אחרי שהקדיש את החודשים האחרונים לחפור בור עבור בני גנץ, הצליח נתניהו ברגע האחרון לחפור בור אחד גם לעצמו. ביבי הוא זה שלחץ על כפתור האזעקה והדליק את נורות האזהרה האדומות בחדר הדיונים של הקוקפיט. רברבנותו הטבעית, שגרמה לו להדגיש בפוטו־אופ עם סגן הנשיא מייק פנס שהוא זה שהעלה בפני האמריקאים את הרעיון להזמין את בני גנץ לוושינגטון, טרפה את הקלפים. 

אנשיו של גנץ הבינו שמדובר במלכודת פתאים. עד אז, היה גנץ משוכנע שהאמריקאים מגיעים לאירוע בידיים נקיות. ברגע שנתניהו נופף בעובדה שהוא הפטרון של הזמנת גנץ, עלה החשד שמדובר בניסיון לגמד את גנץ. מאותו רגע החלה התרוצצות רבתי בקוקפיט.

 התרוצצות שהובילה את גנץ לפתרון הטוב ביותר שאפשר היה להשיג בנסיבות הנוכחיות. הוא הפך את הקערה, יקבל פגישה נפרדת עם הנשיא טראמפ וינהל את דיוני החסינות בו־זמנית. נתניהו? הוא בכלל יגיע אחריו לבית הלבן. כשביבי יפגוש את טראמפ, גנץ כבר יעסוק בחסינות של ביבי. בסך הכל, לגמרי לא רע.


סוף השבוע של גנץ היה עמוס. בעוד נתניהו והליכוד רוקדים את ריקודי הניצחון, נכנסו הקוקפיט וסובביו למצב מלחמה. את המגעים מול האמריקאים הובילה העוזרת האישית של גנץ, מעיין ישראלי. החשש ממלכודת גרם לאנשיו של גנץ לבקש את לוח הזמנים והפרוטוקול של ההזמנה האמריקאית. התברר להם שהטקס בבית הלבן ביום שלישי יכלול נאומים של טראמפ ונתניהו, בעוד גנץ יושב בקהל. 

"זה לא יהיה", הבהירו אנשי גנץ לאמריקאים, "אין סיכוי שגנץ יגיע לוושינגטון כסטטיסט. אם אתם מזמינים אותו, הוא יגיע - אבל בלי קשר לנתניהו. הוא ראש המפלגה הגדולה בישראל וישמח לפגוש את הנשיא".


את המגעים מהצד האמריקאי ניהל השגריר דיוויד פרידמן. האמריקאים התיישרו וגנץ הוזמן לוושינגטון ביום שני. הוא יפגוש את הנשיא בשני, ובשלישי יוכל כבר להתייצב בדיוני החסינות בכנסת. מבחינת גנץ, מדובר בסיבוב ניצחון. מועמד לראשות ממשלה בישראל לא מקבל פגישות עם נשיא ארה"ב בנסיבות רגילות. תמונה בלעדית עם טראמפ ערב בחירות היא בדיוק הדבר אשר לו זקוק גנץ כדי להמשיך לטעון לכתר. 

אם לא יקרה דבר לא צפוי של הרגע האחרון, הוא יקבל את התמונה שלו. היא תהיה משמעותית יותר ממה שנתניהו יקבל אחריו, כי במקרה של נתניהו, הציבור הישראלי כבר רגיל. יחסיו עם טראמפ כבר מגולמים מראש במחיר.


עכשיו צריך גנץ לנסות לגבש פתרון למלכודת המסוכנת יותר שנטמנה לו בסוף השבוע: מה הוא עושה עם התוכנית האמריקאית עצמה. אם ההדלפות נכונות, מדובר בתוכנית שתאפשר סיפוח, אולי אפילו מיידי, של בקעת הירדן ואולי גם של יישובים ישראליים נוספים ביהודה ושומרון.

גנץ מכיר מצוין את הסיכונים שמגלם מהלך של סיפוח בקעת הירדן בצעד חד־צדדי. אגב, גם נתניהו יודע את זה. אלא שנתניהו נלחם עכשיו על חייו והאינטרסים של המדינה, זוטות כמו השלום עם ירדן - נדחקים לקרן זווית. 


גנץ, רמטכ"ל בדימוס שמוקף בעוד כמה מסוגו, צריך לשקול שיקולים אחרים. הוא המבוגר האחראי באירוע הזה, אבל גם החיים שלו מסובכים. יש לו בכחול לבן גרעין ימני שיקפוץ על סיפוח הבקעה כמוצא שלל רב. 

הוא לא יכול להרשות לעצמו לדחות את תוכנית טראמפ או להסתייג מחלקים ממנה. האם יצליח למכור לאלקטורט הישראלי את הצורך לדחות את ההכרעות עד אחרי הבחירות? התשובה לשאלה הזו תתקבל בשבועות הקרובים.