שיאו של פורום השואה הבינלאומי, האירוע המאורגן על ידי קרן פורום השואה העולמי בשיתוף עם יד ושם ובחסות נשיא המדינה, התקיים היום (חמישי) בכיכר גטו ורשה ביד ושם. במהלך האירוע נשאו דברים הנשיא ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו וד"ר משה קנטור, נשיא קרן פורום השואה העולמי, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, סגן נשיא ארה"ב מייק פנס, נשיא צרפת עמנואל מקרון, הנסיך צ'רלס ונשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר. 

הנואם הראשון בטקס היה נשיא המדינה ראובן ריבלין: "ב-27 בינואר 1945, נפתחו שערי הגיהינום. אושוויץ, המפעל הגדול ביותר בתולדות האנושות להשמדת אדם - שוחרר. הזוועה שהתגלתה לעיני חיילי הצבא האדום שנכנסו למחנה הייתה בלתי נתפסת". הוא הוסיף כי "בשטח המחנה היו מוטלות גויות אדם. אלפי אנשים חולים וגוססים, בהם ילדים. שלדים עירומים למחצה. "מוזלמנים", "המתים החיים". מיליון ושש מאות אלף בני אדם, קרוב למיליון וחצי מהם יהודים, נרצחו באושוויץ. בעיפרון, על דף נייר של מחנה אושוויץ, כתב טוראי טולקאצ'ב, וחזר וכתב, כך: "למען אזכור". "למען לא אשכח". "למען אזכור, למען לא אשכח"".

גם אנחנו עומדים כאן יחד היום, מלכים, מנהיגים, ראשי מדינות, בבית "יד ושם" בירושלים, "למען נזכור, למען לא נשכח". בשם העם היהודי, וכנשיא מדינת ישראל, אני מודה לכם מעומק הלב, שהגעתם לכאן. אל מול האנטישמיות והגזענות, אל מול כוחות רדיקאליים שמפיצים כאוס וחורבן, שנאה ופחד, עלינו לעמוד יחד כחומה בצורה לכבוד האדם, לכבוד האנושיות. בתום מלחמת העולם השנייה החל מה שמכונה עידן האחריות. בצל הטראומה והחרדה מזוועות השואה ומנוראות המלחמה, בחרו מדינות העולם לנהוג באחריות.אנחנו הולכים ומתרחקים מזיכרון ההרס והחורבן של השואה ומלחמת העולם השנייה אבל אנחנו מוכרחים לזכור. גם היום - אורחינו, מנהיגי העולם, אנחנו זקוקים לאחריות".

"מכובדי. העם היהודי, הוא עם זוכר. אנחנו זוכרים לא מתוך תחושת עליונות. אנחנו זוכרים לא כדי להתבוסס בזיכרון הזוועה או בתחושת צדק עצמית. אנחנו זוכרים כי אנחנו מבינים שאם לא זוכרים ההיסטוריה חוזרת. לא רק בני אדם עלו בכבשן המשרפות באושוויץ. כבוד האדם, החירות, סולידאריות אנושית - כל אלה עלו בעשן המשרפות של אושוויץ. מכובדי. מדינת ישראל היא לא פיצוי על השואה, היא הבית שלנו, היא המולדת שלנו. ממנה הגענו, ואליה שבנו אחרי 2000 שנות גלות. ישראל היא דמוקרטיה חזקה וחברה גאה במשפחת העמים. לא אומה שמחכה לישועה, אלא מדינה שמצפה לשותפות, שדורשת שותפות. שותפות מלאה במאבק בגזענות ובאנטישמיות הישנה-חדשה שמתפרצת היום בצורה מדאיגה, בדמות תפיסות של עליונות, טהרנות לאומית ושנאת זרים, שמחלחלת ללב ההנהגה, וגובה מחיר נורא בחיי אדם.

צילום: אביר סולטן
צילום: אביר סולטן


 האנטישמיות היא מחלה כרונית. האנטישמיות לא השתנתה, אבל אנחנו השתנינו. מדינת ישראל איננה קורבן. לעולם נגן על עצמנו בעצמנו, וכמדינתו של העם היהודי היא לעולם תהיה ערבה לקהילות היהודיות בתפוצות, לשלומן ולביטחונן".

בסיום נאומו פנה לניצולי השואה היושבים בקהל: "יקיריי יקירותיי, שורדי השואה. אתם הנס שלנו. בתעצומות הנפש שלכם בניתם בית ונטעתם עץ, ובגבורתכם הבטחתם לנו את חירותנו, במדינה יהודית ודמוקרטית, דמוקרטית ויהודית, בדיבור אחד. אהבת האדם שלכם, אהבת ישראל שלכם, הם המצפן שלאורו נלך תמיד. יהי זכרם של אחינו ואחיותינו קורבנות השואה, והלוחמים במערכה נגד הנאצים ובתוכם חסידי אומות העולם, חקוק על לוח ליבנו לעד".

