כ־75 אלף תלמידים צפויים להיבחן היום (חמישי) בבגרות החורף במתמטיקה, מהם 50 אלף ברמת 3 יחידות לימוד, והשאר ב־4 ו־5 יחידות. מה יש בבחינה הזאת שהופך אותה פעמיים בשנה לתאריך הלחוץ ביותר בלוח השנה של תלמידי התיכון בישראל באופן מסורתי? שמיניסטים, שניגשים לבחינה היום ושאיתם שוחחנו, מודים ומבינים היטב כי מדובר באגדה שמערכת החינוך התקועה מאחור מזינה לאורך הדורות, ובכל זאת, הם לא יכולים להיכנע לה. 

נתאי ברגמן, תלמיד י"ב שייבחן היום ב־3 יחידות, מספר: "הלחץ במקצוע הזה גרם לי לוותר על 5 יחידות, לא כי אני חושב שלא יכולתי, אלא רק בחרתי להימנע מכמה שיותר מהלחץ הזה, שמקורו בעיקר במורים. בגרות חורף אמורה לפטור אותך מהבחינה בקיץ ואמורה להלחיץ פחות, כי האפשרות לגשת גם בקיץ נשמרת לך, אבל בפועל המורים משתמשים בזה כמנוף לחץ אפילו מאיים על התלמידים שאם לא נצלח את בחינת החורף, הסיוט הזה יחזור". 

עדינה וגנר, תלמידת י"ב שניגשת היום לבחינה ב־5 יחידות, אומרת: "אני אוהבת מתמטיקה, אבל זה מלחיץ, יותר מאשר קשה. אני לא מגיעה לבחינה רגועה, ולא משנה כמה אתכונן. "אהיה לחוצה והאווירה מסביב לא תורמת לזה, אף שאני די שולטת בחומר והציונים שלי במקצוע טובים. הייתי רוצה שהחברה תתייחס אחרת ללחץ עלינו להצטיין במקצוע הזה". 

כ־3,200 מהנבחנים היום הם תלמידים מירושלים, ולהם מצפה בעיה סבוכה לא פחות מאלו שימתינו להם על דפי שאלון הבחינה – הדרך להגיע לבית הספר, בשל פורום השואה הבינלאומי המתכנס באותן שעות בעיר, בנוכחות עשרות מנהיגי עולם.  למרות זאת, במשרד החינוך לא מקילים במיוחד על התלמידים הירושלמים. דוברת מועצת התלמידים הארצית, שקד יעקב, אומרת ל"מעריב": "ציפינו ממשרדי החינוך והתחבורה להנגיש לנבחנים במחוז ירושלים את הבחינה, והמענה לכאורה הוא התעלמות לשמה. הרבה תלמידים מתוסכלים מהמצב הזה. אפשר היה למצוא פתרונות למצב". 

מיפוי שערך המשרד העלה כי 15 בתי ספר בירושלים ממוקמים באזורים שבהם הצירים צפויים להיות חסומים. "לנוכח זאת, פרסם המשרד לבתי הספר נהלים מסודרים לשם היערכות", אומרים במשרד החינוך, אך מדגישים רק כי על בתי הספר הללו לבקש מהתלמידים להקדים את הגעתם כדי להתחיל את הבחינה במועדה ולהשתמש רק בתחבורה ציבורית, הגם שחלק נכבד מהרחובות בבירה יהיו סגורים גם לתנועת אוטובוסים. 

מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב מסר: "נערכנו מבעוד מועד כדי שהבחינה תתקיים כסדרה. לשם כך נקטנו שורה של פעולות לוגיסטיות. עם זאת, התלמידים מתבקשים להגיע במועד, ולא לאחר לבחינה. המשרד ער לקשיים ולבעיות שעלולים להתעורר, ובמקרים חריגים הוא ידע לתת את המענים הנדרשים ברגישות ובאופן פרטני".