זה עומד להיות האירוע הגדול ביותר מסוגו בתולדות המדינה. למעלה מ־45 נשיאים, ראשי ממשלה, נציגים של בתי מלוכה וראשי פרלמנטים מאירופה, צפון אמריקה ואוסטרליה ישתתפו השבוע, בהזמנת נשיא המדינה, בפורום השואה העולמי החמישי “זוכרים את השואה, נלחמים באנטישמיות”.

מי שמטפלת בכל הנושאים הלוגיסטיים, הטקסיים, הפרטיקולריים והאבטחתיים מול כל הגורמים הכרוכים בביקור עשרות ראשי המדינות היא גלית כהן, מנהלת מחלקת האורחים הרשמיים במשרד החוץ. “לא היה דבר כזה בארץ מאז קום המדינה”, אומרת כהן ל”מעריב”. 

“טיפלנו בעבר בהלוויות של יצחק רבין ושל שמעון פרס שאליהן הגיעו עשרות ראשי מדינות לכמה שעות. טיפלתי בעבר בביקורים של הנשיא אובמה והנשיא טראמפ. אני נמצאת כבר 25 שנים במחלקה, אבל ביקור בסדר גודל כזה של עשרות ראשי מדינות על פמליותיהם בעת ובעונה אחת, זאת אופרציה שלא הכרנו עד היום”.

מספיק להציץ ברשימת האח”מים שינחתו השבוע ברכבת אווירית בנתב”ג כדי להבין את גודל המשימה שאיתה מתמודדים כהן ועמיתיה במשרד החוץ, בית הנשיא, יד ושם, משרד ראש הממשלה וגורמי האבטחה השונים: נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, סגן נשיא ארצות הברית מייקל פנס, נשיא גרמניה פרנק־ואלטר שטיינמאייר, נשיא צרפת עמנואל מקרון, מלך ספרד פליפה השישי, יורש העצר הבריטי הנסיך צ’רלס ונשיאי איטליה, יוון, אוסטריה, סלובניה, קרואטיה, הונגריה, פינלנד ופורטוגל הם רק חלק מהרשימה הארוכה והמרשימה של האח”מים שיגיעו לכאן השבוע.

“אנחנו אמורים לדאוג לכל פרטי הביקור מקטן ועד גדול, מרגע הנחיתה שלהם עד עזיבתם”, היא מספרת. “הכנו תיק ביקור עבור כל אחד ואחד מראשי המדינות. לכל אחד תופרים חליפת ביקור ספציפית שכוללת את תוכנית הביקור, מסלולי הנסיעה, פגישות מיוחדות ואפילו בקשות בתחום המזון, הבריאות והספורט”, היא מגלה.

ההכנות לפורום השואה העולמי בשיאן (צילום: באדיבות יד ושם)
ההכנות לפורום השואה העולמי בשיאן (צילום: באדיבות יד ושם)

מלכים תחילה 
כך למשל, אחד מראשי המדינות ביקש באופן חריג לבקר במתקן של סקייטבורד ורולרבליידס. הנסיך צ’ארלס ביקש לפקוד במהלך ביקורו את קברה של סבתו, הנסיכה אליס, אמו של הנסיך פיליפ, הקבורה בכנסיית מריה מגדלנה בהר הזיתים לצד דודתה אליזבת, נסיכת הסן. הסבתא, אליס פון באטנברג, הייתה דמות היסטורית יוצאת דופן, שאף הוכרה כחסידת אומות עולם בשל העובדה שהצילה משפחה יהודית־יוונית בשואה.

נשיאת גיאורגיה, סלומה זוראבישווילי, ביקשה להיפגש במהלך ביקורה עם קהילת יוצאי גיאורגיה בישראל ועם פורום נשים מובילות במשק הישראלי. אחרים ביקשו לבקר ברחבת הכותל המערבי. מספר אורחים הודיעו כי ימשיכו מהביקור בישראל לביקור בשטחי הרשות הפלסטינית.

“תיק הביקור האישי של כל אח”ם כולל אפילו התייחסות לרגישות מיוחדת למזון, ולאלרגיות”, מספרת כהן. אגב, מנשיא רוסיה פוטין, לא התקבל דיווח על שום אלרגיה. מהקרמלין הגיעה לארץ בשבוע שעבר משלחת הכנה שכללה 32 איש כדי לבחון ולתאם את כל פרטי הביקור הנשיאותי. “אנחנו דואגות שכל אורח יקבל יחס אישי. במחלקה שלי במשרד החוץ עובדות עוד חמש נשים שכל אחת מהן מטפלת בעשרה תיקי ביקור, ואנחנו יורדות עד לרזולוציות הכי קטנות כדי ששום דבר לא יישאר ליד המקרה”, היא מדגישה.