נתניהו: "העם היהודי למד את לקחי השואה"

ראש הממשלה נתניהו אמר בנאומו: "העם היהודי למד את לקחי השואה: תמיד לקחת ברצינות את האיומים של אלו שמבקשים להשמידנו, להתעמת עם איומים כשהם קטנים ומעל הכל - למרות שאנחנו מאוד מאוד מעריכים את תמיכת ידידינו - שתמיד יהיה לנו הכוח להגן על עצמנו בעצמנו. למדנו שישראל צריכה תמיד להישאר אדון לגורלה".

את דבר ניצולי השואה הביא יו"ר מועצת יד ושם הרב ישראל מאיר לאו. בין הנאומים שולבו קטעי וידאו קצרים בנושא השואה והאנטישמיות ויהיו קטעים מוזיקליים בביצוע תזמורת בינלאומית, בניצוחו של ולדימיר ספיבקוב, ומקהלה בינלאומית. בהמשך התקיים טקס זיכרון שיכלול הדלקת אבוקת זיכרון על ידי ניצולות השואה רוז מוסקוביץ' מארה"ב וקולט אביטל, יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל. לאחר מכן התקיים מעמד הנחת זרים על ידי ראשי המשלחות למרגלות האנדרטה לזכר מרד גטו ורשה. בהמשך יכלול טקס הזיכרון תפילת "אל מלא רחמים" מפי החזן שי אברמסון ו"קדיש" מפי ניצול השואה נפתלי דויטש. 

צילום: עמית שאבי, פול
צילום: עמית שאבי, פול

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שנאם גם הוא בטקס, אמר: "היום אנו זוכרים את כל קורבנות הנאצים, בהם שישה מיליון יהודים שנספו במחנות ההשמדה, שנרצחו על-ידי הנאצים, מתוכם 40 אחוזים הם אזרחי ברי המועצות לשעבר. לכן, השואה הייתה ועדיין הפצע העמוק שלנו. זוהי טרגדיה שנזכור לעד. פשעי הנאצים, הפעילות המחושבת שלהם - כפי שהם קראו לה 'הפתרון הסופי של הבעיה היהודית' - היא למעשה אחד הדפים הנוראים של תולדות האנושות. יש לזכור שהיו משתפי פעולה למעשים הנוראי האלה ואכזריותם עלתה על האכזריות הנאצית".

מקרון: "האנטישמיות איננה רק בעייתם של היהודים"

נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר בדבריו: "האנטישמיות איננה רק בעייתם של היהודים. היא בראש וראשונה בעייתם של האחרים. בהיסטוריה שלנו האנטישמיות קדמה להתמוטטות לחולשת הדמוקרטיות, הובילה את את חוסר היכולת לקבל את האחר וזה תמיד הביטוי הראשון להדרה. בכל מקום בו מופיעה אנטישמיות מכל סוג הגזענות פורחת המחלות מתפשטות ואף אחד לא יכול לצאת מכך מנצח. התכנסו כאן כי מול האנטישמיות החזקה אסור לוותר".

כזכור, בשעות הבוקר נפגש נשיא רוסיה עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, במשכן הנשיא בירושלים. "צריך לשים קץ לגזענות ולאנטישמיות", פתח ואמר ריבלין, "אתם כמונו יודעים איפה אנטישמיות מתחילה ואנחנו יודעים איפה היא נגמרת ולכן חשוב שכולנו נילחם יחד. כאשר אנחנו מדברים על מלחמה של משפחת העמים לא יכולה להיות מלחמה כזו מבלי שאתה אחד העומדים בראשה. אדוני הנשיא מברכים אותך בבואך אלינו. מעריכים את המאמצים שלך, אנחנו מרגישים שכל אחד הוא הילד והילדה שלנו. נמצא איתי רמטכ"ל צה"ל שבא להכיר אותך בפעם הראשונה. הוא התמנה להיות רמטכ"ל, לא רק כי יש לו DNA רוסי".

"אנחנו רואים את המאמצים של הישראלים לשמירת הזיכרון של מלחמת העולם השנייה", אמר פוטין, "אמרת שאנחנו לא יודעים איפה מסתיימת האנטישמיות ואנחנו יודעים - הסוף באושוויץ. צריך לשים לב ולא לאפשר לזה לקרות עוד. עלינו לשים לב לא לפספס ולהתנגד לתופעה של אנטישמיות ושנאת זרים בכל הערוצים. הצבא האדום לא רק שחרר את אושוויץ אלא גם הכריע את המלחמה מול הנאצים. העם הסובייטי, העם רוסי, סבל מאוד במלחמה. בנוגע לאסון השואה 40 אחוז מהיהודים שהושמדו הם יהודי ברית המועצות, כך שבמלוא המובן מדובר בטרגדיה משותפת לשני העמים".