הגדרה של בני זוג כידועים בציבור מאפשרת להטיל חובות וזכויות של זוגות נשואים על בני זוג שאינם יכולים או אינם רוצים להינשא בהתאם לחוק המדינה, המחייב נישואים לפי הדין הדתי. התנאים הבסיסיים להכרה בבני זוג כידועים בציבור הם ניהול משק בית משותף ושותפות גורל.

למרות העובדה כי אין בישראל חקיקה שמסדירה באופן כולל ומסודר את מעמדם של הידועים בציבור, הפער בין זכויותיהם וחובותיהם לבין אלו של זוגות נשואים מצטמצם, בזכות פסיקה של בתי המשפט בנושא.

מה ההבדל בין נשואים לבין בני זוג שהם בסטטוס של ידועים בציבור?
ברוב הרבדים של החיים (מס הכנסה, ביטוח לאומי, מיסוי מקרקעין וכולי) אין הבדל ומי שמוכר כידוע בציבור נמצא בסטטוס זהה לבני זוג שנישאו. לדוגמא, ידועים בציבור יכולים להשתתף בהגרלה של פרויקט "דיור למשתכן", בת זוג יכולה להצהיר בביטוח לאומי שהיא עקרת בית ולא לשלם דמי ביטוח לאומי אלא להיות תחת התשלום של בן זוגה לחיים  וכן הלאה.

יחד עם זאת, ודווקא בגלל שאין מרשם מסודר של "ידועים בציבור", כמו שיש אצל זוגות נשואים, אותם ידועים בציבור יידרשו להוכיח שהם עדיין חיים יחד ולא נפרדו כדי לקבל זכויות. 

חתימת הסכם ממון. צילום: שאטרסטוק.
חתימת הסכם ממון. צילום: שאטרסטוק.

לפניה ישירה אל עורכת הדין חיה לזר נוטקין לחץ/י כאן
אני גר עם בן הזוג שלי. תוך כמה זמן נחשב כידועים בציבור?
אין הגדרה מדויקת כמה זמן עליכם לגור ביחד כדי להיחשב ידועים בציבור אלא יש מבחנים שנקבעו בפסיקה, כך שאם אתם עומדים בקריטריונים שנקבעו שם – אתם נחשבים ידועים בציבור. המבחן החשוב ביותר הוא ניהול משק בית משותף. זה יכול להתקיים גם ללא מגורים משותפים מלאים. מבלי שיש לכם ילדים משותפים. העקרון הוא שחייבת להיות זוגיות ושותפות גורל (כלכלית, רגשית וכו').

אם אעשה הסכם יחסי ממון או הסכם חיים משותפים אוכל לקבל את קצבת השארים של בן זוגי באופן אוטומטי כשהוא ילך לעולמו?
לא. מי שמופיע כנשוי מקבל באופן אוטומטי את קצבת השארים (מביטוח לאומי ומקרן הפנסיה) של בן/ת זוגו שהלך לעולמו. אצל ידועים בציבור שערכו הסכם ממון לא מופיע אם הם עדיין בסטטוס כזה או שמא הם נפרדו בעת המוות של בן/ת הזוג. לכן כשאחד מבני הזוג הולך לעולמו, חייב מי שנותר בחיים להוכיח שהוא היה בן/ת זוג עד ליום מותו של האחר, כדי לקבל קצבת שארים מביטוח לאומי ומקרן הפנסיה של מי שנפטר. את התביעה מגישים  לבית הדין לעבודה באמצעות עורך דין שעוסק בתחום דיני המשפחה והירושה.

האם כשאני נפרדת מבן זוגי מגיעים לי מזונות ותמיכה כספית ממנו?
אם יש לכם ילדים משותפים, ברור שמה שחל ומגיע לילדים של הורים נשואים מגיע גם לילדים שנולדו לבני זוג ידועים בציבור. כלומר, אין כל שוני מבחינת מזונות הילדים. לא בכל המקרים מגיע פיצוי  לבן/ת זוג של ידוע בציבור בעקבות הפרידה (הפיצוי נקרא  בשפה המשפטית "פיצויים משקמים"). לדוגמא אם בני זוג חיו יחד אבל האישה זו שכלכלה את הבית ובן הזוג כמעט ולא השתתף בעלויות המחייה, ברור כי לעת פרידה – לא ניתן יהיה לקבל ממנו פיצויים משקמים.

מנגד, ואם בן הזוג מימן את מי שהייתה בת זוגו, שילם נניח את שכר הדירה או תמך בה כלכלית, בת הזוג תוכל בהחלט לתבוע ולקבל סכומי כסף לא מבוטלים למס' שנים גם לאחר הפרידה. 

