ברקע האירועים הממלכתיים לציון 75 שנים לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו, ארגון יד לאחים פנה במכתבים נרגשים למלך הולנד וילם-אלכסנדר ולאפיפיור פרנציסקוס וקרא להם לקרוא למאמינים נוצריים לחשוף את האמת בפני מי ילדים יהודיים שנשלחו על ידי הוריהם לאימוץ אצל משפחות נוצריות, אך לא שבו לידיהן או לידי העם היהודי, לאחר השואה.

מדובר בנושא כאוב, שיד לאחים עוסק בו כבר כחמש עשרה שנה, אך מלבד צעדים מזעריים, לא ננקטה פעולה ממשית מצד הגופים המעורבים בנושא, כמו הוותיקן או ממשלת הולנד.

במכתב למלך הולנד, נאמר בין היתר "לאור ביקורך בישראל לציון יום השנה ה-75 לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו, וכמי שנושא השואה קרוב ללבך, הרינו לפנות אליך בנושא חשוב ורגיש הקשור לגורל עמינו בשואה הארורה: כידוע, במהלך השואה, הורים יהודים רבים הפקידו את ילדיהם בידי הפרטיזנים שהעבירו אותם למשפחות נוצריות הולנדיות כדי להגן עליהם מפני הנאצים.

"בהולנד התנהל רישום מרכזי של הצעירים היהודיים מיתומי מלחמת העולם השניה, בארגון הממשלתי: O.P.K – Commissie van Oorlogspleegkindren. ארגון OPK לא שיתף את רשימותיו עם היהודים, כדי שלא יפעלו להוצאתם מהסביבה הזרה. OPK אף קבע בהחלטה שרירותית מי מהם יהודי, ורשם את חלקם כנוצרים - כגון ילדים שהוטבלו לנצרות במלחמה או אחריה, כשהאב היה נוצרי והאם יהודיה, או כשההורים נחשבו חסרי דת או לא שמרו מצוות". 

בארגון מדגישים, כי בניגוד לממשלות אחרות באירופה, דווקא בהולנד ישנו תיעוד מדויק של הילדים המאומצים, אך גם בוועדה ממשלתית שנערכה כמה שנים לאחר מלחמת העולם, לא נעשה דבר, למרות זעקות הקהילה היהודית. "הוועדה של ממשלת הולנד שהוקמה כמה שנים לאחר המלחמה, החליטה כי בניגוד למסורת של החוק המשפחתי ההולנדי, לפיו כל ילד צריך להתחנך ע"פ אמונת הוריו הנפטרים, כל החלטה תהיה תלויה במצב הילד. לפי קביעתם, המצב הפיזי והפסיכולוגי היה העיקרון המנחה יחידי שלפיו צריך להחליט בנוגע לאומנה". 

פניה דומה נעשתה כאמור לוותיקן, על רקע העובדה שהאפיפיור פיוס ה-12 לא הרשה להחזיר ילדים יהודים שאומצו במנזרים או על ידי משפחות נוצריות, חזרה למשפחותיהם ועמם לאחר השואה. 

האפיפיור פרנציסקוס, צילום: רויטרס
האפיפיור פרנציסקוס, צילום: רויטרס

שני המכתבים מסתיימים בבקשה מהאישים לפעולה בנושא, בטרם יהיה מאוחר מידי: "המשך קריעת אותם ילדים וצאצאיהם ממשפחותיהם ומעמם, מאריכה את סבלם ואת סבלו של העם היהודי ומשמשת כניצחון עבור הנאצים, שביקשו למגר את עמנו. מידי שנה נפטרים אלפים רבים של ניצולי שואה, והזמן אינו מיטיב עם רצוננו להביא סוף סוף את הצדק לאותם ילדים ולהוריהם שמתו רק בשל היותם יהודים. אותם הורים שברגעיהם האחרונים סמכו על המשפחות המאמצות שישיבו את האוצרות שלהם - ילדיהם האהובים בחזרה לחיק עמם ואמונתם".

בארגון מציינים גם "בפנייתנו זו, הננו פה לכל המשפחות שנרצחו באכזריות, השאירו את ילדיהן לבד בעולם ולא שבו מהטבח הגדול ביותר בהיסטוריה של בני עמנו. כל יום שעובר וזהותם שנלקחה מהם בנסיבות טראגיות לא חוזרת אליהם, הוא יום נורא. במסורת היהודית עובר מדור לדור הפתגם 'כל זמן שהנר דולק, אפשר לתקן'. בקשתנו כי תואיל להיענות לבקשתנו ולפעול כדי לחשוף בפני אותם יתומי השואה את זהותם האמתית, בטרם יהיה מאוחר מידי".