חוזרים לשגרת תקיפות בסוריה: כמעט שבועיים עברו מאז חיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני, והתקיפה אתמול בבסיס חיל האוויר הסורי T4 היא הראשונה המיוחסת לישראל מאז חיסולו. 

כמו לאחר אירועים גדולים אחרים שהיו בשנים האחרונות בזירה הצפונית, שבהם רמת המתיחות גוברת וצה"ל מעלה את רמת הכוננות שלו לאורך הגבול, בימים הראשונים לאחר חיסולו של סולימאני עסקו בצה"ל בניתוח תמונת המצב ובהשלכות המיידיות של החיסול על ישראל. אך מהר מאוד רמת הכוננות ירדה, לאחר שבצה"ל הסיקו כי בשלב הזה מדובר באירוע שמתנהל בין ארצות הברית לאיראן. 

הסוגיה השנייה שעסקו בה בצה"ל בעקבות החיסול היא מידת השפעתו של האירוע על הסלמה אפשרית כנגד ישראל לאחר תקיפה המיוחסת לישראל. אתמול, ככל שניתן להעריך, מבחינתה של ישראל התקיפה בסוריה מהווה חזרה לשגרה, כפי שהיא מתנהלת בשנים האחרונות.

צילום: GettyImages
צילום: GettyImages


יצא כך שהתקיפה אתמול בלילה, המיוחסת לישראל, התרחשה באותו היום שבו פורסמה ההערכת המודיעין של אמ"ן, ממנה עלה בין השאר כי לאחר חיסולו של סולימאני, המצב הכלכלי הקשה באיראן והמחאה הציבורית שם, נפתח חלון הזדמנויות המאפשר לקחת יותר סיכונים ולהגביר את התקיפות בסוריה. 

באמ"ן מגבים את ההערכה הזאת בניתוח אירועי השנה האחרונה המראה, לדבריהם, שבפעמים שבהן ישראל הגיבה בסוריה ולקחה על כך אחריות לאחר ירי רקטות לעבר ישראל, או לאחר סיכול פיגוע הרחפנים ברמת הגולן, למרות הצהרות מתלהמות מטהרן, האיראנים הקטינו את מספר הקצינים והיועצים הנמצאים על אדמת סוריה.

בעמדה זו תומך גם שר הביטחון נפתלי בנט, שהכריז על כך באופן פומבי בחודשיים האחרונים. חיל האוויר צפוי גם בתקופה הקרובה להמשיך לתקוף בסוריה ובאזור בהתאם להזדמנויות המבצעיות ואיכות המודיעין שיש בידיו, במקרה שמזוהים אמצעי לחימה איכותיים המוגדרים ככאלה שחשוב לפגוע בהם.

שדה התעופה הצבאי T4 הפך מבחינת האיראנים למרכז לוגיסטי חשוב שמגיעים אליו משלוחי נשק ישירות מאיראן. רק בינואר בשנה שעברה תקפה ישראל את נמל התעופה הבינלאומי בדמשק, שהיה עד אז המרכז הלוגיסטי העיקרי שקלט את משלוחי הנשק מאיראן ושממנו הם שונעו לרחבי סוריה. בעקבות תקיפות אלו שינו האיראנים את גישתם ועברו למערך מבוזר יותר, שבו מטוסי הנשק נוחתים בבסיסים שונים. התקיפה אתמול מאותתת כי תקופת ההמתנה לאחר חיסול סולימאני הסתיימה כנראה, אבל היא עדיין אינה מבשרת שינוי במדיניות הישראלית ומעבר לדרך  פעולה אחרת, בשונה מזו שנקטה ישראל בשנים האחרונות.