נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע היום (חמישי) כי יקצר את ביקורו המתוכנן בישראל בשבוע הבא, ולא יקח חלק בקבלת הפנים ובארוחת הערב שיערכו בבית נשיא המדינה, בו ישתתפו כ-40 ראשי מדינות במסגרת אירועי יום השואה הבינלאומי. פוטין ינחת בישראל בבוקר יום חמישי לטובת ביקור בזק באורך 12 שעות בלבד, במהלכו יקח חלק בטקס חניכת אנדרטה לזכר גיבורי המצור על לנינגרד, יוועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ויששתף באירוע יום השואה הבינלאומי המרכזי, שיערך במוזיאון יד ושם.

ההודעה על קיצור הביקור הדיפלומטי מגיעה ברקע התפטרותו של ראש הממשלה דמיטרי מדבדב, ויוזמת הרפורמה החוקתית אותה מבקש פוטין לקדם. מטרת הרפורמה היא ככל הנראה להישאר בעמדת מפתח גם לאחר סיום הקדנציה הצפוייה בקרמלין, במהלך שנת 2024.

בתוך כך, מועמדו של הנשיא פוטין לראשות הממשלה, מיכאיל משוסטין, נשא נאום בפניי הפרלמנט התחתון (ה"דומא") של רוסיה, ובו הציג את משנתו האידיאולוגית וקווי היסוד לפיהם יפעל בתפקיד.

מפלגת השלטון "רוסיה המאוחדת", בעלת רוב בבית הנבחרים המקומי, הביעה תמיכה חד משמעית במינויו של משוסטין לתפקיד ראש הממשלה, ובכך הבטיחה מעשית את אישור המהלך. יחד עם זאת, פוטין הודיע כי הוא מתכוון לקיים משאל עם סביב סוגיית השינויים בחוקה, אולם טרם ידוע מה תהיה משמעות תוצאות האמת.

מוקדם יותר היום שוחחו נתניהו ופוטין בטלפון סביב פרשת הישראלית הכלואה ברוסיה, נעמה יששכר. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "השיחה הייתה חמה ועניינית. השיחה חיזקה את האופטימיות כי עניין שחרורה של נעמה יששכר מתקדם לקראת פתרון".