כל מי ששירת בצבא חושש מהמילים "חקירת מצ"ח". קריאה לחקירה שכזו אינה מבשרת טובות. מדובר בחקירה פלילית לכל דבר ועניין וככל והמשטרה הצבאית החוקרת זימנה חייל לחקירה כזו, כנראה שהדבר לא נעשה בטעות, אלא ישנם ראיות ומידעים המסבכים את החייל.

כיצד נערכת חקירת מצ"ח ומהם פערי הכוחות בין החוקרים לבין החייל
החקירה מתחילה כשקיים פער כוחות ברור לטובת החוקרים אל מול החייל שנחקר. הרי החוקרים ביצעו מאות חקירות כאלה לפני החקירה הנוכחית ולמעשה זה המקצוע שלהם בצבא, החוקרים עברו קורס חקירות והם למודי ניסיון ומלאי מוטיבציה להביא להרשעת החייל. 

נוסף על כך, זימון לחקירת מצ"ח מתבצע לאחר שהחוקרים למדו את הראיות המחשידות, יודעים היטב היכן ניתן "להפיל" את הנחקר, כיצד להטיח בו את החשדות ומהן נקודות החולשה שלו בתיק.  באמצעות שימוש במידע זה החוקרים מנסים לגרום לנחקר להודות בעבירה. לחוקרים אף מותר להפעיל על הנחקר לחץ שאינו פיזי ולבצע מניפולציות במסגרת החקירה.

מהצד השני, סביר להניח שזו חקירתו הפלילית הראשונה של החייל בחייו. מדובר באדם צעיר, ללא ניסיון בסיטואציות שכאלה אשר סביר להניח יילחץ מהמעמד וכל מה שירצה זה לסיים את החקירה גם אם הדבר כרוך בלקיחת אחריות על דברים שהוא כלל לא עשה.

לפניה ישירה אל עורך דין צבאי גיל ויינשטיין, לחץ/י כאן

דוגמא לתיק בו חייל זוכה מעבירות חמורות
באחד מהתיקים היותר מעניינים שייצגתי בבית הדין הצבאי, התלוננה חיילת כי חייל אחר, אשר התגורר בסמוך אליה בבית החייל וניהל עמה קשר רומנטי, נתקף בפרץ קנאה. לדבריה, החייל חסם את דלת היציאה מחדרה והחל לתקוף אותה באלימות אכזרית שכללה אגרופים לפניה ולבטנה, חטף את מכשיר הסלולארי שלה, תקף אותה בשנית ואף נישק אותה בכוח על שפתיה.

בהמשך, טענה החיילת, כי החייל הטיח בה שהיא בוגדת בו ואז היכה אותה שוב בפניה, נעל את דלת הכניסה לחדר, ניסה לנשק אותה בכוח, לקח סכין מטבח גדול ואיים לפגוע בה. לאחר מכן, הוא המשיך לתקוף אותה בפניה, דחף אותה, הפיל אותה על הרצפה וחנק אותה.

החיילת טענה כי חייל נוסף, אשר משרת כלוחם ומתגורר גם הוא בבית החייל, היה עד לאירועים ואף הדף את החייל מהחדר כשהסכין בידו. כמו כן, הציגה החיילת מסרונים שבהם החייל הגיב באובססיביות כלפיה וניסה להגביל את חופש פעולתה.

על פניו, מדובר היה בתיק שהסיכויים להביא לזיכוי בו היו נמוכים מאוד שכן יש בו ראיות רבות שתומכות בגרסת החיילת. היו מי שאמרו שהתיק אבוד. הרשעה בתיק שכזה הייתה גוררת רישום פלילי ותקופת מאסר ארוכה מאחורי סורג ובריח.

עורך הדין גיל ויינשטיין. צילום: סטודיו תומאס.
עורך הדין גיל ויינשטיין. צילום: סטודיו תומאס.

ניהול המשפט ופסק הדין
בחקירת מצ"ח הכחיש החייל את החשדות נגדו ופנה אלי בבקשה כי אייצג אותו. טרם תחילת המשפט, הפכתי כל אבן ואבן בחומר החקירה הרב שנאסף, מצאתי סתירות בעדות החיילת ובעדותו של עד התביעה, איתרתי ראיות לטובתו של החייל וזיהיתי כשלים רבים בחקירת מצ"ח. 

במהלך המשפט, חקרתי את המתלוננת במשך שני ימי דיונים ועמדתי על סתירות רבות בעדותה תוך הצבעה על חוסר הגיון פנימי בעדותה. אמנם, ניכר היה שהקשר בין החיילת לחייל היה קשר לא חיובי אולם לא היה בסיס לתלונות החיילת על עבירות אלימות קשות ולמעשה טענתי כי מדובר בתלונת שווא.

במשפט נחקרו עדי תביעה, חוקרי מצ"ח ועדי הגנה. בתום הדיונים, השתכנע בית הדין הצבאי כי כל מה שעניין את החיילת היה שהחייל ישיב לה את מכשיר הטלפון שלה. לכן היא נקטה במניפולציה שבה היא התלוננה על אלימות חמורה כדי שהמשטרה תתייחס בכובד ראש לתלונתה ותגרום לחייל להשיב את הטלפון הנייד שלה לידיה. 

בית הדין הצבאי גילה סתירות רבות בעדות המתלוננת
עוד עמד בית הדין הצבאי על סתירות רבות בעדות החיילת. התגלו סתירות בנוגע לקשר שלה עם הוריה,  להסתבכות קודמת שלה בעבירה פלילית, לגרסתה ביחס לחלק שבו עד התביעה נכח במהלך האירועים ולגרסתה באשר לאירועים עצמם. בית הדין הצבאי גם לא חסך ביקורת מעד התביעה וסבר כי מדובר בעד שעדותו אינה נקיה מספקות וכי חל שיבוש בעדותו שנבע מרצונו לעזור לחיילת. 

בסופו של יום, זיכה בית הדין הצבאי את החייל מכל עבירות האלימות והאיומים והרשיע אותו בעבירה אחת ויחידה - גניבת טלפון נייד. החייל שוחרר ממעצר בתום מתן פסק הדין והמשיך לשרת בצה"ל. 

כיצד ניתן להיערך לחקירת מצ"ח 
מהדוגמא שלמעלה ניתן להבין, כי האפשרות היחידה להתמודד עם פערי הכוחות שבין חוקרי מצ"ח לבין נחקרים שזו חקירתם הראשונה, היא קבלת סיוע וליווי מעורך דין המתמחה במשפט צבאי.

רק עורך דין צבאי יעניק לחייל את הייעוץ הטוב ביותר בחקירה, יסייע לו להתמודד עם המניפולציות שחוקרי מצ"ח מבצעים וייצג אותו באופן מקצועי בדיונים בבית בדין הצבאי עד לקבלת התוצאה הטובה ביותר.

עורך דין צבאי גיל ויינשטיין מתמחה בייצוג חיילים אשר הסתבכו עם המערכת הצבאית ועוסק במשפט צבאי פלילי, עורך דין במשפט פלילי, דיני תעבורה ודיני משפחה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למשפט צבאי פלילי LawGuide.