קרנות ההשקעה בנדל"ן מסוג ריט (הנהנות מיתרונות מיסוי בעת חלוקת דיווידנד) מקפיצות את שווי חברות הנדל"ן שעומדות על המדף. כך עולה מבדיקת "מעריב".

אתמול שוגרה לבורסה הודעה שלפיה חברת הקניונים ישפרו, הנמצאת בבעלות מלאה של נכסים ובניין של אדוארדו אלשטיין, תימכר לחברת מגה אור שבבעלות צחי נחמיאס תמורת 855 מיליון שקל. ישפרו מתמחה בהשקעות בנכסים מניבים ומחזיקה בשבעה קניונים בערים מרכזיות. אחד הבולטים שבהם הוא ישפרו פלאנט בבאר שבע, שנפתח בקיץ 2016.

מחיר העסקה משקף שווי הגבוה מהונה העצמי של החברה. מדובר בהכנסות משכירות נטו בהיקף שנתי של כ־100 מיליון שקל ברוטו (כ־40 מיליון שקל נטו). מגה אור שילמה מחיר גבוה יחסית, אף שאנליסטים שונים מנבאים עתיד לא ורוד לענף הקניונים בישראל.

הסיבה למחיר הגבוה יחסית היא התחרות העצומה בישראל על נכסי נדל"ן מסחריים, בעיקר בתחום הקמעונאות. על רכישת ישפרו התמודדו גם קרן ריט1 הוותיקה בתחום, חברת להב אל.אר של אבי לוי (מנכ"ל מליסרון לשעבר) וחברת תנופורט.
מתברר שהנזילות הגבוהה של גופי ההשקעה המוסדיים והתיאבון לביצוע עסקאות מקפיצים את מחירי העסקות הבודדות העומדות על הפרק. בגלל הריבית האפסית והיעדר חלופות השקעה, המוכרים נוקבים במחירים גבוהים ובדרך כלל מקבלים את מבוקשם.

מכירות עסקי הנדל"ן נעשו בחודשים האחרונים בחברת אפריקה ישראל או בחברות מקבוצת אידיבי כמו נכסים ובניין, בדרך כלל מאילוצי נזילות. נזכיר שלפני שלושה חודשים רכשה מגה אור במשותף עם קבוצת ביג את השליטה באפריקה נכסים.

מכירת ישפרו מהווה עבור קבוצת אי.די.בי בכלל ונכסים ובניין בפרט הזדמנות לשיפור הנזילות בשווי אטרקטיבי. הבום בשוק הנדל"ן המסחרי סייע לאלשטיין למכור בבורסה גם חבילת מניות של חברת הבת גב ים במחירי שיא (בגלל חוק הריכוזיות), ו־50% מקניון קריית אונו לקבוצת הנדל"ן אמות.

הוא גם בדרך לחלק את מניות מהדרין (הנמנית עם הקבוצה) כ"דיווידנד בעין" לבעלי המניות. קרנות הריט ובראשן ריט 1, קרן סלע קפיטל ומגוריט, ביצעו בשבועות האחרונים עסקאות רכישה בהיקף של למעלה ממיליארד שקל. לדוגמה קרן מניבים רכשה לפני שבועיים ארבעה מתחמי נדל"ן מסחרי בהיקף 635 מיליון שקל.

על רקע זה דיווחה אתמול חברת אזורים שבניהול רון אבידן על הנפקתה בבורסה של קרן הריט אזוריט הפעילה בתחום הנדל"ן בבת ים, באשדוד ובשכונת הרקפות בראשל"צ. החברה בבעלות איש העסקים הרשי פרידמן קיבלה עד אתמול באמצעות ברק קפיטל התחייבויות השקעה בהיקף 285 מיליון שקל.

חלק מסכום ההנפקה יוזרם על ידי בעלי השליטה והיתרה ממשקיעים מוסדיים. אזוריט מתכוונת לגייס 115 מיליון שקל נוספים. הונה העצמי עומד על 260 מיליון שקל.

חברת הבנייה אאורה שבבעלות איש העסקים יעקב אטרקצ'י נמצאת בעיצומם של הליכים להקמת קרן ריט להשקעות במקרקעין בתחום דיור להשכרה. אאורה כבר הגישה טיוטת תשקיף של הקרן לרשות ניירות ערך.