נשיא איראן חסן רוחאני אמר בנאום ששודר הבוקר (רביעי) בטלוויזיה הממלכתית במדינתו כי "כל הצעדים שננקטו עד כה במסגרת ההתרחקות מסעיפי הסכם הגרעין - הפיכים". בהמשך דבריו אמר כי "האיחוד האירופי יצטרך למלא את התחייבויותיו במסגרת ההסכם". עוד אמר כי "ארצות הברית צריכה לחזור להסכם הגרעין משנת 2015".

הנשיא הוסיף: "ארצות הברית הפכה את המזרח התיכון ללא בטוח, ועליה להתנצל בפני טהרן על פשעיה הקודמים". לדברי רוחאני, עדיין לא ברור מה יהיה משך העיצומים של טראמפ בנושא הפרת הסכם הגרעין. "טראמפ החליט על חיסול סולימאני כבר לפני שבעה חודשים", טען עוד.

כזכור, הסכם הגרעין עם איראן נחתם בשנת 2015, בעת ממשל אובמה בבית הלבן, במטרה להטיל הגבלות על תוכנית הגרעין של הממשל בטהרן, ויחד עם זאת, לאפשר את המשך הפיתוח הגרעיני במתכונת מצומצמת. בשנה האחרונה פורסם כי איראן חרגה מההגבלות שהוטלו עליה, והמשיכה להעשיר אוראניום בכמויות גבוהות מאלה שהוסכם עליהן בעסקה. בנוסף, בעקבות חיסולו של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, התפתח החשש במעצמות החתומות על ההסכם, כי משמרות המהפכה יוסיפו לחרוג מההגבלות ואף יחריפו את ההתחמשות הגרעינית.

שיחות הגרעין, ארכיון. צילום: רויטרס
שיחות הגרעין, ארכיון. צילום: רויטרס

בתוך כך, ביום שני הודיע ראש מערכת המשפט האיראנית, האייתוללה איברהים ראיסי, כי הוועדה לזכויות אדם תפעל יחד עם משרד החוץ, במטרה להגיש תלונה במוסדות הבינלאומיים התובעת את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, בגין פעולת חיסול מפקד כח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני.

בכינוס גורמים משפטיים בכירים בטהרן, אמר ראיסי כי "השהיד סולימאני מסמל את המאבק בטרור, הגנה על הנעשקים בעולם, וההתנקשות בחייו היא פשע והפרה של כל החוקים". עוד הוסיף "נעקוב אחר הפרה זו של החוק, ואני קורא לכל אנשי המשפט לחשוף את מפירי החוקים. אמריקה טוענת שהיא מדינה חזקה ומפרה את החוק בצורה בוטה, כולל הפשע הנתעב הזה, ולכן אם נתעלם מהפשע הזה, אי אפשר לטפל בהפרות אחרות". לסיום אמר כי "יש לרדוף משפטית את הנשיא טראמפ, מאחר והוא אחראי על הפשע הזה, כולל העמדתו למשפט בינלאומי".