משלחת זק"א בראשות יהודה משי-זהב נקראה למחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו בפולין, עקב דיווחים שהגיעו ממדריכים ומבקרים באתר על הימצאות חלקי עצמות רבים, אשר צפו אל מעל לפני האדמה כתוצאה ממזג האוויר הגשום. בתיאום עם רשויות השלטון וגורמים הנדסיים מקומיים, נחתו בפולין צוותים של זק"א יחד עם נציגי הוועדה לשימור בתי עלמין יהודיים באירופה (CPJCE), זאת על מנת לבחון את התופעה מקרוב ולקבוע למי שייכות העצמות שנמצאו.

עם הגעתם למחנה ההשמדה הנאצי "אושוויץ 2 - בירקנאו" המשתרע על שטח של כ-150 דונם, גילו צוותי הזיהוי הישראלים עצמות רבות בעיקר ליד מבני המשרפות, שם נהגו הנאצים ועוזריהם להשליך את האפר וחלקי גופות הנספים. כזכור, במחנה מצאו את מותם למעלה ממיליון בני אדם, למעלה מ-90% מהם היו יהודים.

צילום: דוברות זק"א
צילום: דוברות זק"א

צילום: דוברות זק"א
צילום: דוברות זק"א

לאחר סיום הסריקות באזור ובחינת הממצאים, נתנו כוחות זק"א את דעתם על המקרה בדו"ח מפורט, המציע דרכי פתרון לסוגיה תוך התחשבות בכבוד הנספים והיצמדות לדיני ההלכה והקבורה היהודיים.

יהודה משי זהב, יו"ר זק"א וחבר המשלחת, סיפר כי "מדובר בפרויקט הנדסי ולוגיסטי מורכב המצריך ליווי וייעוץ של מהנדסים והידרולוגים. אנו קוראים לראשי המדינות המשתתפים בכנס השואה העולמי, לפני שאתם מתעסקים בהנצחת זכרם של הקדושים, חשוב יותר להתעסק בכבודם". הוא הוסיף: "אנו פונים אליכם בבקשה הומניטרית, להרים בפעילות משותפת את נטל פרויקט מורכב זה, כדי שאחרי 75 שנים יובאו עצמותיהם של קרבנות השואה היהודים הקדושים שנרצחו על קידוש השם לקבר ישראל ולמנוחת עולמים".