במשרד החוץ הזמינו לרגל האירוע דגלים של 45 מדינות שונות ועובד במשרד דואג לוודא שאכן מדובר בדגל הנכון, כדי שלא יקרו תקלות מביכות. “כל דגל בודקים 30 פעם”, אומרת כהן. “אנחנו פועלים לפי כללי הטקס והפרוטוקול. הכללים מכתיבים למשל מי ישב לצד מי בארוחת הערב בבית הנשיא – יש קדימות למלכים, נסיכים ורוזנים – ואם צריך לקוד קידה למלך ספרד (התשובה היא לא; א”ב). 

שר החוץ ישראל כ"ץ אמר כי "מדובר באירוע מדיני מסדר גודל שלא היו כמותו במדינה. משרד החוץ בראשותי נערך לקבלת כל ראשי המדינות והמנהיגים הבינ"ל. ישנה חשיבות היסטורית בהנצחת זכר השואה ובקיום האירוע הזה בירושלים בירת ישראל , בהשתתפות עשרות מנהיגים חשובים מכל העולם. כמו כן אנחנו נתמקד בהעברת מסר חד משמעי בעד זיכרון השואה ונגד האנטישמיות בכל מקום בו היא מרימה את ראשה. כבן לניצולי שואה אני רואה בזאת זכות גדולה וחובה מוסרית להיאבק באנטישמיות על כל פניה".

תשומת לב מיוחדת תינתן לאירוח כ־500 עיתונאים זרים שיגיעו לסקר את האירועים, והמשלחת הגדולה היא של 95 עיתונאים מרוסיה שתתלווה לביקורו של הנשיא פוטין. כך למשל יוכלו העיתונאים הזרים לעקוב אחר ארוחת הערב בבית הנשיא שתועבר אליהם בשידור חי למערת צדקיהו, שם מתוכנן עבורם אירוע מיוחד.

נושא האבטחה הוא אחת הדאגות המרכזיות של מארגני האירועים. האחריות לאבטחת הביקור תוטל על המשטרה ועל היחידה לאבטחת אישים בשב”כ בסיוע גורמי ביטחון נוספים. במשרד החוץ מבקשים מסיבות מובנות לא להרחיב על כך את הדיבור, אבל פקודת המבצע שייקרא “פני עתיד” כוללת סגירת אזורים שלמים בירושלים - באזור המלונות שבהם יתארחו ראשי המדינות ובאזור בית הנשיא - לתנועת כלי רכב והולכי רגל.

בירושלים תיאסר במהלך האירועים הטסת רחפנים. המרחב האווירי ייסגר לתנועת מטוסים. הכבישים המובילים לבירה וצירי תנועה מרכזיים בירושלים ייסגרו לסירוגין ועל הגגות באזורים הרגישים יוצבו צלפים. במבצע האבטחה יקחו חלק אלפי שוטרים ואנשי כוחות הביטחון.

גם במשרד החוץ ייערך גיוס כללי וכל עובדי המשרד קיבלו למעשה צו 8 לצורך הכנת מבצע האירוח הגדול. אגב, לצורך שינוע עשרות המנהיגים שכר משרד החוץ את שירותי כל הלימוזינות בארץ. “אין בארץ מספיק לימוזינות כדי לארח את כולם לכן הוחלט להביא רכבי פאר לצורך הסעת האורחים”, אומרים במשרד החוץ.

מה הלו”ז?
פורום המנהיגים הבינלאומי ייפתח בארוחת ערב רשמית בבית הנשיא ביום רביעי, ויימשך למחרת, יום חמישי, בהתכנסות פורום השואה העולמי החמישי תחת הכותרת “זוכרים את השואה, נלחמים באנטישמיות” ביד ושם בירושלים. הנשיא פוטין, שקיצר את ביקורו בארץ בגלל האירועים הפוליטיים בארצו, ייעדר מקבלת הפנים וארוחת הערב בבית הנשיא.

