היום (שני) יחל פרויקט מיוחד שבמסגרתו מתחייבים 800 בני נוער מ־28 בתי ספר של רשת אורט ישראל לפעול כדי ללקט, לתעד ולשמר את סיפוריהם של כ־500 ניצולי שואה. מדובר בפעילות שיזמו התלמידים לרגל יום השואה הבינלאומי שמצוין היום.

התלמידים המשתתפים בפרויקט יענדו על צווארם תג "שומר זיכרון" בתוך בית הספר ומחוצה לו, ויקיימו מעגלי שיח והרצאות משותפות בבתי הספר יחד עם השורדים. באמנה מיוחדת, שיזמו הודיה סאבג, ליאם הרוש ואופיר עטר, תלמידי כיתה י' באורט אמירים מבית שאן, ושעליה חתמו כבר יותר מ־400 תלמידים, הם מצהירים על מחויבותם להפצת הסיפורים כ"שומרי זיכרון" למען הדורות הבאים.

השלושה הם חלק מקבוצת הרכזים הצעירים של רשת אורט ישראל, הלוקחים חלק בפרויקט "מחוברים" ע"ש שטיינברג מיסודם של רשת אורט ישראל והקרן לרווחת נפגעי השואה בישראל. המיזם פועל במהלך כל השנה, ומשתתפים בו 500 שורדי שואה, שאיתם נפגשים התלמידים בעיקר להפגת בדידותם, אבל גם כדי ללמד אותם מיומנויות מחשב, אינטרנט וטכנולוגיה.

הודיה, ליאם ואופיר מספרים: "כמי שלקחו חלק בתוכנית 'מחוברים', זה היה טבעי שניזום דרך נוספת לשמר ולהדהד את סיפורי הניצולים, שאותם אנחנו שומעים אבל שמעולם לא נכתבו ושומרו. חשיפת התג של 'שומרי הזכרון" יוצרת באופן טבעי שיח עם חברים שלא לומדים איתנו ועם הורים לילדים, וכך אנחנו מצליחים לספר את סיפורם של השורדים בקרב קהלים נוספים". 

צביקה פלג, מנכ"ל רשת אורט ישראל, מוסיף: "בימים אלה, שבהם התלמידים שלנו משקיעים לילות כימים בבגרויות החורף ובכל זאת מוצאים זמן גם להתנדב ולהיות מעורבים בקהילה - אני חש גאווה יותר מתמיד. זה מה שנקרא הגשמת החזון שלנו, כאנשי חינוך שמובילים את הדור הבא - לקחת אחריות על החברה שבה הם חיים ולתוכה הם גדלים".