פרסום ראשון: במשך עשרות שנים, קיבלו בעורמה בני משפחותיהם או קרוביהם של "קשישים נפטרים", כספים בגין קצבות זקנה ושארים, מהמוסד לביטוח הלאומי, ואלו נמשכו מחשבונות הבנק שלהם תוך שימוש במסמכים מזויפים. כך עולה מחקירה המתנהלת בימים אלו על ידי חוקרי מחלק ההונאה של מחוז דרום במשטרה בשיתוף עם יחידת החקירות של הביטוח הלאומי. 

על פי החשד, בשלושת העשורים האחרונים לפחות התבצע במגזר הערבי ובפזורות הבדואיות עוקץ מתוחכם, שגבה מקופת הביטוח הלאומי סכומים הנאמדים במיליוני שקלים בכל אחד מהמקרים. כעת חוקרים במחלק ההונאה של המשטרה במחוז דרום ובביטוח הלאומי את היקפה של התופעה וכן האם אכן עשרות קשישים שהלכו לעולמם כבר לפני שנים רבות ולא נתקבל דיווח על פטירתם ומקום קבורתם המשיכו לקבל גם הם מיליוני שקלים במהלך השנים מקופת הביטוח הלאומי. 

חקירת הפרשה החלה לפני מספר חודשים בעקבות מידע שהגיע מהמוסד לביטוח הלאומי, שנחשף לראשונה לפרטים ולגילויים המדהימים בעת שנתבקש על ידי לשכת נשיא המדינה להתחקות אחר קשישה שאמורה על פי העדכונים לחגוג 100 שנים להיוולדה במטרה להזמינה לטקס שמקיים הנשיא לחוגגי 100 כהרגל בית הנשיא מידי שנה. רק כשהוברר שאותה קשישה הלכה לעולמה כבר שלושה עשורים קודם לכן, הבינו במוסד לביטוח הלאומי כי נפלו קורבן לתרמית והונאה והם מיהרו להגיש תלונה במשטרה.

בחיפושים אחר מקום מגוריה של האישה באחת הפזורות הבדואיות עלה מידי בני משפחתה כי היא אינה בחיים כבר מאז 1986. דבר קבורתה לא דווח ולתמונה הוכנס מחלק ההונאה במחוז הדרומי של המשטרה שנחשף לפרטים.

רס"מ אורן וקנין, חוקר ביחידת ההונאה של מחוז דרום במשטרה סיפר. "במשך למעלה מ-30 שנים המוסד לביטוח לאומי העביר סכום שנע בין 2,500 ל- 2,700 שקלים מידי חודש על שמה של אותה אישה במסגרת קצבת זקנה וקצבת שארים לאחר שקודם פטירתה התאלמנה. תוך פעולות חקירה מתוחכמות והתאמות מול המוסד לביטוח לאומי הגענו לסניף בנק לאומי בנס ציונה ולמרבה המזל למרות שחובתו של הבנק לשמור מסמכים שבע שנים, במקרה האמור נשמרו מסמכים למעלה מ-30 שנים. בין המסמכים נחשפנו למסמך פתיחת החשבון שבו הופיעה לכאורה חתימתה של המנוחה סמוך למועד פטירתה".

 רס"מ אורן וקנין. קרדיט: דוברות המשטרה
רס"מ אורן וקנין. קרדיט: דוברות המשטרה

"במקביל, ביקשנו את כל הרשומות הרפואיות מקופת חולים כללית שם גילינו מסמך שבאותה שנה חודשיים לפני פתיחת החשבון המנוחה ביקרה אצל רופא שאבחן אירוע מוחי. המסמך הזה העלה אצלנו חשד לפיו פתיחת החשבון בבנק נעשתה בעורמה ולכן שלחנו את המסמך לבדיקת במעבדת זיהוי פלילי של המשטרה. ביצענו חקירה מעמיקה ומסתבר כי למנוחה היו ארבע בנות ולא בנים ולכן נאלצנו לגבות עדויות מהבנות ולקחת מהן טביעות אצבע. בנוסף התחקינו אחר מצלמות האבטחה של הבנק שם זיהינו כי מי שהיה חתן של המנוחה הוא שנהג מידי חודש במשך כל השנים בדיוק ביום הפקדת הקצבות בבנק, למשוך את הכסף במזומן באמצעות הכספומט בבנק".

