במחקר שנערך באוניברסיטה העברית נמצאה שיטה חדשה לאבחון סרטן אלים וקטלני. השיטה מבוססת על תגלית פורצת דרך: תאים סרטניים אשר מסוגלים לבלוע חלקיקים גדולים ומראים תכונת התגמשות מובהקת - סביר שיש להם דרגת ממאירות גבוהה. המחקר עשוי להביא לפיתוח גישה חדשה לאבחון המחלה ולתכנון טיפול תרופתי ממוקד יותר לסרטן, המותאם אישית לצורכי לחולה.

בשנים האחרונות מחקרים רבים עוסקים בקשר בין ממאירותם של תאים סרטניים לתכונותיהם הפיזיות - ובעיקר ליכולתם להתעוות, להתקשח, להתגמש ולהסתגל לסביבות שונות ומשתנות, שעשויה להעיד על פוטנציאל לפתח גרורות. אולם תכונה זו לא זכתה להתייחסות מספקת בתחום המחקר של הסרטן, עד לאחרונה.

מחקר שערכה פרופ' עפרה בני, מומחית בתחום הננו־רפואה מבית הספר לרוקחות באוניברסיטה העברית, יחד עם ד"ר יפעת בריל־קרניאלי ודביר דרור, בחן הנחה חדשה: קיים מתאם משולש בין מידת האגרסיביות של התא הסרטני, גמישותו ויכולתו לבלוע חלקיקים ("בולענות"). בהתאם לכך נבדקו תאים שונים ברמות הממאירות, ובהם תאי מלנומה, תאי שלפוחית השתן ותאי סרטן הערמונית.

החוקרים לא רק איששו את ההנחה אלא אף מצאו כי העלייה ביכולת הבולענות של התאים מעידה על עלייה ברמת האלימות של תאי הסרטן. למעשה, תכונת הבולענות התאפשרה בזכות היכולת המכנית של התאים הסרטניים להתגמש ולהתעוות כדי להכניס לתוכם חלקיקים גדולים. בשלב הבא הצליחו החוקרים למיין תאים סרטניים על פי יכולת הבולענות שלהם - ולהוכיח שהתאים הבולעניים יותר יצרו מחלה אגרסיבית יותר בעכברים. ממצאי המחקר פורסמו השבוע בכתב העת המדעי Science Advances.

"אם נרחיב את המידע ונתבונן במידת הבליעה של חלקיקים שונים בבדיקות מעבדה, בצירוף כלים חישוביים, נוכל לקבל מעין 'טביעת אצבע' לכל תא - וכך לקבל מידע דיאגנוסטי שיאפשר לנו לדעת מה דרגת הממאירות של המחלה בחולים הנבדקים", מסרה פרופ' בני.

"היכולת שלנו לבדוק בצורה פשוטה תכונות מכניות של תאים לפי כושרם לבלוע חלקיקים שונים מאפשרת לפתח כלי לאבחון ולבדיקת תרופות שיותאמו באופן ספציפי לכל חולה", ציינה ד"ר בריל־קרניאלי. עוד אמרה: "החזון שלנו הוא שיימדדו תכונות מכניות של תאים סרטניים הנלקחים מביופסיות, נוסף על בדיקות אחרות המבוצעות לחולי סרטן. מידע כזה יאפשר לרופאים לבצע אופטימיזציה (מיטוב) של הטיפול הרפואי".