מהקרמלין נמסר היום כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ידון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על חנינה אפשרית לצעירה הישראלית הכלואה ברוסיה, נעמה יששכר, במהלך ביקורו בישראל לרגל פורום השואה הבינלאומי. במקביל, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וראש המל"ל, מאיר בן שבת, סיימו פגישה עם אמה של נעמה, יפה, ובני משפחה נוספים.

בתשובה לשאלה האם הנשיא הרוסי יחון את יששכר, ענה דובר הקרמלין כי לא יתייחס לפרטים נוספים בנושא. בנוסף, פוטין מתכנן לפגוש במהלך ביקורו באזור גם את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

כזכור, אמה של נעמה, יפה יששכר, שבה אמש ארצה מרוסיה ואמרה: "זה שבוע קריטי. צריך לשמור על רגיעה ולקוות לבשורות טובות".

יששכר במהלך הדיון בערעורה
יששכר במהלך הדיון בערעורה

לפסגת "פורום השואה הבינלאומי", המציין 75 שנה לשחרור מחנה אושוויץ־בירקנאו, צפויות להגיע יותר מ־40 משלחות של ראשי מדינות ומנהיגים בינלאומיים. הגעתן תחל כבר הערב. המושל הכללי של אוסטרליה יהיה ראשון האורחים שיגיעו לישראל. 
רה"מ בנימין נתניהו, שעתיד להיפגש עם מספר מנהיגי העולם שיקחו חלק באירועי "פורום השואה הבינלאומי", התייחס לאירוע המדיני הגדול בראשית דבריו בישיבת הממשלה השבועית אתמול: "אנחנו נקבל השבוע את פניהם של מנהיגים רבים שבאים מרחבי העולם. הם באים לירושלים כדי להשתתף באירועים לציון 75 שנים לשחרור אושוויץ. בין היתר אפגש עם סגן נשיא ארה"ב מייק פנס, עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ועם מנהיגים נוספים. אדון עמם על איראן, על ההתפתחויות השונות באזור ועל חיזוק היחסים בין המדינות". 

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין זכה להתייחסות נרחבת מנתניהו. "לפני כשנה הזמנתי את הנשיא פוטין לטקס חנוכת האנדרטה להנצחת הרוגי המצור בלנינגרד, ואני שמח שנענה להזמנתי. השבוע, בזמן ביקורו, נחנוך את האנדרטה בירושלים, כאן, בגן סאקר", אמר רה"מ.

נתניהו שוב סיפר על שיחתו הטלפונית האחרונה עם פוטין בעניינה של נעמה יששכר ושידר אופטימיות: "שוחחתי עם הנשיא פוטין גם על עניינה של נעמה יששכר, ואני מקווה שבהזדמנות הזאת של הביקור, נשמע גם בשורות טובות במהרה".

אחד מאורחי האירוע המרכזיים יהיה נשיא צרפת, עמנואל מקרון, שאמור לנחות בארץ מחר. מעבר להשתתפותו בטקס המרכזי ביד ושם והפגישות המדיניות עם הנשיא ראובן ריבלין ועם רה"מ נתניהו, מקרון עתיד לקחת חלק בטקס זיכרון באנדרטת קק"ל לזכר יהודי צרפת שנספו בשואה, ביער רוגלית. כמו כן, ביום חמישי, תתקיים קבלת פנים לכבוד אנשי הקהילה הצרפתית החיים בישראל במרכז הקונגרסים הבינ"ל בבנייני האומה בירושלים.

גם מרכז פרס לשלום ולחדשנות עתיד לקחת חלק פעיל באירועי יום השואה הבינלאומי. במסגרת פורום השואה, יגיעו לביקור במרכז נשיאת גיאורגיה סלומה זורבהשווילי, מושל אוסטרליה הגנרל דיוויד הארלי ונשיא בולגריה רומן ראדב. במהלך הביקור ייפגשו המנהיגים עם יו"ר המרכז, חמי פרס, לשיחה על שלום וחדשנות על פי מורשתו של הנשיא התשיעי של מדינת ישראל, שמעון פרס ז"ל, שעוד בחייו ניהל קשר הדוק עם המנהיגים של אותן מדינות וקידם את היחסים בין ישראל לבינן. 

בנוסף, המנהיגים יקחו חלק בסיור אינטראקטיבי במרכז החדשנות של ישראל, שבו ייחשפו לסיפורה של ישראל כאומת החדשנות ויקבלו הצצה נדירה למגוון הרחב והאיכותי של ההמצאות הישראליות פורצות הדרך המתרחשות כעת במדינה. טקס נוסף לציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה יתקיים בשבוע הבא, אחרי שמנהיגי העולם יעזבו את ישראל. הטקס יתקיים זו השנה ה־15 במשואה, המכון הבינלאומי ללימודי השואה, בתל יצחק. הטקס ייערך בסימן "75 שנה לשחרור - העברה בין־דורית של זיכרון השואה". באירוע, שייערך בשיתוף משרד החוץ, ישתתפו כ־60 שגרירים הנמצאים בישראל.

בין הדוברים בכנס: יו"ר מפלגת כחול לבן בני גנץ, בימאי הסרטים אבי נשר, דור שני לניצולי שואה וסר פרנק לואי, ניצול שואה, איש עסקים ופילנטרופ אוסטרלי שעלה לאחרונה לישראל. שגריר אוסטרליה בישראל, כריסטופר קנאן יישא דברים באתר ההתייחדות. עוד יישאו דברים יו"ר משואה, יוסף פייט וראש הטקס במשרד החוץ, מירון ראובן ומשתתפים נוספים.