מרק אפונה יבשה: אחד הדברים המזוהים ביותר עם החורף הוא מרק מהביל, כזה שמזמין את הסובבים לטעימה מחממת. אני עדיין זוכרת את הניחוחות שקיבלו את פניי בילדותי, כשהגעתי הביתה לאחר יום לימודים ארוך. הגשם התדפק על החלונות, הרוח שרקה בחוץ ואמי ז"ל, בחיוך גדול ומזמין, כיוונה אותנו אל המטבח לטעום את המרק שהכינה. זה היה הרגע הנעים ביותר של היום, מכיוון שאמי הכינה מרק אחר מדי יום ביומו. המרק המצוין הזה, מלבד ניחוח משכר, הכיל גם הפתעות.

"הפתעות" הוא השם שאנחנו, הילדים, נתנו לכל אותן תוספות שהיו מוסתרות בנוזל המרק הצבעוני. פעם הוא היה ירוק, פעם זהבהב ופעם אדמדם, ולפעמים צפו בו ירקות, קטניות או שילובים מעניינים של כופתאות ובצקניות.

כיום, קיץ או חורף, אני מקפידה להכין מרקים לילדיי. הסיר שאני מניחה על הכיריים לעולם לא יהיה קטן או בינוני, אלא סיר ענק וגבוה, כזה המאפשר לקטנים לעמוד על קצות האצבעות ולנסות להציץ לתוכו (בזהירות!), בדיוק כפי שאני עשיתי בילדותי. המרקים משתנים לפי מצב הרוח, מזג האוויר והירקות במקרר, והתוספות שאיתן אני מעשירה את המרק נבחרות לפי טעם בני הבית.

רעיון אחד נפלא שכדאי לאמץ, בעיקר עם ילדים סרבני ירקות, הוא לרסק את המרק במעבד מזון, ולא לספר להם מה יש בפנים. כך הם ייהנו מהמרק ויזכו בירקות.

כשאני מסבירה כיצד יש להכין מרק, אני מתחילה תמיד בכלל חשוב אחד: כדי ליהנות ממרק מוצלח וטעים חייבים להקפיד על חומרי הגלם, שיהיו איכותיים וטריים. רצוי להשתמש במנות עוף או בשר כדי להעשיר את המרק, אך אין שום פסול באבקת מרק (רצוי ללא מונוסודיום גלוטמט), אם כי חשוב להשתמש בכמויות קטנות.

הפעם אגיש לכם מתכון למרק סמיך ומשביע המתאים להגשה חגיגית וגם לילדים. זכרו: אפשר להשתמש באפונה קפואה או יבשה, אך אפונה טרייה מעדנת את טעם המרק. 

למתכונים נוספים: https://www.pascalpr.co.il/

מרק אפונה ובצקניות

החומרים (ל־6־8 מנות)

  • 3 כפות שמן זית
  • 25 גרם חמאה/ מחמאה או מרגרינה, מחמאה בארוחה בשרית
  • 1 בצל גדול חתוך לרצועות דקות
  • 500 גרם אפונה טרייה (או קפואה או יבשה)
  • 1 תפוח אדמה גדול חתוך לקוביות גדולות
  • 1 גזר, חתוך לקוביות
  • 5 גבעולי כוסברה קצוצים
  • 1 כף קמח גדושה
  • קורט כורכום
  • 2־1 כפות אבקת מרק עוף
  • מלח ופלפל, לפי הטעם
  • 11־10 כוסות מים (או מרק עוף)

לבצקניות

1 ביצה קטנה
2־1 כפות קמח מנופה
קורט מלח
קורט פלפל לבן, טחון
קורט אגוז מוסקט מגורר

אופן ההכנה

1. מחממים שמן בסיר רחב וגבוה. מוסיפים חמאה או מרגרינה ומערבבים. מוסיפים בצל ומאדים במשך כמה דקות. מוסיפים אפונה, תפוח אדמה, גזר וכוסברה, מערבבים ומאדים כדקה. מוסיפים קמח, כורכום, אבקת מרק, מלח ופלפל. מערבבים ויוצקים מעל מים, תוך כדי בחישה. מכסים ומבשלים כ־30 דקות. מערבבים ומנמיכים את הלהבה, ומבשלים עוד 50 דקות. בוחשים מדי פעם. מרסקים את המרק במעבד מזון למחית אחידה, טועמים ומתקנים תיבול.

2. לבצקניות: מערבבים את כל חומרי הבצקניות. נוטלים מהבלילה בכפית ומטילים לתוך המרק החם, עד תום הבלילה. מערבבים ומבשלים בסיר מכוסה כעשר דקות. 

מרק אפונה סמיך. צילום: פסקל פרץ-רובין
מרק אפונה סמיך. צילום: פסקל פרץ-רובין

טיפסקל

הסמכת מרקים: בעונת החורף המרקים הופכים בקלות לארוחה מלאה, לכן הקפידו לעבות את המרק ולהעשירו בתוספות. איך מסמיכים מרק? מוסיפים דגנים או קטניות. אפשר להעשיר את המרק עם גריסים, אורז, עדשים אדומות או ירוקות, פול, בצקניות, נטיפי ביצה, פסטה או אטריות.

הוסיפו למרק עשבי תיבול, לפחות צרור עשבי תיבול או ירקות ירוקים: שמיר, כוסברה, פטרוזיליה, עלי מנגולד, תרד, כרפס, בצל ירוק וכרישה. לקראת סוף הבישול טחנו את המרק טחינה קצרה. פזרו מעל קרוטונים מתובלים, שקדי מרק או זרזיפי ביצה טרופה עם מעט מיץ לימון.