הנגיף המסתורי שהגיע מהעיר וואהן שבמרכז סין הספיק לעורר סערה ברחבי העולם, והבהלה סביב המחלה הגיעה גם לארץ. פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, התראיין בתכנית איפה הכסף ב-103FM והרגיע: "כל הנבדקים הגיעו מאזור ספציפי בסין, ואין התפשטות למדינות נוספות. בארץ אין תנועה גדולה של אנשים המגיעים מהאזור הזה בסין, לכן אין טעם להיערך לקראת הסיטואציה כרגע". 

"אנחנו יודעים שמדובר בווירוס ממשפחת הקורונה. אותה משפחה שגרמה להתפרצות מחלת הסארס ב-2003. בחצי האי ערב יש נגיף דומה בכמה מדינות הגורם למחלה נשימתית כשההדבקה היא ככל הנראה מגמלים ולא עוברת מאדם לאדם. בסך הכל מדובר במחלה שדי דומה לשפעת בתסמינים הראשונים שלה עם חום, שיעול ותחושה כללית רעה. כל מי נדבק עד כה במחלה היה באזור ספציפי בסין ואין התפשטות למדינות נוספות. בניגוד למה שקרה עם הסארס שהתפרץ בגדול כשהגיע מסין לקנדה ולכן אנחנו פחות חוששים כרגע. מרבית ההדבקה מתרחשת במגע עם גמלים. זה קצת מזכיר את שפעת העופות".

אנשים בישראל נוסעים וחוזרים מסין, יש כאן עובדים זרים מסין. איך נוכל להיזהר, והאם משרד הבריאות הוציא הנחיות בנושא?
"אין אזהרת מסעב בתגובה לנושא באף מקום בעולם, גם לא בסין. מומלץ שמי שמגיע לאזור ההתפרצות לא ייכנס לשווקים עם בעלי חיים, וכן להשתדל לשמור על היגיינה. מעבר לזה אין הנחיות אחרות, אנחנו במעקב אחרי הדברים".

יש מישהו שכבר הגיע עם הנגיף למדינות אחרות? עורכים בדיקות בנמלי התעופה? בארה"ב כבר יש פאניקה.
"ראיתי שבנמלי תעופה מסוימים עורכים בדיקות, אבל זה לא אפקטיבי לחלוטין. אנשים יכולים להגיע מסין ולפתח את המחלה דווקא בארץ. בינתיים אין צורך בזה, כי אנחנו לא רואים תנועה גדולה של אנשים שמגיעים ספציפית מהאזור הזה, אך נמשיך לעקוב".

לא מספיק שפעת החזירים, עכשיו יש גם שפעת שמקורה בגמלים.
"אחת הבעיות של העולם המודרני זה הנושא של מחלות שעוברות מחיות לבני אדם באזורים בהם חיים בצפיפות גדולה".

מה לגבי טיסות, האם הנוסעים לסין צריכים לקחת חיסון או לקחת תרופות?
"כרגע אין שום חיסון או כל פתרון אחר לטיפול במחלה, אבל במטוסים של היום קיימות מערכות אוורור שאמורות למנוע הפצה של מחלות. המחלה הזו מדבקת הרבה פחות מחצבת למשל".

עיקר הפחד מהמחלה הזו מגיע בגלל שהיא גבתה כבר קורבנות.
"נכון, אבל באופן יחסי למספר החולים במחלה, מדובר במספר קורבנות נמוך. אנחנו צריכים להיות במעקב ולבחון איך זה לא מתפשט".