החורף בשיאו: גשם כבד החל לרדת באזור באר שבע, וגשמים לפרקים ירדו באזורים שונים ברחבי הארץ במהלך היום, וגרמו לשיבושים ועומסי תנועה כבדים. צוותי החילוץ וההצלה חילצו מוקדם יותר נהג ג'יפ צבאי מסוג סופה, שנתקע בשטח בוצי מוצף בכפר יונה. הנהג נאלץ לטפס על גג הג'יפ בעודו ממתין לחילוץ.

כמויות המשקעים שהורגשו היום פחותות לעומת אלו שהורגשו שלשום, אך הגשמים המשיכו לרדת בעוצמה ובפרקי זמן קצרים יחסית באזור גוש דן, מה שהוביל להיווצרות עומסי תנועה קשים מהרגיל בשעות הבוקר.

החזאית התורנית בשירות המטאורולוגי בבית דגן, אנה פבלוב, מסרה כי ביבניאל נמדדו 19 מ"מ משקעים, בצמח – 17 מ"מ, בצובה שבהרי ירושלים – 19 מ"מ, בחיפה – 16 מ"מ, בניצן שבמישור החוף הדרומי – 15 מ"מ ובירושלים ובתל אביב – 13 מ"מ.

נתונים אלו מתווספים לנתוני המשקעים משעות הבוקר, 46 מ"מ משקעים בבית דגן ,  בצפון רמת הגולן- 36 מ"מ, בקרני שומרון – 32 מ"מ, בדרום תל אביב – 31 מ"מ, בצפון תל אביב– 27  מ"מ , בחיפה – 19  מ"מ , בצפת – 16  מ"מ  ובחדרה – 11 מ"מ. 

מחר צפוי להיות היום הקר ביותר בעונה,  וייתכן כי יירד שלג קל בפסגות הרי הצפון. עד שעות הצהריים ייתכן שגם שלג קל בפסגות הרי המרכז, העולות על גובה של 900 מטרים. בירושלים ייתכן כי יירד שלג, אך הוא לא צפוי להיערם על הקרקע. במקביל, גשמים מקומיים ימשיכו לרדת בשעות הצהריים והטמפרטורות ימשיכו להיות קרות מהרגיל לעונה. 

תחזיות לשלג בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)
תחזיות לשלג בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)

בשירות המטאורולוגי הזהירו כי גם מחר יהיה חשש לשטפונות בנחלי המזרח והדרום. הטמפרטורות בירושלים יגיעו ל-6 מעלות, לעומת ההמוצע של 13 מעלות באזור בחודש ינואר, בתל אביב – 12 מעלות, בחיפה – 11 מעלות , בבאר שבע – 12 מעלות ובאילת – 17 מעלות.

ביום רביעי ייתכנו גשמים מקומיים קלים בעיקר במרכז ובדרום הארץ וימשיך להיות קר מהרגיל לעונה, וביום חמישי יירדו גשמים מקומיים קלים ולקראת ערב הגשמים והרוחות יתחזקו.

ביום שישי ימשיכו לרדת גשמים מקומיים מצפון הארץ עד לצפון הנגב, ותחול ירידה נוספת במידות החום. כמו כן ייתכן שלג קל בפסגות הרי הצפון והמרכז. לקראת שעות הערב הגשמים ייפסקו, אך הטמפרטורות יישארו קרות מהרגיל לעונה.

גשמים ברחבי הארץ (צילום: מרק ישראל סלם)
גשמים ברחבי הארץ (צילום: מרק ישראל סלם)

בשירות הכבאות וההצלה בירושלים הודיעו כי לאור הערכת מצב מיוחדת שהתקיימה בעירייה, לצד הפרסומים על מזג האוויר החורפי הצפוי, לצד אזהרות על שטפונות וחשש לשלג בהרים, הוחלט על היערכות מוגברת מצד העירייה, לצורך התמודדות יעילה עם פניות התושבים, בדגש על הכנות לטיפול בקשישים המתגוררים בגפם בעיר.

שירותי הכבאות וההצלה המליצו לתושבים להתקין גלאי עשן בבית, המתריע על שריפה בזמן אמת, להרחיק תנורים מחומרים דליקים כמו שמיכות, וילונות ומזרנים. כמו כן, הכוחות פרסמו המלצה על כך שעדיף להשתמש באמצעי חימום כמו מזגן או רדיאטור, הנחשבים בטוחים יותר לשימוש, והמליצו לתושבים לרכוש מטפה לבית לזמן חירום. עוד המליצו שלא להעמיס מכשירי חשמל רבים על שקע אחד. 

בשל מזג האוויר הסוער, חברת החשמל ניידה עשרות גנרטורים לאזור רמת הגולן לאזור יהודה ושומרון לצרכי גיבוי במקרה של פגיעה ברשת החשמל. בנוסף, הורתה הנהלת החברה על תגבור צוותי העבודה בשטח וכן החלה בפריסה של צוותים עם כלים כבדים באזורים אליהם הנגישות מורכבת יותר, זאת בשל חשש להצפות ונפילות עצים.

באתר החרמון הודיעו כי האתר יהיה סגור מחר למבקרים בשל הכוננות לשלג, זאת לאחר ששלג כבד כבר החל לרדת בפסגות כבר בשעות הצהריים. בשל התחזית לאפשרות של שלג בהרי הצפון, ברשויות בגליל העליון קיימת היערכות מיוחדת.

עיריית צפת החלה בכוננות מוגברת בעקבות האזהרות. במסגרת פעולות העירייה תוגברו המוקדנים במוקד העירוני ובאגף הרווחה הורו על הערכות למתן סיוע לקשישים נזקקים בעיר. בנוסף, בעירייה מתכוננים לחסימת צירי התנועה ולשלג הצפוי לרדת באזור.

גשם כבד ברחבי הארץ (צילום: אבשלום ששוני)
גשם כבד ברחבי הארץ (צילום: אבשלום ששוני)

מחסני החירום של עיריית צפת הצטיידו ב-25 טון מלח, שיפוזר במידת הצורך בצירי התחבורה השונים, ביניהם אלו המובילים לבית החולים זיו, המשרת את אוכלוסיית הגליל העליון ורמת הגולן. בנוסף, העירייה נערכה לשימוש במפלסות לפינוי שלג במידה ויערם על הכבישים.

"אנו ערוכים למזג אוויר חורפי, סוער וייתכן שאף מושלג. עם סיום ישיבת היערכות, קיימתי סיור במחסני החירום בעיר וראיתי כי יש מוכנות מלאה מבחינת מלאי המלח, הכלים הכבדים והגנרטורים. נפרסם הודעות סדורות בזמן אמת לתושבי העיר", ציין ראש עיריית צפת, שוקי אוחנה. 

בהודעה שפרסמה העירייה, נקראו התושבים לנהוג בזהירות ולהקפיד על חיזוק אנטנות, דודי שמש סככות וחפצים העלולים לעוף בשל הרוחות, לדאוג לניקוי פתחי הניקוז בחצרות וכן המרזבים בגגות, לגזום עצים וענפים הסמוכים לכבלים, לבדוק את בטיחות מערכות החשמל ולהצטייד בתאורת חירום, לוודא שימוש זהיר באמצעי חימום, לקשור ציוד בגינות ובמרפסות, ולא לחנות בסמיכות לעצים ומתחת לסככות בשל חשש לנפילתם.