הפרלמנט האוקראיני, הוורחובניה ראדה, ציין בסוף השבוע האחרון, לראשונה בתולדותיו, את יום השואה הבינלאומי ו־75 שנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ. האירוע אורגן במשותף על ידי רבה של קייב יונתן מרקוביץ‘, קונסול הכבוד של ישראל באוקראינה אולג וישניאקוב ויו״ר האגודה הפרלמנטרית ידידי ישראל־אוקראינה חבר הפרלמנט אלכסנדר קוניצקי. 

האירוע נערך בצל מתיחות בין ירושלים לקייב, על רקע תהלוכות זיכרון שנערכו בתחילת השנה האזרחית בבירה לציון 111 שנה להולדתו של מנהיג ארגון הלאומנים האוקראינים סטפן בנדרה, שהיה אחראי לרציחתם של אלפי יהודים. 

בשבוע שעבר פרסם משרד החוץ הישראלי הודעת גינוי מיוחדת "נגד האדרה של אישים מסוג זה". באירוע המרגש בפרלמנט סיפר הרב מרקוביץ' כיצד אבי סבו, שעל שמו הוא קרוי, נרצח במהלך השואה בידי הנאצים ומשתפי הפעולה האוקראינים.

״אני רוצה לספר לכם על משפחה יהודית שחיה באוקראינה בזמן מלחמת העולם השנייה, משפחת אוסטרייכר. לאב המשפחה קראו הרב יונתן בנימין ולאשתו קראו פייגע אסתר. הרוצחים הכניסו את בני המשפחה הזו לחדר, ביחד עם שלוש הנכדות, ושרפו אותם. 

"אני גאה לעמוד כאן היום בפניכם, ולומר שאני נושא את שמו של סבא רבא שלי, שנשרף על אדמה זו רק בגלל היותו יהודי״. לאחר מכן נשא הרב מרקוביץ׳ את תפילת ״אל מלא רחמים״ לעילוי נשמתם של היהודים שנרצחו במהלך השואה.

שגריר ישראל באוקראינה יואל ליאון הזכיר בנאומו את העובדה כי זוהי הפעם הראשונה שהפרלמנט המקומי מציין את יום השואה הבינלאומי. ״מבין ששת מיליון היהודים שנרצחו בשואה 1.5 מיליון יהודים, גברים, נשים, ילדים ותינוקות נרצחו כאן, בשטח אוקראינה, ובהם בני משפחתי".
 
ליאון הוסיף כי "הנאצים רצו להכחיד את העם היהודי. אבל תשובת העם היהודי היא בכך שאני עומד כאן היום, עונד סיכה עם מגן דוד כחול, לא צהוב, ומייצג את מדינת ישראל״.