עשרות מנהיגים מרחבי העולם בארוחת הערב הרשמית בבית הנשיא: 250 משתתפים מכ-40 מדינות, בהם עשרות נשיאים, ראשי ממשלה ומלכים נמצאים הגיעו הערב (רביעי) למשכן נשיא המדינה ראובן ריבלין, לאירוע הפתיחה של פורום השואה הבינלאומי לציון יום השנה ה-75 לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו ויום הזיכרון הבינלאומי לקורבנות השואה. 

כאמור, הנשיא ריבלין היה הנואם הראשון בארוחת הערב החגיגית. "בשם מדינת ישראל והעם בישראל, ברוכים הבאים לירושלים. תודה לכולכם שהגעתם הנה. זוהי התכנסות היסטורית, לא רק עבור ישראל והעם היהודי, אלא עבור האנושות כולה", אמר בראשית דבריו, "הערב בעודנו זוכרים את קורבנות השואה, ומלחמת העולם השנייה, אנו מציינים גם את ניצחון החירות וכבוד האדם".

"מחר נתכנס ב"יד ושם", לזכור ולהבטיח "לעולם לא עוד". "יד ושם" הוא מכון מוביל לחקר השואה וחינוך לזיכרון השואה, בהדרכת היסטוריונים. יש להשאיר את המחקר ההיסטורי להיסטוריונים. תפקידם של מנהיגים ומדינאים לעצב את העתיד", הוסיף הנשיא, "הערב יש לנו הכבוד לשמוע את פרופסור יהודה באואר, היועץ האקדמי של "יד ושם", מהמומחים המובילים בעולם בחקר השואה. בתקופה בה יותר ויותר ניצולים עוזבים אותנו, התכנסות זו מהווה ביטוי למחויבותנו המשותפת להעביר את העובדות והלקחים ההיסטוריים של השואה, לדור הבא.

עוד אמר ריבלין: "מכובדיי, העתיד טמון בבחירות שאנו מבצעים יחד, כמדינות וכאומות. אני מקווה ומתפלל כי מהחדר הזה יצא מסר אחיד לכל אחת מהמדינות בעולם, שמנהיגי העולם עומדים מאוחדים במאבק נגד גזענות, אנטישמיות וקיצוניות, בהגנה על הדמוקרטיה ועל הערכים הדמוקרטיים. זהו צו השעה. זה האתגר שלנו. זו הבחירה שלנו".

בסיום נאומו הוסיף הנשיא כי "שוב תודה, לכל אחד ואחת מכם שהגעתם לכאן. יהיה לנו הכבוד, הערב, לשמוע מהוד מלכותו, מלך ספרד, שידבר בשם המנהיגים שכאן הערב. תודה ליד ושם, לפורום השואה העולמי, לד"ר משה קנטור, למשרד החוץ ולכל מי שעזר בארגון אירוע זה. תודה לכם, היו ברוכים".

צילום מסך
צילום מסך

דוד דאור, מירי מסיקה ועמיר בניון ביצעו ביחד את השיר "האחרון שנשאר", שנכתב על ידי משה קלוגהפט והולחן על ידי עמיר בניון. השיר, שבוצע בעברית ובאנגלית, הוא מחווה מרגשת לניצולי השואה, המשמשים כקשר חי בין העולם שנחרב, לבין העולם שנבנה מחדש.

הכינור בו נוגן קטע הפתיחה של השיר היה שייך לניצול השואה יצחק ריידר ז"ל, מוזיקאי מוכשר שחי בוורשה עם פרוץ המלחמה. יצחק הסתתר מפני הנאצים אך המשיך לנגן יחד עם חבר גרמני. אותו חבר הבריח אותו מפולין לבלארוס בעזרת דרכון מזויף אך יצחק נתפס בדרכו על ידי האס-אס. אלו דרשו ממנו לנגן עבורם ולכן החליטו לתת לו לחיות. הוא הסתתר בבור בבלארוס, וברח מהנאצים פעם נוספת כשעשה את דרכו למוסקבה.

כינורו נשאר מאחור. כל משפחתו של יצחק נרצחה על ידי הנאצים בגטו ורשה ובאושוויץ אך באמצעות המוזיקה, יצחק הצליח לחדש את חייו, הפך לפרופסור מוכר למוזיקה, הקים משפחה ובסופו של דבר עלה לישראל. בשנת 1973 הגיע זר עד דלת ביתו והחזיר את הכינור האבוד לבנו, ולדימיר, מבלי לומר דבר.

מלך ספרד פליפה השישי נאם כנציג המנהיגים. הוא הדגיש בדבריו: "לעולם לא עוד. אנו שומעים כל כך הרבה פעמים את צמד המילים הזה. לעולם לא תחזור האנושות לשעה החשוכה ביותר שלה, התקופה בה מיליוני אנשים ומאות קהילות מרכזיות נמחו בפתאומיות על ידי שנאה עיוורת ובורות". הוא הוסיף כי "אנו יודעים היטב שמילים אינן מספיקות וכי יש צורך בפעולה מתמשכת, זיכרון וחינוך, וזו הסיבה ש"יד ושם" כל כך חיונית לתודעה אנושית ולהתנהגות מוסרית. בימינו, מאורעות כאלו נראים רחוקים, אך האנטישמיות רחוקה מלהיעלם". לדבריו, למרות התקדמות גדולה בשדה זכויות האדם והחירויות, גחלי אי-הסובלנות רוחשות בצורה מטרידה ומזינות את ליבוי השנאה כלפי היהודים.

האירוע המרכזי, המאורגן על ידי קרן פורום השואה העולמי בשיתוף עם יד ושם ובחסות נשיא המדינה, יתקיים מחר בכיכר גטו ורשה ביד ושם. במהלך האירוע יישאו דברים ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו וד"ר משה קנטור, נשיא קרן פורום השואה העולמי, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, סגן נשיא ארה"ב מייק פנס, נשיא צרפת עמנואל מקרון, הנסיך צ'רלס ונשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר. 

את דבר ניצולי השואה יביא יו"ר מועצת יד ושם הרב ישראל מאיר לאו. בין הנאומים ישולבו קטעי וידאו קצרים בנושא השואה והאנטישמיות ויהיו קטעים מוזיקליים בביצוע תזמורת בינלאומית, בניצוחו של ולדימיר ספיבקוב, ומקהלה בינלאומית. בהמשך יתקיים טקס זיכרון שיכלול הדלקת אבוקת זיכרון על ידי ניצולות השואה רוז מוסקוביץ' מארה"ב וקולט אביטל, יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל. לאחר מכן יתקיים מעמד הנחת זרים על ידי ראשי המשלחות למרגלות האנדרטה לזכר מרד גטו ורשה. 

בהמשך יכלול טקס הזיכרון תפילת "אל מלא רחמים" מפי החזן שי אברמסון ו"קדיש" מפי ניצול השואה נפתלי דויטש. פוטין ופנס יגיעו לישראל רק מחר. פוטין יחנוך בשעות הבוקר בגן סאקר בירושלים, ביחד עם ריבלין ונתניהו, את אנדרטת נר הזיכרון המוקדשת לזכר גבורתם של תושבי לנינגרד ומגיניה בתקופת המצור במלחמת העולם השנייה. קודם לחנוכת האנדרטה ייפגש פוטין לשיחה מדינית עם נתניהו במעונו בירושלים. מהנשיא פוטין מצופה כי יתייחס, לראשונה בפומבי, לאפשרות לחון את נעמה ישככר.