בשנים האחרונות אנו רואים יותר ויותר בני ובנות נוער שמצליחים לפרוץ לחיינו בשלל תחומים, כדוגמת מוזיקה, בידור, ספורט, תקשורת ואופנה. אם בעבר היו אלה הזמרות נועה קירל, אגם בוחבוט ועדי ביטי - שלושתן בשנות העשרה שלהן, שפרצו דרך לנוער בעולם הפופ, או הפאשניסטיות ונשות העסקים בנות ה־17 קים אור אזולאי ואלין כהן שמנהלות מותגי אופנה משגשגים, ניכר שבאחרונה שליטת הנוער על עולמנו הפכה לתופעה ענפה יותר.

כוכבת הרשת נועה כהן (17) הפכה באחרונה למגישת הטלוויזיה הצעירה ביותר בישראל כשצורפה לצוות תוכנית "הצינור" כמגישת פינה. החודש דווח גם כי טיילור מלכוב (17), בת זוגו של בן זיני, החליטה לנשור מהתיכון (בחרה ללמוד לבגרויות באופן פרטי) בשל הקריירה המתפתחת שלה בדוגמנות ובמשחק.

אלו רק כמה דוגמאות בולטות של בנות נוער שמעצבות את חייהן בדרכן הייחודית, והגושפנקה והמראה הבולטות לכך נמצאת בתוכנית "הכוכב הבא לאירוויזיון" המשודרת בימים אלו ובה, יותר מבעונות הקודמות, יש ריבוי מובהק של בני נוער מוכשרים שלא רק שנחשבים לפייבוריטים רציניים לזכייה בתחרות ונותנים לא מעט פייט לדור היותר בוגר (גיל 20 ומעלה) אלא מראים עד כמה יש ברשותם ביטחון, עוצמה ושיקול דעת בגיל מאוד צעיר.

אם בעבר להיות נער מזמר בתוכנית ריאליטי נתפס כגימיק, והיו שמות כמו עדן מאירי או יהונתן מרגי בני ה־17 שפרצו מהתוכנית "הכוכב הבא לאירוויזיון", הרי שהשנה כבר מדובר בתופעה משמעותית: אור עמרמי ברוקמן (16), ללי קולישקין (16), אלה לי להב (16) וגאיה שאקי (16) עושים בית ספר לאמנים מנוסים ומשופשפים כמו אוהד שרגאי או מורן אהרוני, ומוכיחים בצורה שהנוער נותן את הטון.

דוגמה נוספת לתופעה הזו היא אלסי דול (17) מאור יהודה, שהשתתפה בעונה הקודמת של "הכוכב הבא לאירוויזיון", ובדומה לבני גילה שסומנו כהבטחות, עברה דרך מחושבת מראש. "בגיל 12 כבר התחלתי ללמוד שירה, משחק וריקוד", היא מספרת, "עבדתי עם שורה ארוכה של יוצרים כמו עומרי 69, אלי פרץ (האולטראס), אושר כהן ואחרים, והיום יש לי צוות מעולה שהכי מתאים לי מבחינה מקצועית. בתוך כל זה, טל הנדלסמן, המנהל האמנותי שלי דואג להכל. עכשיו אני עובדת על המון פרויקטים במקביל כדי להביא את הבשורה החדשה של המוזיקה שלי".

ילדים דיגיטליים

"חשוב מאוד לזקוף זאת לטובת האינטרנט, מה שלא היה לדורות הקודמים", מסביר טום מודן, מורה לתקשורת ורכז חדשנות פדגוגית ברשת תיכוני גימנסיה, "האינטרנט מאפשר להם ללמוד מהר יותר, לסגור פערי מידע, להגיע למומחים, לאנשים מפורסמים. מספיק להם לשלוח למפורסם הודעה באינסטגרם או להגיב לו באינסטגרם והם כבר מרגישים שיש להם קשר אליו. כניסת האינטרנט זה ה־game changer. הספרות המחקרית מכנה אותם 'ילדים דיגיטליים' ואנחנו 'מהגרים דיגיטליים'. הדור של היום נולד עם חשיבה של עולם מרושת, כפר מרושת, יחצנות במובן של 'אני כבר יודע איך להציג את עצמי ומה אני רוצה להציג לקהל שלי'".

מודן מוסיף: "מה שהיה שמור למותגים ומפרסמים, הדור הצעיר גדל היום לתוך הפרסום העצמי – הכל ייצוגיות והתעסקות בחיצוניות. הם שכללו את היכולות שלהם והבינו שכל אחד עם כמה עוקבים ברשת נהיה מוביל דעה וגוף שידור. הם לא נמצאים בטלוויזיה, כולם ברשתות החברתיות שמסוגלות למדוד את ההצלחה שלהם. מגיל 17 כוכב רשת נהיה למעשה עוסק זעיר, פותח עסק, משווק באינסטגרם ויוצר תוכן. התובנות שלו הופכות לתוכן שיווקי ולדור הזה יש שלל פלטפורמות לעשות את זה. הם מהר מאוד משייכים תוכן למוצר, מוכרים מוצר ונהיים מפורסמים".

איתן קריפס (16) מנהריה, תלמיד י"א בגימנסיה קריות בחר כבר בגיל 11 להפוך לרקדן ריקודים סלוניים. אחרי שדורג שלישי בתחרות בינלאומית לריקודים סלוניים בבולגריה (כשהוא מביס רקדנים מנוסים ובוגרים), הוא נחשב לאחת ההבטחות הגדולות בתחום כשהוא מכוון למטרה אחת: "לנצח באליפויות חשובות כמו באליפות ישראל שיכולה להביא אותי לאליפות העולם ואליפות אירופה", הוא אומר. "בינתיים לקחתי מקום תשיעי באליפות ישראל מתוך למעלה מ־20 רקדנים".

בגיל עשר יזם אורי צרור (15) מנתניה יחד עם חבריו לכיתה מיזמים חברתיים ותקשורתיים. בגיל 12 התאהב ביחסי ציבור ועסק בתחום. "כיום אני המפיק ואיש יחסי הציבור הכי צעיר בארץ. יש לי את אחד המשרדים הבולטים בתחום", הוא אומר. "יש לי תיק עוסק פטור ואני יכול להרשות לעצמי לשכור דירה משלי. בעוד כמה שנים אהיה מסוגל לקנות לעצמי בקלות דירה במחיר מלא, אבל אני אדם מחושב מאוד, חוסך את הכסף שלי בעזרת ההורים. אני מטפל בסוכנות רוברטו ומשמש בין השאר איש יחסי הציבור של מושיק עפיה, ישראל אוגלבו (זוכה 'האח הגדול') ומאפיית ירושלים".

איתן קריפס. צילום פרטי
איתן קריפס. צילום פרטי

איך מתייחסים אליך בתעשייה כיחצן מתבגר?

"בגיל 11 כשהייתי פונה לאנשים בולטים בתחום היו מרימים גבה, אבל הייתי חוצפן ועם תעוזה ובעשר אצבעות בניתי את עצמי, והיום כבר איש לא מרים גבה כשאני פונה אליו".

לא מרגיש שאתה מפספס את הנעורים שלך?

"לא. אני חושב שאני יודע הכי טוב מה טוב בשבילי. אף אחד חוץ מההורים שלי וממני לא יודעים מה טוב בשבילי. התחום שלי הוא הכי מדהים שיש ובזכותו התבגרתי מאוד, אבל בקטע טוב מאוד. זה תרם לי המון".

אורי צרור צילום ערן אלסטר
אורי צרור צילום ערן אלסטר

קולקציה בגיל 17

טל גינדי (17) מבאר יעקב מתחזקת במשך שנתיים בהצלחה את העסק שלה – Tal Gindi Swimwear – שכולל למעלה מ־60 בגדי ים בעיצובה. "למדתי במשך כשנתיים עיצוב אופנה ותפירה לנערות ולאחר מכן מאוד עניין אותי להתקדם, תמיד הסתקרנתי לגבי קורס עיצוב בגדי ים", היא מספרת. "הקורס מיועד לבנות מבוגרות יותר אבל בגלל שהיה לי ידע בתפירה קיבלתי אישור להצטרף אליו. בימים אלו אני נמצאת לקראת העונה השלישית ועובדת על העיצובים של הקולקציה החדשה לקיץ 2020".

אנשי מקצוע מתחומך מרימים גבה לגבי הגיל שלך?

"תמיד. כשאני עובדת מול ספקים או אנשי מקצוע מתייחסים אליי כאל אשת מקצוע לכל דבר ולא כאל ילדה קטנה. היו המון פעמים שמאוד פחדתי שיזלזלו בי או בעסק שלי, אבל בכל פעם מחדש הופתעתי שזה היה הכי להפך. אנשים עפו על זה שילדה בגיל שלי משקיעה כל כך במשהו ויש באמת מלא פרגון".

השאלה היא מה המחיר שבני הנוער העסוקים מאוד משלמים תמורת התהילה והקריירה. "מזה ארבע וחצי שנים אני עוסק בג'ודו ולקחתי מקום שני באליפות ישראל לנערים במשקל של עד 81 קילו", מספר הרן רוגובסקי (17) מפרדס חנה־כרכור, תלמיד כיתה י"ב בגימנסיה חדרה. "מדובר בעשרה אימונים תובעניים בשבוע. לא רואה הורים ולא חברים כי זה בלתי אפשרי. חד־משמעית אי אפשר לשלב את זה עם בית ספר, הלימודים נפגעו. בתיכון שלי לא אפשרו לי כמובן לצאת מתי שאני צריך ולכן עברתי לתיכון קטן שמאפשר את זה. סיימתי בי"א את כל הבגרויות. הייתי נכנס ללמוד עם כיתות י"ב, למדתי טיפה יותר קשה והשקעתי בזה כדי שאת י"ב אשקיע יותר באימונים".

"יש כאן קצת דיסוננס", מוסיף מודן, "מצד אחד בני הנוער הם יזמים בנשמה, מובילים, סוחפים אחריהם עוד ועוד בני נוער ואני בטוח שהיקף היוזמות הבינלאומיות יגדל. יש להם דרך להגיע מהר יותר ברמה הגלובלית, והחידוש הוא במהירות שהם יפיצו את היוזמות שלהם. בנוסף, מונחת על כתפיהם אחריות גדולה של להוכיח שפועלם יהיה בעל עומק ולא שטחי. לדוגמה, אלין כהן – היוזמה שלה נולדה מתוך התיכון שלנו בגימנסיה חדרה בקורס ניהול השיווק. היא עפה עם זה קדימה, והעמיקה את העיסוק שלה. היא יכלה להישאר קטנה וביוטיוב אבל הקימה חברות, ליין איפור משלה, מיתוג, שיתופי פעולה עם מותגים גדולים מאוד בישראל והיא הפכה את המותג שלה להצלחה. מצד שני, ככל שבני הנוער הם יזמים ומצליחים מהר, הם גם יכולים ליפול מהר מאוד מגודל האכזבה, שכן לא בטוח שהעולם מוכן למהירות הזו".

טום מודן מורה לתקשורת וקולנוע רשת גימנסיה. צילום: אלכס ארט
טום מודן מורה לתקשורת וקולנוע רשת גימנסיה. צילום: אלכס ארט