מהקרמלין במוסקבה נמסר אתמול כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ידון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על חנינה אפשרית לצעירה הישראלית נעמה יששכר הכלואה ברוסיה, במהלך ביקורו בישראל לרגל פורום השואה הבינלאומי. ראש המל"ל לשעבר, ערן עציון, התייחס היום (שלישי) בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM לפרסומים על החזרה האפשרית של חצר אלכסנדר בירושלים לרוסים בתמורה לשחרור יששכר לישראל.

הדיווחים האחרונים מדברים על כך שישראל תיתן לפוטין את חצר אלכסנדר בתמורה לחזרתה של נעמה יששכר. למה זה מעצבן אותך?
"אני לא עצבני, אני רק שואל שאלות. ממה שאני יודע מניסיוני בין ישראל ורוסיה יש הרבה מאוד אינטרסים ויחסים של תן וקח. לפני כ-15 שנה התקיים בקבינט דיון בו הצגתי עבודה שמיפתה את כל האינטרסים הישראלים והרוסיים, כולל את עסקאות התן וקח האפשריות. כולל נכסים רוסים בירושלים, ויש הרבה כאלה. הייתה את חצר סרגיי ששרון נתן אותה לפוטין".

יפה יששכר. צילום: KUDRYAVTSEV/AFP
יפה יששכר. צילום: KUDRYAVTSEV/AFP

 מה רע במתן על חצר אלכסנדר בתמורה לנעמה יששכר?
"זה לא בהכרח רע, הקלפים שיש לישראל מול רוסיה הם לא רבים. אנחנו תוהים למה מגרש כזה או אחר של מאה מטר כל כך חשוב לפוטין, הוא חשוב כי מדובר בפוליטיקה פנימית רוסית ולכנסייה הרוסית, כאחת ממעוזי הכוח של פוטין מול הבוחרים שלו. השאלה היא האם מול הקלף הזה נכון לדרוש רק את שובה של נעמה יששכר או שאפשר לכלול גם דברים אחרים".

 יש כאן ראש ממשלה שנמצא בלחץ גדול גם פוליטי וגם משפטי ולוחם על חייו וחירותו. אני לא רואה שהתקיים כאן דיון רציני ושואלים מדוע לא התכנסה וועדת החוץ והביטחון ואיפה האופוזיציה. הוא עובד סולו.
"אני כן יודע שבדיון כזה צריכים להשתתף הרבה מאוד גורמים. זה לא דיון על חצר ספציפית או על נעמה יששכר. זה דיון על יחסי ישראל רוסיה".

למה את חצר סרגיי החזירו בתקופת שרון?
"הייתה שם עסקה שכללה בין היתר התחייבות רוסית להגביל מכירות אמל"ח לחיזבאללה בסוריה. אם זה היה אפשרי פעם אחת זה לא אומר שזה אפשרי פעם שנייה, אך צריך לשאול את השאלות בנקודת הזמן הזאת. ברגע שיש לנושא מדיני מהסוג הזה פנים ושם כמו גלעד שליט ונעמה יששכר מיד כל הסנטימנטים הישראלים מגויסים, לפעמים בצורה צינית".

כמובן שיש כאן גם מערכת בחירות שהחזרתה של נעמה לארץ יכולה להשפיע. 
"צריך לבחון את הדברים יותר בקרירות בצורה שלא מערבת גורמים שחשודים במניעים פוליטיים".

נתניהו החזיר אלף רוצחים כדי לשחרר את גלעד שליט. אז ברור שהוא יחזיר את חצר אלכסנדר ואת אלכסנדר עצמו כדי לקבל את נעמה יששכר ולצבור עוד רבע מנדט בבחירות.
"אני חושב שצריך לשאול מי מעורב ואיך התקבלה ההחלטה, כולל להכניס את ועדת החוץ והביטחון. יכול להיות שמדובר בפשרה כואבת אך כדאי שהיא תיתן לנו מספיק ולא רק פשרה לצד הרוסי".