השר להגנת הסביבה ירושלים והמורשת, ויו"ר ועדה בין ממשלתית ישראל-רוסיה, ח"כ זאב אלקין, קיים היום (רביעי) ישיבת הכנה עם משלחת רוסית בכירה שכללה את השגריר הרוסי בישראל, ובכירים מהממשל הרוסי, בהם סגן שר החוץ, סגן שר הכלכלה, סגן שר החינוך, סגן שר העבודה ורווחה, סגן ראש קרן הפנסיה הרוסי וסגן ראש המכס הרוסי לקראת ביקורו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בישראל מחר לרגל פורום השואה הבינלאומי.

במהלך הפגישה נחתמו שני הסכמים בין המדינות: הסכם אימוץ ופרוטוקול שיתוף הפעולה בין משרדי החוץ של שתי המדינות. על פי פרסום בחברת החדשות, הסכם האימוץ שנחתם עם הרוסים מסדיר את כל הסוגיות הקשורות לאימוץ ילדים בין שתי המדינות ולא יכלול זוגות להט"בים, זאת בשל העובדה כי החוק הרוסי אינו מאפשר זאת.

יש להסביר כי ברוסיה אין מעמד חוקי ללהט"ב. עם זאת, במקרה שהמצב במדינה ישתנה, ההסכם יכלול גם זוגות מהקהילה הגאה. למעשה, ההסכם כפוף לחוקים של שתי המדינות והיום החוק הרוסי לא מאפשר לזוגות להט"בים לאמץ. לכן, אין היום אימוץ להט"בי מרוסיה. אם החוק הרוסי ישתנה המציאות הזאת תשתנה.

ההסכם, כאמור, לא ישנה את המצב הזה, אבל הוא מסדיר סוגיה קריטית להרבה מאוד משפחות ישראליות שנתקלו בהרבה קשיים בשנים האחרונות בגלל היעדר ההסכם.


צילום: לשכת השר זאב אלקין
צילום: לשכת השר זאב אלקין


יו"ר מרצ, ח״כ ניצן הורוביץ, מתח ביקורת חריפה על הסכם האימוץ עם רוסיה ואמר: "הסכם האימוץ עם רוסיה הוא יריקה בפניה של קהילת הלהט"ב. אחרי שממשלת נתניהו אסרה על הקהילה הגאה להקים משפחה באמצעות אימוץ או פונדקאות בישראל, נתניהו מיישר קו עם המדיניות הלהט"בופובית של פוטין ורומס פעם נוספת את הזכויות הבסיסיות של מאות אלפי אזרחים ישראלים, חברי הקהילה הגאה. המשפחות הגאות הן משפחות לכל דבר. אחר כך נשמע אותו מתגאה באו"ם בשיוון זכויות לקהילה. זוהי צביעות. הסכם האימוץ הוא בושה למדינת ישראל".

יו"ר העבודה-גשר-מרצ, עמר פרץ מתח גם הוא ביקורת על המהלך. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב פרץ: "מגיעה לכם ממשלה שבשבילה כל אזרחיה שווים - באמת. עכשיו הם סוחרים גם בזכות להיות הורים. ממשלת נתניהו ממשיכה לשבור את השיאים של עצמה ויורקת שוב בפניה של קהילת הלהט"ב. גם כשיקחו את מנהיגי העולם לסיבוב בתל אביב לא יצליחו למחוק את החרפה של ממשלה חשוכה שהופכת מאות אלפים לאזרחים סוג ב'".



ח״כ יוראי להב הרצנו (כחול לבן) אמר על ההכם כי ״‫לי אין ילדים וגם לא יהיו לי כל עוד נתניהו ראש ממשלה. אחרי שהעביר חוק שפוסל רק הומואים מלהביא ילדים דרך פונדקאות, הוא חותם על הסכם עם רוסיה שמחריג להט״בים ומונע מאיתנו להפוך להורים. אני מגנה את מדיניות השנאה שמוביל נתניהו. גם לנו מגיע להיות הורים. אנחנו ב-2020, הגיע הזמן להתקדם״.

עוד נמסר מלשכתו של אלקין כי בפגישה נידונו סוגיות רבות במערכת היחסים בין שתי המדינות, בהן סוגיות שיתוף פעולה כלכלי והיקף הסחר בין המדינות  (הסחר בין רוסיה לישראל עבר לאחרונה 5 מיליארד דולר בשנה), וקידום הסכם אזור סחר חופשי,
בנוסף הצדדים החליטו לקדם שיתוף פעולה בתחומי החקלאות והאנרגיה, מימוש הסכמות לגבי המסלול הירוק בין שתי המדינות במערך המכס, מימוש הסכם הפנסיות ועוד. 

במהלך הפגישה השר אלקין עדכן את הנציגות הרוסית על מספר צעדים והחלטות ישראליות במספר סוגיות הקשורות לנכסי הכנסייה הרוסית בישראל ודרכי ניהולם, בעקבות הדיאלוג שנוהל בנושא זה בחודשים האחרונים בין ישראל לרוסיה.