

כאמור, מוקדם יותר היום נחתם הסכם ריצה משותפת מפתיע בין יושבי ראש הימין החדש, נפתלי בנט ואיילת שקד לבין יו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ', זאת לאחר שהמשא ומתן בין מפלגתו של האחרון לבין הבית היהודי פוצץ לפנות בוקר.

צילום: מרק ישראל סלם
צילום: מרק ישראל סלם

בבית היהודי הגיבו להסכם בין בצלאל סמוטריץ' ונפתלי בנט על ריצה משותפת. "נחשף פרצופם האמיתי של בצלאל סמוטריץ' ונפתלי בנט - ריסוק הציונות הדתית", נכתב, "נפתלי חוזר לטעות המרה של מועד א׳ ועכשיו הצטרף בצלאל לטעות החמורה. מתחילת הדרך קראנו לאחדות השורות אך הם העדיפו לפצל את המחנה ולפגוע במחנה הימין כולו". 

גם בעוצמה יהודית הגיבו להסכם בין הימין החדש לאיחוד הלאומי: "לאחר שבנט נטש את הציונות הדתית, מי שמצטרף אליו הוא לא אחר מאשר בצלאל סמוטריץ' - והכל בגלל אגו: סמוטריץ' היה על סף חתימת הסכם עם הבית הבית היהודי המאוחד הלילה, ורק בגלל המקום הרביעי שלא הובטח באופן סופי לאופיר סופר הוא החליט לעבור לבנט ושקד ולהצטרף למי שנטשו אך לא מזמן את הציונות הדתית".

עוד נמסר כי: "הימין החדש והאיחוד הלאומי מנסים למחוק את הציונות הדתית בחיבור מגוחך שכל כולו כיסאולוגיה. סמוטריץ' היתל בציבור במשך כל השבועות האחרונים בהצהרותיו על חיבור, אחדות, פריימריז ומיזוג, אבל מסתבר שכל ההצהרות היו כדי לקבל מקומות ראשונים ומשודרגים. עוצמה יהודית והבית היהודי יפעלו לטובת שילוב גורמים נוספים ברשימת הציונות הדתית וביחד נביא לנצחון הימין בבחירות".

מהימין החדש והאיחוד הלאומי נמסר בתגובה לביקורות: "נפתלי בנט, איילת שקד ובצלאל סמוטריץ' פועלים ביממה האחרונה במאמצים כבירים במטרה לגבש רשימה אחת חזקה שתייצג נאמנה את הציונות הדתית ואת הימין האידיאולוגי. קראנו ואנו ממשיכים לקרוא לבית היהודי ולרב רפי פרץ להיכנס יחד עמנו למפלגה אחת מנצחת. אסור לבזבז אף קול".

הליכוד: "בנט- גלה אחריות, הימין חייב למנוע איבוד קולות"

מפלגת הליכוד פרסמה הודעה בה היא קוראת לאיחוד גדול במפלגות הימין, הכולל גם את מפלגת הימין החדש ואת מפלגת עוצמה יהודית: "השמאל התאחד - הם לא הולכים לאבד אף קול. עכשיו הימין חייב לעשות הכל כדי למנוע בזבוז קולות", נכתב בהודעה.

בנוסף, התייחסו בהודעה למהלכיו הפוליטיים של נפתלי בנט במערכת הבחירות הקודמת: "בנט בזבז קולות בבחירות באפריל, ובבחירות האחרונות דחק את ״עוצמה״ החוצה ממפלגתו. זו הסיבה שלא הצלחנו להקים ממשלת ימין. כפי שאורלי לוי אבקסיס מצאה את עצמה באותה המפלגה עם תמר זנדברג ממפלגת מרצ, וכפי שברשימה המשותפת חברו קומוניסטים ואיסלאמיסטים לרשימה אחת, כך מוטלת על בנט האחריות לגבש בלוק טכני כדי להציל את כל קולות הימין. בנט, גלה אחריות!", קראו בליכוד. 

נפתלי בנט. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
נפתלי בנט. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

הודעה זו של הליכוד מגיעה יום בלבד לאחר הודעת האיחוד בגוש השמאל בין מפלגת העבודה, מרצ וגשר, שירוצו יחדיו בבחירות 2020 תחת הפתק "אמת". בעקבות ההחלטה על האיחוד, כינסו יו"ר העבודה, עמיר פרץ, ויו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, מסיבת עיתונאים בנושא. 

"היום אנו קובעים מי יוביל את מדיניות הממשלה הבאה. ננווט את הממשלה הבאה לממשלת שינוי ותקווה. בבחירות הקודמות עשינו חיבור אמיץ בין העבודה לגשר. החיבור הביא שיח חשוב לבחירות: בני אדם לפני הכל. בכל יום שעבר החיבור הזה התעצם וכל הניסיונות להחליש אותו לא הצליחו. עמדנו מול הלחצים והפיתויים כדי שנקים את ממשלת נתניהו. לא מצמצנו ולא זגזגנו, מי שהטיל ספק בדבקות שלנו יודע שכל התחייבות שלנו היא בסלע", אמר פרץ.