מנהיג ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) החדש הוא אמיר מוחמד עבד א-רחמן אל-מוואלי א-סלבי, כך דווח הערב (חמישי) בגרדיאן. הפרסום מסתמך על גורמים בשתי סוכנויות מודיעין זרות וממנה עולה עוד כי הוא אחד ממייסדי הארגון ואחראי לשעבוד היזידים. על פי הגורמים, הוא מונה לתפקיד שעות לאחר חיסולו של המנהיג הקודם אבו בכר אל-בגדאדי באוקטובר האחרון, בעת מבצע מיוחד של הכוחות המיוחדים האמריקאים. השם שניתן על ידי דאעש ליורשו של אל-בגדאדי - אבו איברהים אל-האשימי אל-קוריישי - היה רק כינויו, ולא היה מוכר על ידי בכירים אחרים או שירותי המודיעין.

בשלושת החודשים שחלפו מאז חיסולו של אל-בגדאדי, מרגלים מהאזור ומהמערב הצליחו להרכיב פרופיל מגובש יותר של מנהיג דאעש החדש, מוותיקי הארגון ואידיאולוג אדוק, בדומה לקודמו בתפקיד.

כאמור א-סלבי נחשב לאחד האידיאולוגים המשפיעים ביותר על הארגון. הוא נולד בעיראק למשפחה טורקמנית, בעיר תל-עפר, ובכך הוא למעשה אחד החברים המעטים בארגון שאינם ערבים. כמו כן, ובמעגלים מסוימים גם עבדאללה קארדאש - אף שגורמים רשמיים בעיראק טענו כי האחרון הוא בכלל דמות אחרת בדאעש, שמתה לפני שנתיים.

לדברי גורמי המודיעין, הוא עלה במעלה הדרגות כשהוא נעזר ברקע שלו כמלומד אסלאמי, ופסיקותיו עומדות מאחורי ניסיון רצח העם של היזידים. א-סלבי מחזיק בתואר בחוקי השריעה מאוניברסיטת מוסול. בשנת 2004, הוא נעצר על ידי כוחות ארצות הברית בדרום עיראק, שם הוא נפגש עם אל-בגדאדי. לפי ההערכות, יש לו לפחות בן אחד.