בעלי בן ה־73 עושה פעילות ספורטיבית ושומר על משקל תקין. לאחרונה החל לסבול מלחץ דם גבוה ונאלץ לנטול תרופות רבות. מה עלי לעשות על מנת לשפר את מצבו?

“ייתכן כי הוא מקבל יותר מדי תרופות. לכן, הייתי מציע לפנות לרופא מומחה ללחץ דם, רופא נפרולוג או רופא פנימי טוב שיאזן אותו. בנוסף, צריך לבדוק אילו תרופות הוא נוטל לפני הצהריים. ברגע שהוא לוקח תרופות מסוימות, ובצהריים לחץ הדם שלו גבוה – זה מצריך בדיקה. נקודה נוספת שחשוב לי להדגיש היא שלפעמים חלק מבעיות לחץ הדם הן בגלל מתח נפשי. 

לכן כדאי להשלים את התמונה עם בדיקת הולטר לב, הנחשבת יותר מהימנה. גם אם בעלך כבר עשה בדיקה כזו, אולי כדאי לחזור עליה. אוסיף ואומר כי חשוב שבעלך ימדוד את לחץ הדם כשהוא רגוע, לא תוך כדי פעילות, ואם בדיוק נכנס הביתה, רצוי שישב כעשר דקות ויירגע בטרם ייבדק. במהלך הבדיקה מומלץ לא להסתכל על המכשיר ועל המספרים העולים על הצג. ככלל, עדיף לעצום את העיניים, לשאוף אוויר דרך האף ולנשוף מהפה. את הבדיקה יש לבצע שלוש פעמים, כאשר התוצאה שתצא הכי נמוכה – היא האמיתית”.

אני בת 57 ומבקשת להתחסן נגד דלקת ריאות. ידוע לי שקיימים שני חיסונים שונים ושצריך להמתין בין חיסון לחיסון. מהו הסדר המומלץ עבורי? ואולי בכל זאת אוכל לקבל את שני החיסונים ביחד?

“אם את שואלת אותי להעדפתי, אני בעד לקחת את כל החיסונים כי אני רוצה להיות מוגן כמה שאפשר ממחלות. את הראשון, אגב, כבר עשיתי וכעת אני שוקל בעצמי אם לעשות את השני. לדעתי, זה לא משנה אם את שמה בכוס התה מים לפני הסוכר או להפך. כך גם בחיסון שעל הפרק: הסדר לא משנה, קחי אחד ובהמשך את האחר. המנגנון של חיסון הוא החדרת חיידק מומת או חיידק מוחלש, והגוף מייצר נוגדנים נגדו. 

באופן עקרוני ניתן לתת ארבעה חיסונים ביחד – כמו עם תינוקות. מבחינת הגוף זה לא משנה, השינוי הוא אולי שינוי כלכלי אך לי לא ידוע שצריך להמתין בין החיסונים. לכן, לשאלתך, אין מניעה מלקחת את שני החיסונים בבת אחת, אך ייתכן כי רק אחד מהם יהיה מסובסד על ידי הקופה. במצב כזה את יכולה לבחור לרכוש את השני. אני הייתי מייעץ לך לקחת את החיסון שמכיל בתוכו את כל הזנים, ובמידת האפשר את שניהם בבת אחת”.

אני בן 42 וסובל מהפרעות שינה מתמשכות בחמש השנים האחרונות. האם העובדה שאני סובל מעודף משקל היא הבעיה שלי?

“אחד הגורמים העיקריים להפרעות שינה הוא, אכן, עודף משקל. ייתכן שיש לך דום נשימה בשינה והוא גורם לכך שאתה קם עם פה יבש ושהשינה שלך לא אפקטיבית. אם אתה קם עייף ואין לך איכות שינה זה יכול להצביע על הבעיה. מה עושים? אם אתה יכול לרדת במשקל זה רצוי כמובן. בנוסף, אתה צריך ללכת למעבדת שינה ולהשתמש במכשיר שנקרא ‘סיפאפ’. זהו מכשיר שמחובר לצינור ולמסיכה ודוחף אוויר מהחדר או מהחלל שאתה נמצא בו. בסיועו אפשר להתגבר על בעיות השינה. קח בחשבון שתידרש לתקופת הסתגלות לשימוש במכשיר, אבל בסופה תרגיש מה זה לישון לילה שלם מבלי לקום כל שעתיים”. 

אני בת 50. לאחרונה עברתי בדיקת MRI שבה התגלתה פגיעה בכלי דם במוח. בעקבותיה התחלתי ליטול אספירין על מנת למנוע פגיעה במוח. האם אכן השימוש בכדור יעיל כטיפול מונע?

“לפי מצבך הרפואי, את סובלת מסוכרת גבולית, כולסטרול גבוה ועודף משקל. יש לך את גורמי הסיכון והרופא המטפל שלך החליט לתת לך אספירין. חשוב להדגיש כי לא מדובר במחלה חריגה אלא בבעיות נפוצות בקרב אנשים עם מצב רפואי דומה לשלך. האם באמת יש צורך בשימוש בתרופה במקרה זה? אין לי תשובה חד־משמעית לכך, אולם אני יכול לציין כי לאחרונה, הגישה הבולטת היא דווקא לא לתת אספירין כטיפול מונע”. 

שיחות אלה אינן מהוות המלצה רפואית אישית, תמיש יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה. 
רפי קרסו הוא פרופ' למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה.

מתוך תכניתו של פרופ' רפי קרסו בכל יום שישי ב-13:00 ב-103FM.