זעם רב בקרב תושבי מפרץ חיפה על הארכה של עד שלושה חודשים שנתן בסוף השבוע המשרד להגנת הסביבה לבתי הזיקוק לתקן את הליקויים במתקן המזהם בשבועות האחרונים את האוויר בחומרים מסוכנים מעבר לערכים המותרים בחוק. 

מדובר במתקן לייצור ביטומן, חומר גלם לתעשיית האספלט לדרכים והיחיד מסוגו בישראל, מה שהופך את בתי הזיקוק למונופול בתחום. "בשימוע שנערך לבתי הזיקוק בחודש שעבר במשרד להגנת הסביבה, המשרד נכנע ללחצים כלכליים", אומר תושב האזור. "הוא מקריב אותנו ואת ילדינו שנושמים מדי יום את הסרטן של המקום הזה וחשופים למפגעי הריח הקשים העולים ממנו".

אל איגוד ערים מפרץ חיפה להגנת הסביבה הגיעו בחודשים האחרונים מאות תלונות מתושבי האזור על אותם מפגעי ריח ונמצאה התאמה בבדיקות שנערכו בין הזמנים שבהם הורגש הריח החריף ברחבי האזור לבין עליות בחריגות המזהמים המסוכנים מהמתקן האמור. 

עו"ד שרית גולן, יו"ר איגוד ערים מפרץ חיפה להגנת הסביבה: "ניתנה אורכה של שלושה חודשים ולטעמי היה מקום לאורכה קצרה יותר. מדובר במתקן שממשיך בינתיים לזהם ורק בשבוע האחרון אירעה בו שריפה. כל יום נוסף מעמיד את תושבי מפרץ חיפה בסיכון. עם כל הכבוד לצרכי המשק ושיקולים כלכליים, הגיע הזמן להתעורר ולדאוג לחיים שלנו". 

ד"ר רויטל גולדשמיד, מ"מרכז מחקר סביבתי חיפה" מדגישה: "אנחנו דורשים מהמשרד להגנת הסביבה לוודא כי בשלושת החודשים עד סגירת המתקן, לא יווצרו פליטות עודפות בחומרים אשר מסכנים את הציבור, ובמקביל לקדם הליכי אכיפה בלתי מתפשרים גם על ריכוזים של בנזן (חומר מסרטן) שנמדד בתחנות הניטור מדי יום במורד הרוח מהמפעל". 

ישי וולפוביץ׳, מנהל הקמפיין להבראת מפרץ חיפה ב"מגמה ירוקה", אומר כי הצעד המתבקש ביותר הוא לפעול בהקדם ליישום התכנית לסגירת בתי הזיקוק ולהבראת מפרץ חיפה: "מדובר במפעל פטרוכימי המתנהל בשגרת תקלות בסמיכות למאות אלפי תושבים. על הממשלה להביא את מדינת ישראל לשחרור מתלות בדלקים מזהמים ולא לתת להם ארכות כמפרי חוק". 

עמדה חשובה בהקשר זה משמיע מהעבר השני של המתרס גם מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה עצמו, גיא סמט: "עתיד תעשיית הדלקים במדינת ישראל הוא נושא השרוי במחלוקת. עמדתנו ידועה, ולפיה הגיע הזמן לסיים את זיקוק הדלקים בישראל וכי על הממשלה להיערך עד 2030 לכל המאוחר לסגירת המתחם הפטרוכימי בחיפה. יחד עם זאת, כל עוד מפעל בז"ן פועל, אנחנו נדאג שיפעל בתנאים המיטביים, שלא יגרמו לזיהום אוויר במפרץ חיפה". 

במשרד להגנת הסביבה מודים בעצם כי לו הדבר היה תלוי רק בהם, ניתן היה למתקן המזהם צו סגירה מיידי, אלא שהלחצים מבחוץ ניצחו: "למשרד הועברה עמדת משרד התחבורה, כי משמעות סגירת המפעל היא הפסקת ייצור האספלט בכל המדינה ופגיעה בלתי מתקבלת ברמה הלאומית, וכן הבהרה ממשרד הכלכלה כי הביטומן חיוני למשק ובתי הזיקוק הם הספק היחיד בישראל. 

לאור זאת, ניאות המשרד לתת אורכה להיערכות המשק. יחד עם זאת, בשים לב לחומרת החריגות – אין באפשרות המשרד לתת אורכה מעבר לתקופה מצומצמת בלבד של לכל היותר שלושה חודשים" ומסרו עוד כי "המשרד הורה לחברת בז"ן להודיע לאלתר ללקוחותיה על הצו האמור ועל כך שעליהם להיערך בהקדם האפשרי". 

מבתי הזיקוק נמסר: "קבוצת בז"ן תמשיך לפעול, כמיטב יכולתה, באחריות ובהתמדה לאספקת המוצרים הנדרשים לכלכלה הישראלית, בשגרה ובחירום, תוך עמידה בתקנים המחמירים ביותר בעולם המערבי".