רס"מ וקנין ממשיך. "בחקירה שלנו העלינו כי אותו חשוד הנו בעל ארבע נשים וכי הוא התגרש מבתה של המנוחה כבר לפני מספר שנים ולמרות זאת המשיך בעקביות לפקוד את הבנק מידי חודש ולמשוך במזומן את הקצבה. עוד הצלחנו לגלות כי טביעות האצבע שעל מסמך הבנק תואמות לטביעות האצבע של בתה של המנוחה מה שקבע עובדתית שהמסמך בבנק מזויף וכי במקום חתימתה של המנוחה הוטבעה טביעת האצבע של בתה. זה עורר אצלנו חשד שהחתן לקח את רעייתו באותם ימים כשהיא מכוסה ברעלה והציג אותה בשמה של המנוחה כל זאת במטרה להונות את הבנק".

ומה טוענת הבת?

"הבת סיפרה כי כידוע במגזר הבדואי והערבי אין חולק על דברי הבעל ואכן היא התלוותה אל בעלה לבנק לפני מספר שנים ושם על פי הנחייתו חתמה באצבעה מבלי שהיא יודעת קרוא וכתוב. תהינו גם מדוע נפתח החשבון בנס ציונה ואז הוברר כי לפני שלושה עשורים התגוררה משפחת המנוחה בפרדסים של נס ציונה ועם התפתחותה הם עקרו לדרום".

הצלחתם להציל את הכסף?

"במסגרת אכיפה כלכלית הצלחנו להקפיא לו נכס לצרכי חילוט בתום ההליך המשפטי ".

חוקר מחלק הנוער מציין כי במהלך החקירה עלה עוקץ נוסף שכן החתן לשעבר קיבל מהמוסד לביטוח הלאומי במשך אותם שנים גם אבטחת הכנסה. תוך כדי חקירה נתבקש הביטוח הלאומי מלשכת הנשיא לאתר קשישה נוספת וגם במקרה זה, עלה כי מדובר במי שהלכה לעולמה לפני למעלה משני עשורים מבלי שדבר מותה דווח לרשויות כשבמשך כל אותה תקופה המשיך הביטוח הלאומי להפקיד בחשבונה של המנוחה את קצבת הזקנה שלה.

"במקרה הזה עלה מהחקירה כי בנה של המנוחה היה שותף לחשבונה והוא לא דיווח על פטירתה אבל דאג מידי חודש למשוך את הכסף וכך למעלה משני עשורים. בחקירתו הוא סיפר כי חוות הדיווח חלה על אחיו הבכור שנפטר בעצמו". למרבה המזל על שמו של הבן רשום היה נכס שחלקו ממושכן ובחשבון הבנק נותר כחצי מיליון שקלים שנתפסו במיידי על ידי המשטרה. בנוסף כך עולה, זכה הבנק למשכנתאות בתביעה שהגיש נגד הבן ומחשבון הבנק נמשך סכום דומה לטובת כיסוי חובותיו לבנק למשכנתאות. המשטרה והמוסד לביטוח לאומי עתרו לבית המשפט ובפסק דין חריג למדי הוחלט כי כל הכספים שהועברו לבנק למשכנתאות יוחזרו לביטוח הלאומי, שכן הם הושגו באמצעות עבירה פלילית.

 החקירה חשפה בפני מחלק ההונאה והביטוח הלאומי חשד לתופעה לפיה במגזר לא מדווחים על נפטרים וכיוון שאין עקבות למקום קבורתם, עולה תמונה מסוכנת לפיה מיליוני שקלים מועברים לרשות בני משפחה כל זאת שאותם קשישים כבר אינם בחיים.