נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מתכוון להציג מפה של גבולותיה המיועדים של ישראל על פי תכנית השלום של הבית הלבן, כך אמר היום (שני) גורם המעורב בגיבוש התכנית לג'רוזלם פוסט. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, נפגשו הערב עם טראמפ בבית הלבן, שאמר כי "יש לנו הזדמנות לשלום", והוסיף: "מדינות ערב תומכות בתכנית".

נתניהו אמר כי הוא "מקווה לעשות היסטוריה מחר. תודה על כל מה שעשית עבורנו". נשיא ארה"ב אמר "זוהי הזדמנות, נראה מה יקרה. אנחנו כאן מסיבה מסוימת". הוא הוסיף כי "אנחנו נראה תכנית שכולם עובדים עליה, אני חושב שיש לזה סיכוי". לפי דיווח ברויטרס, התכנית תפורסם מחר ב-19:00 (שעון ישראל).

טראמפ ציין גם כי "מערכת היחסים בינינו מעולם לא הייתה טובה ביותר. נדון בתכנית חשובה מאוד למזרח התיכון. אנשים עבדו עליה שנים רבות, אני חושב שאנחנו מאוד קרובים. מדינות ערביות רבות הסכימו איתה וחושבות שהיא נהדרת. אני חושב שזו התחלה מעולה. יש כאן משהו עם היגיון רב, נראה מה יקרה". 

נתניהו וטראמפ. צילום: קובי גדעון, לע"מ
נתניהו וטראמפ. צילום: קובי גדעון, לע"מ

טראמפ עם גנץ. צילום: אלעד מלכה
טראמפ עם גנץ. צילום: אלעד מלכה


לדבריו,"יש סיכוי גדול שהפלסטינים לא יקבלו אותה, אנחנו יודעים את זה, אבל אנחנו מקווים שהם יקיימו משא ומתן. מחר נשוחח על התכנית. אנחנו במקום הכי קרוב שהיינו בו אי פעם. יש לנו את תמיכת ראש הממשלה ונקווה שבסופו של דבר גם את תמיכת הפלסטינים". 

נתניהו השיב: "אני רק רוצה לומר שני דברים. ראשית, שעסקת המאה היא הזדמנות המאה. נדבר על זה מחר. תודה על כל מה שעשית למען ישראל". 

כשנשאל על פגישתו עם יו"ר כחול לבן, אמר טראמפ: "הוא מגיע לפה היום, אנחנו מחכים לבחירות. הם מתמודדים טובים. אני חושב שזו אחת הסיבות שגנץ כאן. אעדכן גם אותו".

טראמפ יציג מפה עם גבולות ישראל המיועדים ע"פ התכנית

טראמפ היה אמור לחשוף את פרטי התוכנית בפני ראש הממשלה ויו"ר כחול-לבן, בני גנץ, בפגישות נפרדות שקיים איתם היום בבית הלבן. הנשיא מקווה כי התמיכה בשני המועמדים המובילים בבחירות ב-2 במרץ תספק תנופה למה שכינה "עסקת המאה".

המסר של נשיא ארה"ב לנתניהו ולגנץ הוא "יש לכם שישה שבועות להתחיל את זה - אם אתם מעוניינים בכך", אמר גורם רשמי בארה"ב לסוכנות הידיעות רויטרס.

התוכנית צפויה לכלול את הסיפוח של כל ההתנחלויות הישראליות לישראל, יחד עם מרבית בקעת הירדן באופן שיאפשר שטח מרבי עם מינימום תושבים שאינם ישראלים, כך שהפלסטינים יחיו במדינה מפורזת.

הכמות ה"קרובה לאפס" של פלסטינים שתימצא על האדמה המסופחת, אמר מקורב לנתניהו, "תטופל בהתאם לחוק". פירוש הדבר הוא שהם יהיו תושבי קבע, עם מסלול אופציונלי לאזרחות, כמו תושבי מזרח ירושלים. הגורם המקורב לנתניהו העלה השערה כי ישראל תוכל להחיל את הריבונות על ההתנחלות מעלה אדומים וסביבתה תחילה, ולא על בקעת הירדן. סיפוח בקעת הירדן עשוי להיות מורכב יותר מכיוון שהוא עשוי לאיים על היציבות בירדן ועל הסכם השלום שלה עם ישראל. בנוסף, בבקעת הירדן מתגוררים כ -75,000 פלסטינים.

טראמפ ונתניהו. צילום: קובי גדעון, לע"מ
טראמפ ונתניהו. צילום: קובי גדעון, לע"מ

גנץ בפעם הראשונה בבית הלבן. צילום: אלעד מלכה
גנץ בפעם הראשונה בבית הלבן. צילום: אלעד מלכה

הסיפוח של מעלה אדומים, אמר המקור, יכלול את שטח E1, הבלתי בנוי של העיר. הבנייה ב-E1 מוקפאת כבר 26 שנה בגלל לחץ של ארה"ב על ישראל, שגורסת מצדה כי E1 ומעלה אדומים חייבים להיות חלק מגבולותיה הסופיים כדי להבטיח רציפות טריטוריאלית משלה וירושלים מאוחדת.

המנהיג הנוצרי האוונגליסטי, ד"ר מייק אוונס, אחד מיועצי האמונה של טראמפ ומייסד מוזיאון "ידידי ציון", אמר כי במסגרת התוכנית תוקם מדינה פלסטינית מפורזת, "שעשויה לא לתת לפלסטינים מרחב אווירי כלשהו (או) את היכולת לייסד אמנות".

אוונס, שאמר כי הוא בקשר הדוק עם הנשיא וצוות המו"מ שלו, ציין גם כי "התוכנית לא תעביר מידי ישראל את האתרים התנ"כיים הגדולים". לדבריו, "עבור נוצרים אוונגליסטים, התוכנית היא כל מה שקיווינו לו - הכל".