נשיא צרפת, עמנואל מקרון, שיגיע בשבוע הבא עם עשרות מנהיגים לפורום השואה ב"יד ושם", תכנן תחילה להקדיש את ביקורו הראשון כנשיא בישראל לנושא השואה בלבד, בין היתר כדי לא להתערב בפוליטיקה הישראלית, אולם בסופו של דבר החליט לבקר גם ברמאללה ולקיים שיחות מדיניות עם שני הצדדים.

בשיחה עם "מעריב" מודה מקרון כי הוא מודע לקשיים בתהליך השלום ואומר: "אי אפשר להכריח צדדים לדבר ביניהם אם אינם רוצים בכך. התנאים לשלום ידועים וקיימים". מקרון מכוון אל ההחלטות הבינלאומיות השונות שכבר התקבלו במהלך השנים בנושא הסכסוך הישראלי־פלסטיני.

על השאלה אם ינצל את ההזדמנות להציע תוכנית שלום חלופית לזו של עסקת טראמפ, שטרם נחשפה, השיב: "לא אגיע עם תוכנית שלום. אסתפק בכך שאדבר עם השחקנים ואראה את התנאים. צרפת מעולם לא נעדרה מן האזור ולא הפסיקה להתעניין בו, אבל זה לא תפקידי להצמיד אל הקיר את מי שלא יהיה ולנסות לכפות עליו משהו. אגב, עד היום לא ראינו שמץ מהעסקה של טראמפ".

מקרון מבהיר כי צרפת מתכוונת להיות מעורבת בנעשה במזרח התיכון. "פגשתי השבוע את עבדאללה מלך ירדן", אמר. "אפגוש את מנהיגי ישראל ואת מנהיגי הפלסטינים. נתקדם ונראה אם יש דרך מועילה שבה נוכל לעזור. אינני רוצה להרבות בתוכניות שלום רק בשביל התענוג".

מקרון מדגיש כי יש חילוקי דעות בין ארצו לבין ישראל בסוגיית הסכסוך, אבל מציין את הידידות ושיתוף הפעולה עם ישראל בכל התחומים, כולל התחום הביטחוני.

הוא התייחס גם לאיראן ואמר: "צרפת תמיד פעלה לכך שלאיראן לא תהיה פצצה גרעינית. לכן היא חתמה על הסכם הגרעין ודורשת עכשיו משא ומתן חדש על פעילותה החתרנית של איראן באזור, על תוכנית הטילים שלה ועל עתיד תוכנית הגרעין עם סיום תקופת ההסכם הנוכחי בשנת 2025.

"צרפת נחושה להילחם בטרור בכל מקום. המצב בלוב מהווה איום חדש על ביטחון האזור, והידיעות על מחבלים מסוריה שהגיעו לשם מדאיגות במיוחד".

בנאומו ב"יד ושם" צפוי מקרון להתייחס גם לאנטישמיות הגואה מחדש בארצו ובמדינות אחרות ולהבטיח להיאבק בה בנחישות. הוא יציין את חשיבות קיומה של מדינת ישראל אחרי השואה, ואמור לחזור על קביעתו כי השנאה לישראל היא תחפושת חדשה לאנטישמיות הישנה.

מקרון ביקר בישראל כבר כשהיה שר האוצר והכלכלה של ארצו. אז הביע את הערצתו ל"אומת הסטארט־אפ" והתחייב כי צרפת לעולם לא תסכים לחרם כלכלי על ישראל. הפעם הוא נרגש יותר להגיע לביקור ראשון כנשיא, בזמן המהומות בצרפת וכשהמצב הביטחוני באזור אינו יציב. "הביקור הזה חשוב לי מאוד", אמר מקרון.