גרתי בדירה בבעלותי עם בת זוג מספר שנים ואני חושש שהיא תתבע ממני מחצית מהדירה. זה יכול להיות גם אם כבר הייתה לי דירה כשהתחלנו את הקשר הזוגי?
לעיתים קורה שבת זוג מצליחה להוכיח "דבר מה נוסף" ולזכות במחצית מהדירה, אף שהדירה הייתה בבעלות בן הזוג האחר טרם ההיכרות. מקרים כאלה נכון יהיה למנוע מראש על ידי עריכת הסכם ממון. על הצדדים להבין, שבת הזוג תוכל לטעון כי היא הקלה על בן זוגה כששילם את תשלומי המשכנתא על ידי זה שהיא שילמה הוצאות אחרות של משק הבית המשותף, ולכן, כעת, לעת פרידה, היא מבקשת החזר של מחצית מתשלומי המשכנתא ששולמו לאורך השנים שבני הזוג חיו יחד. לעיתים בן/ת זוג אף דורשים בעת הפרידה לקבל מחצית מהדירה. 

חשוב להבין, שאת מרבית ההליכים שמגיעים לבית המשפט ניתן היה למנוע אם בני הזוג היו עורכים הסכם ממון בפני עו"ד שהוא נוטריון ועוסק בתחום דיני המשפחה והירושה. הבחירה לערוך הסכם ממון באמצעות גורם מקצועי היא קריטית. כבר יצא לי לנהל כמה תיקים שבהם היה הסכם ממון, ובכל זאת בן הזוג שייצגתי הצליח לקבל כספים ורכוש מבן הזוג האחר, כי הסכם הממון לא היה מקצועי מספיק.

עורכת הדין חיה לזר נוטקין. צילום: אלעד אקרמן.
עורכת הדין חיה לזר נוטקין. צילום: אלעד אקרמן.

יש לי הסכם ממון ואני רוצה להיפרד מבת הזוג שלי. איך אני עושה את זה? אצטרך לשלם לה?
הכלל הוא שכל מה שנצבר במהלך החיים המשותפים, בין אם מדובר על זוג ידועים בציבור או זוג נשוי – משותף. יותר מכך, גם אם זכות רשומה רק על שם אחד מבני הזוג (נניח קרן השתלמות או קרן פנסיה) והיא נצברה במהלך החיים המשותפים – יבוצע איזון והצדדים יחלקו בזכות שנצברה.

לעיתים ובלי להתכוון לכך, בן זוג אחד עובד, חוסך, ואז מגיע בן הזוג האחר וזכאי לקבל מחצית מהקרן השתלמות (לדוגמא). לכן אני שבה ומדגישה, שככל שאין לכם כוונה לצבור רכוש משותף נכון יהיה לערוך הסכם ממון באמצעות עורך דין שמתמחה בדיני משפחה וירושה. הסכם טוב נותן שקט לעתיד לבוא. גם לזוגות נשואים וגם לזוגות ידועים בציבור.

מה אומר החוק לגבי ידועים בציבור במקרה של מוות?
במקרה של מוות וככל שאין צוואה, בן/ת הזוג שנותר בחיים יורש את הנפטר, ממש כמו אצל זוגות נשואים. בעניין זה חשוב לקרוא את סעיף 55 לחוק הירושה שקובע זאת במפורש. לכן כמי שעוסקת בתחום של דיני המשפחה והירושה כמעט 20 שנה, אני ממליצה באופן חד משמעי לבני זוג ידועים בציבור (חד מיניים או הטרוסקסואלים) לערוך גם הסכם יחסי ממון, וגם צוואה.

הסכם ממון יסדיר את הפן הרכושי ביניהם ויגדיר מתי התחיל הקשר הזוגי שלהם, מה ייחשב כרכוש משותף לעומת רכוש נפרד שלעולם לא יאוזן. נוסף על כך, אני ממליצה  לערוך צוואה ובה יקבע כיצד יתחלק הרכוש בעת הפטירה. אפשר לקבוע בצוואה שהילדים הם היורשים, ואילו לבן/ת הזוג תהיה זכות מגורים בדירה עד 120 שנה. אפשר לקבוע שהעמותה למען החתול היא היורש, הכל לפי בחירת המצווה - עורך הצוואה. כלומר, הכל תלוי ברצון של המצווה, ואין ירושה אוטומטית שהולכת לבן/ת הזוג.

עורכת הדין חיה לזר נוטקין מוסמכת כנוטריון וכמגשרת ועוסקת בדיני משפחה וירושה, הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לדיני משפחה LawGuide.