איראן עדיין נשארת בהסכם הגרעין שנחתם עם המעצמות ב-2015 למרות הנסיגות מהתחייבויותיה, כך אמר היום (שני) דובר משרד החוץ האיראני עבאס מוסאווי. "טהרן עדיין נשארת בהסכם, טענות המעצמות האירופיות על הפרות הסכם הגרעין אינן מבוססות", ציין מוסאווי והוסיף כי "השאלה אם איראן תמשיך לסגת ממחויבויותיה הגרעיניות תלויה בצדדים האחרים לעסקה ואם האינטרסים של איראן נשמרים במסגרתה".

כזכור, יו"ר הפרלמנט האיראני, עלי לריג'אני, הזהיר אתמול שטהרן עלולה לבחון מחדש את שיתוף הפעולה שלה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לנוכח החלטתן של שלוש המעצמות האירופיות לפתוח בתהליך שעשוי להביא להטלת סנקציות על הפרת הסכם הגרעין. 

בריטניה, צרפת וגרמניה הודיעו בשבוע שעבר כי הן מפעילות את מנגנון המחלוקות במסגרת הסכם הגרעין עם טהרן, וזאת לאחר שאיראן חזרה בה מההתחייבויות שלה והגבירה את קצב העשרת האורניום. אם המחלוקת לא תיפתר, מועצת הביטחון של האו"ם יכולה להטיל מחדש סנקציות שהוסרו לאחר חתימת ההסכם לפני כחמש שנים. 

אתמול כינה לריג'אני את המהלך "מצער" וטען כי הוא נובע מהחשש האירופי שארה"ב תגיב בהטלת מכסים על סחורות אירופיות אם האיחוד לא יקשיח את עמדתו כלפי טהרן. "ההתנהגות של איראן אינה הבעיה כי האירופים כבר ביקרו בעצמם פעמים רבות את פרישת ארה"ב מההסכם", אמר לריג'אני במהלך ישיבת הפרלמנט. "הבעיה היא האיומים האמריקאיים - זו מדינה חזקה כלכלית שמאלצת את האירופים לאמץ גישה בלתי הוגנת ומשפילה". 

הבכיר האיראני אף הזהיר כי ארצו מוכנה להקשיח את עמדותיה אם הלחץ יימשך. "אם אירופה, מסיבה כלשהי, תאמץ גישה בלתי הוגנת, אז נקבל החלטה רצינית לגבי שיתוף הפעולה שלנו עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, והתוכנית כבר מוכנה בפרלמנט", הצהיר. "לא נתחיל עם זה, אבל נפעל בהתאם לצעדים האירופיים, ולכן כדאי להם להיות הוגנים והגיוניים". 

בתוך כך, אתמול מסר גורם רשמי באיראן כי אין כוונה לשלוח לאוקראינה את הקופסאות השחורות של מטוס הבואינג שהופל לפני כעשרה ימים, וזאת יממה בלבד אחרי שבטהרן הודיעו כי ישלחו את המכשירים לקייב לצורך בדיקות. עם זאת, לא נמסרה סיבה לשינוי העמדה. אתמול קיבלו נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, ובכירי השלטון את ארונותיהם של 11 האזרחים שנהרגו באסון - תשעת אנשי הצוות ושני נוסעים.