חנן הורוביץ, יושב ראש ארגון המגמגים בישראל, התראיין היום (רביעי) לענת דוידוב ב-103FM והתייחס לנאומו של ראש הממשלה אתמול, בו לעג לאופי הדיבור של יריבו הפוליטי, בני גנץ, בכך שאמר "זה או אנחנו או אההה". 

מה חשבת על הדברים שאמר אתמול ראש הממשלה?
"אני חושב שנוצר פה מסר לציבור, שמותר לעשות צחוק מאדם ומותר לחשוב שאדם שלא מדבר רהוט הוא לא ראוי. זה ממש הזוי. אנחנו לא נוקטים שום עמדה פוליטית, חשוב להדגיש. זה לא עניין של ימין ושמאל. מה הקשר בין היכולת לדבר בלי היסוס וגמגום ליכולות של אדם".

כמה שנים אתה מגמגם?
"אני בן 56 ומתמודד עם הגמגום כל חיי".

זה גרם לך לתגובות מהציבור? אתה זוכר את עצמך כילד שהגיבו לו בשלילה ובלעג? 
"זה באמת לא פשוט. רוב רובם של האנשים הם אנשים טובים. יש גם אנשים רעים ופועלים מתוך בורות. קשה לתאר למאזינים כמה זה קשה כשאני מדבר ומגמגם וחוטף קללה, צחוק או לעג. קשה לתאר את זה. מה שראש הממשלה עושה זה נותן לזה תוקף. גם לי אמרו שאף אחד לא יעסיק אותי כי אני מגמגם. מזל שלא האמנתי להם. מותר להסס בדיבור בזמן שאנחנו מארגנים את המחשבות שלנו, לעיתים זה אפילו רצוי".

כולנו בני אדם ואנחנו צריכים לשאוף לשוויון. הממשלה עוזרת לאיגוד שלכם? אתם מקבלים מענק או סיוע?
"אין לנו שום סיוע מהממשלה. יש כמה עיריות שנותנות לנו תמיכה ואנחנו מאוד מעריכים את זה. לפני מספר שנים פנינו למשרד החינוך כדי לבקש להשתלב במערכי ההדרכה של משרד החינוך אפילו בהתנדבות. לא נענינו כלל. הייתה התעלמות. אנחנו מוצאים את הדרך להגיע לבתי הספר לחנך תלמידים. הכל בהתנדבות מלאה ובשמחה רבה וכך מעצימים את האנשים המגמגמים בכיתה".

כשאתה עומד מול ילדים אתה רואה שזה עושה את ההבדל? הילדים מבינים אותך טוב יותר?
"כן. זה מקסים לדבר עם הילדים, בעיקר הצעירים. מדברים על שונות וקבלת האחר. הם שואלים שאלות מקסימות ממקום כל כך תמים וטוב מתוך רצון להבין. זה מקסים".

"נתניהו מפסיד קהל מתורבת שמתלבט אם להצביע לליכוד או לכחול לבן"

יועץ התקשורת רוני רימון התייחס גם הוא לסוגיית הנאום של ראש הממשלה: "בקשר לגמגום, אני חושב שזה היה מעשה מכוער, נמוך ומזיק. עבדתי עם נתניהו ב-2009 הוא לא אדם שמנבל את פיו. בשנה האחרונה היו לו שתי תקלות. הוא רצה לשלהב את הקהל, את הבייס והוא לא מרוויח כלום חוץ משאו טוב. גם קהל מתורבת שמתלבט אם לבחור בין כחול לבן לליכוד – מהלך כזה דוחה אותו. כנ"ל לגבי ההתייחסות שלו לאורנה פרץ כשאמר לה שהיא משעממת".

בגרעין הקשה של נתניהו זה לא יפגע.
"ברור שבסיס הליכוד הוא 30 מנדטים ומעלה. לגבי רוב מוחלט מצביעי הליכוד זה לא יעשה שום שינוי. יש עדיין מתלבטים בין הימין הרך לכחול לבן. בסוף דברים כאלה משפיעים".

יכול להיות שהתנהלותו של טראמפ מדרבנת אותו לפעול כך.
"אני לא חושב שזה יביא לו אפילו קול אחד. אנשים שרוצים להצביע לו יצביעו- אלו שלא רק יתרחקו".

כחול לבן מתחילת השבוע רק מזגזגים ולא מדברים בקול אחיד. גנץ כבר שבוע שלישי רודף אחרי נתניהו. 
"היה יותר טוב אם כולם היו מדברים בקול אחד ולא כל אחד נושא דברים מהימין הקיצוני לשמאל הקיצוני. בנושא בקעת הירדן הם בהחלט נגררו אחרי נתניהו והמנצח מכל המהלך הזה הוא סמוטריץ' שהכניס את נתניהו וגנץ לבעיה. גנץ לא היה צריך להיגרר אלא לייצר עמדה שהוא בעד הסיפוח אך לא כצעד חד צדדי אלא במסגרת הסכמות בינלאומיות. זו עמדה לגיטימית. אני לא חושב שכחול לבן צריכים להיות יותר ימינה מימינה. המקור תמיד יהיה יותר טוב ממך".

גם עפר שלח וגם יעל גרמן התבטאו כנגד המהלך. אין כאן אחידות.
"אם רוצים להגדיל את הגוש צריך לפנות לימין אך כשאתה מדבר שמאלה זה משמש את קמפיין הליכוד שטוענים שהשמאל ירכיב ממשלה עם הרשימה המשותפת".

זה יפגע במנדטים?
"קמפיין בחירות מורכב מ-100 אירועים, אירוע אחד פחות מוצלח לא עושה הבדל דרמטי".