הצילום המשותף של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, המחצינים ומפגינים את הידידות ביניהם, לא הפחית ולא המעיט מהמשמעויות הקשות מבחינתו של ראש הממשלה של שתי התפתחויות על מעמדו והשפעתו. התפתחות אחת איננה חדשה וראש
הממשלה מעדיף מסיבות מובנות לתעלם ממנה, בעוד שהשנייה נחתה עליו בימים אלה בהפתעה וגרמה לו להלם.

שני כישלונות צורבים במאמציו להרכיב ממשלה לאחר שתי מערכות בחירות לא עברו בלי שהשאירו רושם קשה ותגובות של זלזול במעמדו כמנהיג מדינה בזירה הבינלאומית. יותר מאשר כתבי האישום נגדו שגרמו לערעור מעמדו בישראל, אי יכולתו להשיג רוב להרכבת ממשלה שנחשף פעמיים ברציפות, יצר פגיעה קשה בתדמיתו כמדינאי במתחם המטה הראשי של האו"ם בניו יורק. וחמור יותר, מצבו כמפסיד וחסר אונים במירוץ להנהגת המדינה פגע אנושות במעמדו בבית הלבן.

הנשיא טראמפ איננו אוהב לוזרים ומתעב ראשי מדינות הנחשפים כחלשים. מאז תוצאות הבחירות הראשונות באפריל וגרירת ישראל לבחירות שניות, הנשיא טראמפ גילה את אכזבתו ותסכולו  ממצבו של נתניהו. בהתבטאויות שלו ניכר שינוי. הנשיא הדגיש את תמיכתו בישראל ואהדתו לעם בישראל, בלי להזכיר את שמו של נתניהו.

טראמפ וגנץ. צילום: אלעד מלכה
טראמפ וגנץ. צילום: אלעד מלכה

לדברי פרשנים וגורמים בוושינגטון, הנשיא טראמפ מאוד לא אהב את כשלונו של נתניהו במאמציו להרכיב ממשלה והחל לפקפק בהערכתו את נתניהו כמנהיג מוביל ומשפיע במזרח התיכון. "הוא (הנשיא) מאוד מאוכזב מנתניהו", אמר בזמנו בכיר יהודי ידוע ומוערך בקהילה. "איך זה שהוא (נתניהו) מסתבך ולא מצליח להרכיב ממשלה".

אחרי הבחירות באפריל הנשיא טראמפ עוד היסס מלהביע הכרה והתייחסות פומבית לבני גנץ כראש המפלגה שזכתה למספר מנדטים כמעט שווה למפלגת השלטון - הליכוד. כשחתנו ויועצו ג'ארד קושנר ביקר בישראל מייד לאחר הבחירות באפריל הוא נמנע במופגן מלהיפגש עם בני גנץ. כישלונו השני של נתניהו לגייס רוב ולהרכיב ממשלה, התקבל בבית הלבן כאות וסימן שנתניהו הגיע לסוף דרכו הפוליטית. "הנשיא החליט לצאת עכשיו ולפרסם את תוכנית השלום מתוך תחושת תיסכול וייאוש, ולא מתוך הפגנת הערכה לנתניהו או לגנץ", אמר בשיחת טלפון  בכיר יהודי, שכיהן עד לא כבר כראש ארגון יהודי מוביל. "הנשיא בחר דווקא לפרסם את התוכנית קרוב כל כך ליום הבחירות בישראל, כי לפי סקרים שהבית הלבן מקיים התוצאה של הבחירות במרץ יהיו דומות מאוד לתוצאות הבחירות האחרונות".

התפתחות השנייה שצפויות לה השלכות לא נעימות לנתניהו היא היווצרות ערוץ הידברות בין הבית הלבן להנהגת כחול לבן. זהו מצב שלפני זמן קצר נראה היה כבלתי מציאותי. זאת התפתחות שראש הממשלה יצר במו ידיו, מתוך הערכה שגויה לתגובת בני גנץ. מה שיקרה מעתה הוא שלבני גנץ תהיה גישה ישירה לנשיא טראמפ והוא יוכל לעקוף את נתניהו ולהביע דעתו ותגובתו בנושאים מדיניים לפי השקפות כחול לבן.

להערכת בכירים יהודיים בניו יורק, ג'ארד קושנר הוא זה שדחף את הנשיא לקבל את בני גנץ. ראש הממשלה לא יאהב את השימוש שבני גנץ צפוי לעשות בערוץ ההידברות.