עד כה שיקום חיי היחיד (מי שהסתבך כלכלית/החייב), הוסדר בפקודת פשיטת הרגל ובתקנות בלבד. מאז ועד היום המטרה המוצהרת של ההליך הייתה לשקם את החייב תוך התייחסות לנושים. עם זאת, בפועל הפרקטיקה הייתה כי ברגע שהיחיד הגיע לדיון והוכרז כפושט רגל הוא היה נתון לשיקול הדעת ולפרשנות של בתי המשפט השונים.

חלקם השיתו על היחיד תכנית פירעון ארוכת טווח שכללה תשלום חודשי שאינו מידתי כך שהחייב נדרש לשלם סכום גבוה מאוד. חלק מבתי המשפט כן פעלו לשיקום החייב וקבעו תשלום חודשי ראוי בהתאם ליכולותיו הכלכליות, תוך קביעת תכנית פירעון הוגנת וקצרה יותר שבסופה יתאפשר לו לשקם את חייו. 

לפניה ישירה אל משרד עורכי הדין שחר & שחר לחץ/י כאן

האם החוק החדש מתמקד בשיקומו של בעל החוב?
חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי חוקק לראשונה כחוק ולא כתקנה או פקודה. החוק מצריך התייחסות זהה מכל בתי המשפט מבלי לתת פתח להתעלמות ופרשנות שונה. זו הפעם הראשונה ששיקום היחיד עומד לנגד עיניי בתי המשפט באופן שונה מהעבר שכן כשמו של החוק כן הוא "חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי" אשר שם דגש על שיקומו של היחיד. 

שמו של "החייב" בחוק חדלות פירעון השתנה ל-"יחיד", עוד צעד אשר מראה כי ההתייחסות היא לשיקום. באופן זה לא מכנים את "החייב" בכותרת זו אלא כ"יחיד" אשר יש לכבדו תוך הימנעות מהגדרתו באופן פוגעני אשר יכול להקניט או להשפיל.

שימוש באשראי גורם להרחבת מעגל בעלי החוב
ידוע לכל כי שימוש באשראי נחשב לפעילות בלתי נפרדת מההתנהלות הכלכלית של כל האנשים באשר הם. הסיכון שהיחיד לא יצליח לעמוד בהתחייבויותיו לפי המשאבים שאותם הוא לוקח תוך השימוש באשראי צפוי וידוע. 

היחיד יכול להפוך בקלות לבעל חוב מאחר שהוא מושך כספים באשראי בלי יכולת החזר ובמקרים רבים לא שם לב לכך. נוסף על כך, בנקים וגופים שמעניקים הלוואות חוץ בנקאיות פועלים לתת הלוואות בריבית גבוהה שברור לכל כי היחיד לא יצליח לעמוד בהחזר ההלוואות הגבוה.

עד כה בכלכלה הישראלית המתווה לא היה ברור בחוק ולא הייתה דרך מוצא ברורה ליחיד באמצעות הליכי חדלות הפירעון. עד לחיקוק החוק החדש לא ניתנה אפשרות הבראה ליחיד בד בבד עם התייחסות ראויה לנושים באשר הם.

כרטיסי אשראי. צילום: שאטרסטוק.
כרטיסי אשראי. צילום: שאטרסטוק.

כיצד שיקום חייבים יכול להועיל לכלכלה?
חשוב לדעת כי שיקום של חייב ושל תאגיד מביא עימו גם יתרונות לכלכלה. ברגע שניתנת לתאגיד אפשרות להשתקם ולהבריא, עובדים רבים יוכלו להמשיך להיות מועסקים ועבודתם לא תיפגע כך שהכלכלה תרוויח מהמהלך ולא להיפך. נוסף על כך, מטרתו של חוק חדלות פירעון, מעבר לשיקום היחיד, היא להעניק לו כלים כלכליים כדי שלא יחזור שוב למעגל החובות. 

אם היחיד יסתיר נכסים ויפעל בערמומיות, הפגיעה תהיה גם לסובבים אותו ולא רק לעצמו, כך שמטרת החוק היא לאפשר לו לחיות בחברה כלכלית עמידה ללא הסתרה כלשהיא. החוק הוא בגדר "חסד המחוקק" אשר מאפשר לחייב להשתקם, והוא צריך לדעת שהגנה זו היא הזדמנות נוספת לשיקומו. 

החוק מביא להבראה גם עבור קרובי החייב, סביבתו ואף לחברה כולה. חייב שאין לו את היכולת להגיע להסדר מול נושים שכופים עליו הליכים בהוצל"פ, יוכל לחסות תחת הגנת החוק ולהצליח להשתקם בניגוד למרותם של הנושים רק במתווה של חוק חדלות פירעון.

חייב שלא ישתף פעולה עם ההליך מסתכן בעיקולים ובהגבלות
חשוב לציין כי אם היחיד/החייב ישתף פעולה וייעשה את המוטל עליו ההליך יצלח. אך מנגד אם לא ישלם את התשלומים החודשיים אשר יושתו עליו ולא יגיש את הדוחות כנדרש בהליך חדלות הפירעון, הדבר יכול להוביל לפיזור התיק ולהחזרת חובותיו לשערי ההוצאה לפועל.

מיום ה- 15/09/2019 אין ליחיד אפשרות לפנות לאיחוד תיקים כחייב מוגבל באמצעים (רק לצו תשלומים יזום, קרי תשלום של 3 אחוז בכל תיק בהוצל"פ). לכן אם החייב לא ישתף פעולה, הוא עלול להיות חשוף לפעולות שיושתו כנגדו בהוצאה לפועל כמו עיקולים והגבלות.

במקרה כזה לחייב לא תהיה יכולת להתגונן, שהרי הוא לא יוכל להתחיל בהליך נוסף של חדלות פירעון אלא רק לאחר תקופת צינון בת שנה (תקופת צינון מינימלית של שנה לפי פסק דין 8673/13 ג'מיל אלקצאצי נ' הכנ"ר). מציאות זו תגרום לחייב להיות מחוסר הגנה בזמן שהנושים יכולים לפעול נגדו בהוצאה לפועל ולעשות בו כרצונם.

ייעוץ משפטי מקצועי יכול לסייע לכם לצאת מהחובות
לכן אם הנכם רואים כי ההלוואות מכבידות ואין לכם יכולת להגיע להסדר, כאשר הלוואה גוררת הלוואה, או אם יש נגדכם תיקים בהוצל"פ, אנו מזמינים אתכם לשיחת ייעוץ ללא התחייבות בכדי לקבל פתרון לחובות שלכם, כי אפשר לצאת מהחובות ופעם ראשונה שזה כתוב בחוק.

משרד עורכי דין שחר & שחר עוסק בהוצאה לפועל, חדלות פירעון, פשיטת רגל, מקרקעין ומשפט אזרחי. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לחדלות פירעון LawGuide.