תיקון עוול היסטורי: על רקע אירוע פורום השואה העולמי החמישי החלים כעת בירושלים, רחוב חדש בירושלים ייקרא על שמו של הדיפלומט הפורטוגלי - ארישטידש דֶה סוזה מנדש, אשר פעל בעיר בורדו שבצרפת למען הצלת יהודים בזמן מלחמת העולם השנייה במסגרת תפקידו. מנדש הוכר על ידי יד ושם כחסיד אומות העולם בשל פועלו האמיץ להצלת היהודים מרדיפות הנאצים, כאשר הנפיק ליהודים ולנרדפים אחרים כ-30,000 אשרות, זאת בניגוד להוראות ממשלתו.

פועלו של מנדש היווה סיכון אישי לו ולמשפחתו, שמנתה כ-12 ילדים, והוא אף נקרא לליסבון כדי לעמוד לדין על מעשיו באשמת הפרות הסדר. נטען כי העמדתו לדין הייתה חלק מנקמה אישית של ראש הממשלה הפורטוגלי בתקופתו, אנטוניו דה אוליביירה סלזאר, על פעולותיו של מנדש.  בתום השעייתו של מנדש מתפקידיו הדיפלומטיים, הורה ראש הממשלה על פיטוריו ללא זכויות פרישה לגמלאות, ואף דאג לשלילת רישיונו כעורך-דין.

ארישטידש דה סוזה מנדש (צילום: ללא קרדיט)
ארישטידש דה סוזה מנדש (צילום: ללא קרדיט)

עו"ד מוטי כהן, מנכ"ל חברת פספורטוגו המתמחה בדרכונים אירופאים , ובהשגת דרכון פורטוגלי בפרט, התייחס למאורע: "ההחלטת עיריית ירושלים ראויה לשבח, שכן פועלו האמיץ של מנדש ראוי להערכתו של כל העם היהודי.  הוא הקריב את עצמו ביודעין לטובת העם היהודי. בזכותו ובזכות פועלו, יהודים רבים יכולים לממש את זכותם ולתקן עוול היסטורי שנגרם לנו אי שם ב-1492. זאת לאחר שממשלת פורטוגל של ימינו הכירה ברדיפת היהודים בתחומיה לפני כ-500 שנה, וכיום היא מאפשרת לצאצאי המגורשים לממש את הזכות לאזרחות במדינה."

עו"ד מוטי כהן מנכ"ל חברת פספורטוגו (התמונה באדיבות חברת פספורטוגו)
עו"ד מוטי כהן מנכ"ל חברת פספורטוגו (התמונה באדיבות חברת פספורטוגו)