בני בן העשר סובל מכאבים בחצי הראש, שמקרינים לו גם לעין. היינו אצל רופא עיניים, אבל הוא טען שהכל תקין. אני חוששת שמדובר במיגרנות, ותוהה כיצד אפשר לסייע לו להרגיש טוב יותר. מה דעתך?
“במידה שמדובר בכאב בחצי הראש שהולך וחוזר, מלווה ברגישות לאור או לרעש, ולעתים בבחילות וחוסר יכולת לתפקד עד לכדי רצון לשכב בחדר חשוך, ככל הנראה מדובר במיגרנה. מיגרנות קיימות גם אצל ילדים, לא מדובר בתופעה שכיחה, אבל היא קיימת. המלצתי היא שתפני לנוירולוג לילדים שיעקוב אחר המיגרנות שלו, ובשעה שזה קורה תני לו משככי כאבים (נורופן לילדים יעיל במקרה כזה), עם שתי כוסות מים".

אני בת 77 וסובלת מנדודי שינה. איזה כדור שינה כדאי לי לקחת במצבי?
"בגילך הייתי ממליץ לך לנסות ליטול דווקא מלטונין – הורמון שאחראי על ויסות השינה והשראת שינה. בגיל מתקדם הוא עלול להיות חסר, ובכך להשפיע על איכות השינה. מעבר לזה, אם את כבר נוטלת כדור שינה ההמלצה היא להחליף את סוג הכדור כל תקופה. בנוסף, חשוב לי להדגיש שלעתים אנשים מגיבים טוב דווקא לכדורי הרגעה, ואם הוא נלקח לפני השינה הם מצליחים להירדם".

אחי בן ה־74 קיבל אירוע מוחי לפני חודש וחצי והשתתק בצד ימין של הגוף. הוא פנה לבית חולים רק לאחר 24 שעות. כיצד כדאי לו להתנהל במהלך השיקום שלו, ומה יעזור לו לחזור לעצמו?
"אני מפציר בפני כל המטופלים שלי שבמקרה של נמלול, חולשת פלג גוף, הפרעה בדיבור, או שיתוק, לפנות מיד לבית חולים. לפנות לטיפול לאחר 24 שעות זה מאוחר מדי. אסור לחכות. יש להזמין מיד אמבולנס ובו צוותי הרפואה מודיעים כבר מהדרך לחדר המיון מה עליהם להכין, אם זאת בדיקת C.T או בדיקות אחרות. 

אם זה קורה בזמן סביר, לצוות הרפואי בבית החולים יש תרופות מתאימות שיכולות לפתור את הבעיה, לפרק את קריש הדם, ולהשאיר את המטופל עם נזק מינימלי, ולפעמים בלי נזק בכלל. קשה לי להעריך אם ואיך הוא יחזור לעצמו, ובכדי לעשות זאת תוכלו לפנות לקבלת אבחנה אצל נוירולוג. מעבר לזה, חשוב להדגיש שהוא חייב לעבור שיקום בבית חולים, ולאחריו להמשיך ולעבוד גם מחוץ לבית החולים ולעקוב אחר התקדמותו. ככל שהוא יעבוד יותר בשנה הראשונה שאחרי האירוע הוא יצליח לשפר את איכות חייו. הוא חייב ללמד את המוח מחדש להפעיל חלק מהאזורים, ובכך לעזור לעצמו לתפקד כראוי".

אני אב לתאומות בנות חמש, ואחת מהן סובלת מאסתמה של העור. לצערי יש לה גם ריח של זיעה, ושֹיעור מוגבר. מהי הדרך המומלצת לטפל בבעיה?
"לתינוקות ולילדים יש ריח נעים במיוחד, אם הם נקיים כמובן. כשלמישהו יש ריח בבית השחי זה אומר שהוא חווה פעילות הורמונלית. ריח של זיעה מופיע בגיל ההתבגרות, וכנראה שיש לה התבגרות מינית מוקדמת, וזה מחייב פנייה לאנדוקרינולוג של ילדים. במידה והיא נבדקה אבל לא נמצאו סימנים קליניים ומעבדתיים להתבגרות מוקדמת שאותה חשוב לעצור בגיל זה, ייתכן שזה קשור למצב העור שלה. 

אם היא מזיעה וקיימת פעילות חיידקית, היא גורמת לריח לא נעים. ההמלצה היא להלביש את הילדה בבגדי כותנה ופשתן, ולא בבגדים שעשויים מבדים סינטטיים. מעבר לזה חשוב שתפנה לרופא עור ילדים עם שאלה ספציפית זו".

האם וכיצד ניתן לנקות את עורקי הלב?
"עורקי הלב נסתמים בגלל מצב שנקרא 'פלאק טרשתי', מצב שבו שומן וסידן שוקעים בדפנות העורקים. את עורקי הלב אי אפשר לנקות אלא בעזרת תרופות ממשפחת הסטטינים. רצוי להיוולד להורים עם הגנטיקה הנכונה שהרי טרשת עורקים היא תורשתית. רופאים ממליצים ליטול כדורים ממשפחת הסטטינים גם לאנשים שאין להם כולסטרול גבוה אבל הם בעלי נטייה להתקפי לב או לאירועים מוחיים, או לאנשים שעברו אירועי לב או מוח בנוכחות רמות תקינות של שומנים בדם.

 דבר נוסף שיכול לנקות את עורקי הלב הוא הקפדה יומיומית על תזונה נכונה ואכילת מזון בצורתו הטבעית. אני באופן אישי ממליץ על תזונה ים־תיכונית, שהיא תזונה המועשרת בשמן זית, עם פחות שומנים מהחי בתפריט היומי; אכילת דגים שגדלו במים עמוקים ומכילים אומגה 3, הרבה ירקות, ואם אין סוכרת אז גם פירות. בנוסף יש להקפיד לאכול בשר אדום, אבל לא בכל יום, לצרוך מוצרי חלב, וכמובן לבצע פעילות גופנית לפחות חמישה ימים בשבוע". 

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה. 
רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה.  מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM.