האם הרבנות הראשית לישראל החליטה לאחר שנים ארוכות להכיר ביהדותם של חברי קהילת "ביתא ישראל" המשתייכת ליוצאי אתיופיה. על פי פרסום הערב (ראשון) בכאן 11 התשובה חיובית וההחלטה התקבלה כבר לפני כחודשיים וחצי כאשר מועצת הרבנות הראשית סמכה את ידיה על פסיקת הרב עובדיה יוסף. 

יהדותם של בני "ביתא ישראל", הוטלה בספק לאורך השנים, והובילה ליחס בעייתי מבחינת הממסד הרבני אל חבריה, ולהטלת ספק ביכולת להתייחס אליהם כיהודים מהמניין. כעת צפויה ההחלטה להקל על מעמדם, גם אם מגזרים מסוימים בציבור הדתי יתקשו לקבל את ההחלטה ללא עוררין. 

מתנועת נאמני תורה ועבודה נמסר בתגובה כי "החלטת מועצת הרבנות הראשית לאמץ את פסיקתו של הרב עובדיה יוסף ולהכיר בבני העדה האתיופית מביתא ישראל כיהודים לכל דבר ועניין, מהווה התקדמות משמעותית של הרבנות בדרך לתיקון יחסיה עם היהודים יוצאי אתיופיה. 

"העובדה שההחלטה הגיעה בעקבות גילויי גזענות במערכות שירותי הדת, שנחשפו על ידי כתב חדשות כאן 11 אוריה אלקיים, מוכיחה שביקורת ולחץ מבחוץ מועילים לתיקון עוולות ואנו שמחים על כך שיש קשב לכך בקרב מועצת הרבנות הראשית. אנו קוראים לרבנות לא להתמהמה ולוודא שההנחיה לבטל בדיקות יהדות על בסיס צבע עור מיושמת במלואה ולפעול במרץ כנגד כל גילוי גזענות במערכות שירותי הדת".

ארגון "עתים" מסר בתגובה כי "אנו מברכים על החלטת מועצת הרבנות הראשית שאימצה את פסיקתו של הרב עובדיה בנוגע להכרה ביהדותם של יוצאי אתיופיה, שהתפרסמה הערב, ומודים לאוריה אלקיים שלא מניח לנושא לרדת מסדר היום כדי להביא לתיקון בנושא זה.

 כ-47 שנים עברו מאז שפסק מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל באופן חד משמעי כי אין להטיל ספק ביהדותם של יוצאי אתיופיה, כאשר הוא מתבסס על מסורת פסיקה שהחלה בתקופת רבי דוד בן זמרא, מגדולי רבני מצרים במאה ה־16.

בשנים האחרונות ליווינו וייצגנו מספר מקרים של אפליה ועוולות כנגד יוצאי אתיופיה, שקשורים לערעור על יהדותם ושנובעים, בין היתר, מהטלת ספק של הממסד הדתי בשייכותם לעם היהודי. זהו צעד חשוב במאבק ש"עתים" גאה להיות חלק ממנו, הדואג לקיבוץ הגלויות הישראלי, וליחס צודק כלפי מגוון הקהילות במדינת ישראל.

אנו מצפים לאכיפת החלטה זו בפועל ואנו תקווה כי היא תהווה בסיס לתיקון היסטורי ולהפסקת האפליה כנגד קהילת יוצאי אתיופיה, קהילה יהודית עתיקה ומפוארת".

ח"כ אופיר סופר (ימינה) אמר כי "‏אני מברך את הרבנות הראשית על ההחלטה החשובה להכיר בפסיקתו של מו''ר הרב עובדיה זצ''ל בנוגע לאחינו מקהילת 'ביתא ישראל'".

ח"כ מוטי יוגב הגיב אף הוא ואמר כי "‏מברך את מועצת הרבנות הראשית על החלטתה החשובה להכיר ביהדותם של יוצאי אתיופיה, קהילת ביתא ישראל. זהו חזון קיבוץ הגלויות במיטבו: וְאַתֶּם תְּלֻקְּטוּ לְאַחַד אֶחָד בְּנֵי יִשְׂרָאֵל".