הגעתי לביתם של הזוג מנחם (שם בדוי) בשעת צהריים, הוזמנתי לביתם על מנת לסייע להם בניסוח צוואות לשניהם, הבית היה מרוהט בריהוט חדש, הספות היו מכוסות בכיסויי בד, מראה רגיל עבורי. הבעל, בשנות השמונים לחייו, אדם שבריאותו רופפת, הביט בי במבט מודאג: "אני מעוניין למנוע מחלוקות בין הילדים ביום בו אסתלק מן העולם", מסר לי בשיחת הטלפון הראשונה שקיימנו. גם האישה, צנומה ועניינית, הייתה חדורת מטרה. לבני הזוג היו סיבות טובות לחשש.

סכסוכים בין יורשים עלולים להופיע בהיעדר צוואה
פעמים רבות, היעדר הסדרת אופן הורשת רכוש ההורים עלול לגרום למחלוקות ולריבים בין הילדים. כששוחחנו בטלפון האישה הייתה הססנית, שכן מדובר בהוצאה שמבחינתה הייתה מיותרת: "אבל מדוע לעשות צוואה? והרי אני מעוניינת לחלק את הכל בין הילדים שווה בשווה?" סיפרתי לאישה על תיק בו טיפלתי, בו נפטר אבי המשפחה, מבלי שהשאיר אחריו צוואה ואילו האם, המשיכה לחיות עם שלושת ילדיה, אחד מהם קטין באותה דירה, שהייתה כל רכושם המשותף.

בהיעדר צוואה הרכוש יתחלק בהתאם להוראות חוק הירושה
על פי דין בהעדר צוואה, חצי הדירה שרשום על האב, מתחלק בין כל הילדים מצד אחד ובין האישה מצד שני מחצית לכל צד, כך שכל אחד מהילדים מקבל שליש מהחצי של האב (שהם אחד חלקי 12 מהדירה כולה), ואילו האישה מקבלת רבע המצטרף לחצי שהיה רשום על שמה עוד לפני פטירת האב.

למרבה הצער, אחד האחים, אשר היה במצב כלכלי מעט רעוע לא עלינו, התעקש לקבל את חלקו בדירה בשל לחציו הכלכליים. האמא כמובן סירבה, שכן לאן תפנה עם ילדיה, אחד מהם קטין? מה תוכל לרכוש לאחר תשלום המשכנתא? האם תתחיל לגור בשכירות כשאין לה מקור הכנסה?

למרבה הצער, אשתו של האח גרמה לאח להתעקש, והוא פנה לבית המשפט בתביעה לפירוק שיתוף ולמכירת דירת המגורים, ובית המשפט נאלץ להסכים למכירת הדירה, שכן זו זכותו של כל יורש.

אפילו אם האח היה מוותר והדברים היו קורים על מי מנוחות, אם האמא הייתה צריכה למכור את הדירה היה עליה לקבל את אישור בית המשפט, שכן אסור לבצע פעולות מכירה בנכס של קטין.

לפניה ישירה אל משרד עורכי הדין ירקוני – אלון לחץ/י כאן

תכנון מוקדם יכול למנוע סכסוכים מיותרים
אלו רק שתי דוגמאות פשוטות למקרים הרבים העלולים להתרחש ללא תכנון מוקדם ונכון של המשך ההתנהלות הרכושית של המשפחה, או כמו שאומרים חכמינו ז"ל, "סוף מעשה במחשבה תחילה". כמובן שהדוגמאות הללו הספיקו לאישה והיא דרשה שאתייצב בדירתם במהירות לשם החתמת שניהם על צוואות מתאימות, ואכן הגעתי אליהם פחות משבוע מיצירת הקשר הראשון.

את הצוואות ניסחתי מבעוד מועד במשרדי לאחר שראיינתי את שני בני הזוג, להם יש את דירת המגורים שבה הם מתגוררים ואת ביטוח החיים שהיה לבעל מעבודתו רבת השנים במערכת החינוך. המלצתי להם, והם הסכימו, כי כל אחד מהם יערוך צוואה נפרדת, בה הוא מוריש את כל רכושו לבן הזוג השני, ובמידה ואותו בן זוג כבר נפטר, אזי יחולק הרכוש באופן שווה בין הילדים.

המוטב הרשום בביטוח החיים גובר על הוראות הצוואה
בנוסף, לעניין כספי ביטוח החיים, היה חשוב לרשום את שם המוטב של הביטוח בנוסף לרישום הצוואה עצמה, שכן המוטב בביטוח החיים גובר על האמור בצוואה – שם דאגנו לרשום את בת הזוג. הגעתי בליווי עד נוסף, כדי שלצוואה יהיה גם תוקף הלכתי, והוספתי אישור נוטריוני, בהיותי נוטריון, על מנת להוסיף לצוואה תוקף מחייב יותר, כך שנדע שהצוואה תאושר בעתיד.

עורך הדין אייל ירקוני. צילום: אסנת רום.
עורך הדין אייל ירקוני. צילום: אסנת רום.

"מדוע כל כך הרבה טרחה, אמרו לי שמספיק שאני אחתום על צוואה בפני שני עדים"? שאל הגבר. סיפרתי לו על מקרים בהם לאחר פטירת המוריש, אחד הילדים שאינו מרוצה מהתוצאה המופיעה בצוואה, גורר את יתר הילדים לבתי משפט, שכן הצוואה נערכה באופן שאיננו מקצועי ומסודר.

כך ניתן להקטין את הסיכוי להתנגדות לצוואה
"החתמת העדים, החתמת הנוטריון ועריכת הצוואה כדין וכדת, מקטינים מאד את הסיכוי של יורש לפנות לבית המשפט לתקוף את הצוואה", הסברתי, ביודעי כי עו"ד אשר יראה צוואה מאושרת ומאומתת נוטריונית, שנערכה על ידי נוטריון ובפני עדים, יהסס עד מאד לייעץ לתקוף אותה.

החתמתי את בני הזוג על שלושה העתקים, את אחד מהם הם ישמרו אצלם, עותק אחד נמסר למשרדי למשמורת, ועם עותק אחד הם ניגשים לרשם הירושות, להפקיד את הצוואה. הותרתי את בני הזוג בביתם כשהם שלווים ורגועים, ביודעם כי בהגיע יום הדין לאחר 120 שנה הם יוכלו להמשיך ולהתנהל על מי מנוחות, וכי ילדיהם יוכלו לעסוק בעניינים ברומו של עולם, במקום להתרועע בבתי המשפט העמוסים של ארצנו.

משרד עורכי הדין ירקוני – אלון עוסק בדיני משפחה, גישור ומקרקעין. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לענייני צוואה LawGuide.