אל בית הנשיא עתידים להגיע כ־250 מוזמנים לקראת ארוחת הערב ביום רביעי. בבית הנשיא נבנו שלושה מתחמי אירוח לאורחים המכובדים. במהלך הימים האחרונים הוכנסו עשרות טונות של ציוד, בהם 150 קורות ברזל ועץ, 400 מ”ר של ריצוף, 240 פריטי ריהוט ו־800 נורות, לצד מאות אמצעי חימום.

במשכן תרגלו ביחד עם המשטרה והשב”כ את הגעת שיירות הרכבים שיובילו את עשרות המנהיגים אל האירוע, ולקראתו צפויה להיערך חזרה גנרלית שבמהלכה ידמו עשרות ניצבים את המנהיגים על מנת להבטיח את המהלך התקין והמכובד של האירוע.

במהלך הארוחה ההיסטורית יארחו את המנהיגים 200 סדרנים ומלצרים, ויוגשו בה מנות ארצישראליות אופייניות עם גוון ייחודי, שהותאמו לאירוע. באירוע יישאו דברים נשיא המדינה, המארח הרשמי של האירועים, מלך ספרד כנציג המנהיגים, וחתן פרס ישראל וחוקר השואה פרופ’ יהודה באואר.

במהלך הערב יבצעו דוד ד’אור, מירי מסיקה ועמיר בניון את השיר “האחרון שנשאר”, שנכתב על ידי משה קלוגהפט והולחן על ידי עמיר בניון למשלחת הכנסת ל”מצעד החיים” והושר על במת האו”ם ב־2018. שלומי שבן יבצע עיבוד מיוחד לשיר Dance Me to the End of Love של לאונרד כהן בליוויו של ולדימיר ריידר, סולן בתזמורת הקאמרית הישראלית שינגן על כינור ששרד את תקופת השואה ועליו ניגן גם אביו.

האירוע ביד ושם מאורגן על ידי קרן פורום השואה העולמי בשיתוף עם יד ושם וייערך ביום חמישי. האירוע מתקיים על רקע העלייה באירועי האנטישמיות בעולם, לציון יום השואה הבינלאומי וציון 75 שנה לשחרור מחנה אושוויץ.

האירוע ייפתח בנאום של נשיא המדינה ראובן ריבלין. אחריו ינאמו ראש הממשלה בנימין נתניהו וד”ר משה קנטור, נשיא קרן פורום השואה העולמי. לאחר מכן יישאו דברים: נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, סגן נשיא ארצות הברית מייקל פנס, נשיא צרפת עמנואל מקרון, הנסיך צ’רלס מבריטניה ונשיא גרמניה פרנק־ואלטר שטיינמאייר. לאחר מכן יישאו דברים ניצול השואה ויו”ר מועצת יד ושם הרב ישראל מאיר לאו ואחריו יו”ר הנהלת יד ושם אבנר שלו. 

בין הנאומים ישולבו קטעי וידיאו קצרים בנושא שואה ואנטישמיות וכן קטעים מוזיקליים שיבוצעו על ידי תזמורת בינלאומית בניצוחו של המנצח ולדימיר ספיבקוב, ועל ידי מקהלה בינלאומית. בהמשך יכלול טקס הזיכרון תפילת “אל מלא רחמים” מפי החזן שי אברמסון, וקדיש מפי ניצול השואה נפתלי דויטש. 

גם בעיריית ירושלים מתכוננים לקראת האירוע חסר התקדים ופותחים במבצע לצחצוח הרחובות באזורים שבהם תעבורנה פמליות האורחים. אזרחי הבירה יסבלו ככל הנראה מפקקים אדירים במהלך האירוע אבל לפחות לרגל הגעת המשלחות שדרגה העירייה את המרחב הציבורי בעיר תוך תגבור מערך הניקיון, חידוש תאורת רחוב, תליית מאות דגלים ברחבי העיר, פרסום שלטי חוצות המברכים את באי הפורום ושתילת מאות פרחים חדשים, חלקם בכניסה לעיר, עם חידוש הכיתוב ברוכים הבאים, שיקדם את המשלחות השונות בכניסה לבירה.

כהן, הקמב”צית, מקווה שלא יהיה שום פקשוש במבצע הגדול הזה: “זאת אחריות מאוד כבדה הרובצת עליי ועל המארגנים. אני ישנה בלילה עם פתקים ליד הראש כדי לוודא שלא אשכח שום פרט, והאמת שהכי הייתי רוצה להיות כבר אחרי הכל”, היא מסכמת. 

גלית כהן (צילום: דוברות משרד החוץ)
גלית כהן (צילום: דוברות משרד החוץ)