הסאגה בימין הגיעה לסיומה: יו"ר הימין החדש, נפתלי בנט, ויו"ר הבית היהודי, רפי פרץ, הגיעו הערב (רביעי) לסיכום דרמטי על ריצה משותפת, ללא איתמר בן גביר ועוצמה יהודית, למרות ההסכם שנחתם עם פרץ על ריצה משותפת. השניים נפגשו היום ללא תוצאות בקריה בתל אביב, אך זומנו לאחר מכן לפגישה אצל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהצליח בסופו של דבר, להוביל לפריצת דרך.

איתמר בן גביר. קרדיט: מרק ישראל סלם
איתמר בן גביר. קרדיט: מרק ישראל סלם

הרשימה המאוחדת של מפלגות הימין החדש, האיחוד הלאומי והבית היהודי צפויה להיות מורכבת מבנט במקום ראשון, פרץ בשני, שקד בשלישי ולאחר מכן בצלאל סמוטריץ'. את שאר הרשימה ירכיבו מתן כהנא מהימין החדש, אופיר סופר מהאיחוד הלאומי, עידית סילמן שעברה בדקות האחרונות לפני החתימה על ההסכם מהבית היהודי לימין החדש, ובמקום השמיני העיתונאית שרה ב"ק שהצטרפה לבית היהודי לפני מספר ימים. את המקומות הבאים מאיישים שירלי פינטו, אורית סטרוק, מוטי יוגב ושולי מועלם. 

בן גביר אמר בהצהרה לאחר שנשאר מחוץ לאיחוד כי "הפוליטיקה של הציונות הדתית הגיעה לשפל המדרגה. לצערי מי שמתקרא שר חינוך תקע בי ובבוחרי עוצמה יהודית סכין בגב. במשך שלושה שבועות הצלנו את הקריירה הפוליטית שלו, אחרי שבמועד א' בזכות החיבור עם עוצמה יהודית הם הפכו לשרים. זה גם כל הפוליטיקאים בציונות הדתית, כולם היו במעל. בפעם שעברה סיפרו לנו כמה פיצול זה לא טוב ושבן גביר הלך לבד. הפעם עשינו הכל כדי ללכת ביחד.

"בנט אמר שהבעיה שלו היא עם התמונה בסלון אז הורדתי את התמונה", הוסיף, "מסתבר שלא מעניין את האנשים האלה לא אידאולוגיה ולא שום דבר, אלא רק אגו. בנט סמוטריץ שנלחם על תפקידים כמו ילד קטן. איילת שקד שאין לה שום אחריות. שר חינוך שמשקר. עוצמה יהודית הולכת לבחירות כדי להציל את שלטון הימין. הקולות שלנו לא ילכו לאנשים שמשקרים ובוגדים בערכים. הערב הזה בנט, שקד, פרץ וסמוטריץ' לא רק שמו סוף לקריירה הפוליטית שלהם אלא גם מנסים לפגוע בשלטון הימין. לנו יש אחריות ומתוך האחריות הזאת אנחנו נרוץ וננצח".

יו"ר הבית היהודי הרב רפי פרץ כתב בחשבון הטוויטר שלו בהתייחסו לסיום ההסכם עם מפלגת עוצמה יהודית: "יש רגעים בחייו של אדם שעליו להכריע כנגד כל הסיכויים. בלב כבד, קיבלתי את אחת ההחלטות הקשות בחיי מטעם אחד ויחיד - הציונות הדתית, הזהות היהודית וארץ ישראל היו היחידות שעמדו לנגד עיניי. החלטתי לרוץ ברשימה אחת משותפת שתציל את מדינת ישראל כולה מממשלת שמאל שתחריב כל סממן זהות יהודית של עם ישראל ושתנהל משא ומתן עם תומכי טרור. מתוך אחריות גדולה לעתיד התורה, הציונות הדתית ומחנה הימין קיבלתי הערב החלטה קשה שתציל את המחנה כולו בבחירות הקרובות. 

"נכון, אנחנו נמצאים במגרש הפוליטי אך עליי להיות קודם כל נאמן לעצמי ולכן אבקש את סליחתו של ידידי עו״ד איתמר בן גביר על שנאלצתי לבטל בכאב את ההסכם איתו", הוסיף פרץ. "כאשר מחנה השמאל מצופף שורות במטרה להקים ממשלה נדרשת הכרעה כואבת. גודל השעה והאחריות הלאומית מחייבות אותנו להתאחד".

יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ', התייחס להסכם שנחתם ואמר כי "מברך את שותפיי על ההסכם. הציונות הדתית יוצאת לדרך ביחד. נשים מאחורינו את משקעי העבר ויוצאים לדרך חדשה. חובתנו לעבוד קשה ולהחזיר את אמון הציבור בנציגיו. לאורך כל הדרך חשבתי שאין לימין ולציונות הדתית פריוולגיה לרוץ ברשימות נפרדות. ויתרתי בשמחה לרב רפי על מקומי למען האחדות ושמירה על כבודו כפי שעשיתי בפעמים הקודמות. טוב שהגענו להסכם המיוחל".

בעקבות המהלך של הרב רפי פרץ הודיע ח"כ מוטי יוגב כי לא יתמודד בבחירות הקרובות. "הערב רפי פרץ צייץ בטוויטר 'מילה זו מילה' ביחסו להסכם שלו עם בן גביר, וכמנהגו מחק את ההודעה לאחר דקות ספורות כי גם הוא יודע שמילה שלו היא לא מילה", מסר בהצהרה מיוחדת, "מפלגה שראשיה אינם מתנהגים ביושרה ע”פ מידת האמת והצדק לא תהיה בה ברכה. ראש המפלגה רפי פרץ גילה, לאורך כל דרכו הפוליטית, חוסר יושרה, חוסר מנהיגות, ופעל בניגוד לרצון הציבור שבשמו נבחר, הוא לא ראוי להיות שליח ציבור".

"ראש המפלגה ניצל חוקה שאפשרה לו ולמנכ”ל המפלגה לעשות במפלגה כראות עיניו ולגנוב אותה מבוחרי המפלגה ונבחריה. לאחר מאמצים רבים של ניסיונות לעבוד מתוך יושרה ושיתוף, במציאות בה היו"ר רפי פרץ עושה ברשימות המועמדים כרצונו, החלטתי שלא להתמודד לכנסת הנוכחית, במפלגה שבראשה עומד אדם שאינו ישר בלשון המעטה אינה מתנהלת ע"פ מידת האמת, הצדק והחברות. במפלגה כזו לא תהיה ברכה.

"הבית היהודי בראשות הרב רפי פרץ איבד את דרכו", סיים יוגב, "רפי פרץ פגע בחברי המרכז של הבית היהודי, בחברי ובחברות התנועה הציונית דתית כולה. בבחירות הקרובות לכנסת לא אתמודד. יחד עם חברות וחברי הבית היהודי, נשקם מחדש את המפלגה הציונית הדתית – על מנת שתחזור לייצג, ייצוג אמיתי, את הציבור הציוני-דתי, הרחב לגווניו. אמשיך לשרת נאמנה את עם ישראל ואת הציונות הדתית, יש עוד הרבה משימות לפנינו".

מוקדם יותר בנט פרסם פוסט בחשבון הפייסבוק בו הוא תקף את יו"ר עוצמה יהודית וסתם את הגולל על האפשרות לאיחוד. "כיושב ראש מפלגת הימין החדש שמתמודדת לכנסת, וכשר החינוך לשעבר של מדינת ישראל, לא אכלול ברשימה שלי מי שמחזיק בסלון ביתו תמונה של אדם אשר רצח 29 איש חפים מפשע".

"זה כל-כך מובן מאליו, שאני נדהם שאני נדרש להסביר זאת בכלל. לא אכפת לי כמה ילחצו עליי. זה בכלל לא עולה על דעתי. זה לא יקרה. זו החלטתי הסופית", כתב בנט, והוסיף מסר לליכוד: "אם אתם כל כך רוצים אותו, שריינו אותו אצלכם!".

יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, הגיב לדבריו של בנט, וכתב בחשבון הפייסבוק שלו כי "לאור העובדה שגורל עם ישראל וארץ ישראל מונח על כף המאזניים, ועל הפרק סכנה של הקמת ממשלה שתגרש יהודים מהבית, אני מודיע כי לטובת האחדות וניצחון הימין בבחירות אני מסיר את התמונה של ברוך גולדשטיין בסלון".